Vår kolonistuga står på plintar. En tidigare ägare har gjort en utbyggnad och använde inte tryckimpregnerade bärlinor. En av dem har fått röta i ena änden men är inte längre fuktig. En byggare som har titta på dert föreslår att inte kapa av den dåliga biten utan lägga en ny bärlina parallellt med den gamla.

Låter det som ett vettigt sätt att göra det? Den nya (impregnerade) bärlinan kommer alltså att ligga kloss an mot den gamla.

En annan byggare tänkte sig att lyfta med domkrafter, och byta den rötangripna delen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Düsseldorff
Personligen skulle jag hellre byta ut den angripna delen. Eller går det att utesluta att linan kommer utsättas för ytterligare fukt och att rötan fortsätter? Om den drar in mer fukt kan det kanske skada angränsande material tänker jag.

Du har inte några bilder?
 
Normalt sätt så ska du inte behöva ha tryckimpregnerat virke i husgrunden. Det brukar inte rekommenderas alls faktiskt i den litteratur jag läst. Har du kommit till klarhet med hur det blivit så fuktigt så att det ruttnat?
Själv hade jag nog försökt byta ut den skadade delen istället för att låta den vara kvar. Men det förutsätter också att det finns ett bra ställe att skarva på.
Lyfta med domkrafter är annars en utmärkt lösning om det innebär att man bara behöver lyfta någon mm.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Stugan ligger i en sluttning och utbyggnaden är i övre delen så grunden är under marknivå där. Den som gjorde utbyggnaden grävde inte ut tillräckligt runtomkring och sedan har det runnit ner jord och sten som har kommit i kontakt med bärlinan (och panelen).

Vi har grävt ut mer så att det är fritt. Tanken är att gräva ut tillräckligt så det inte finns nån risk för mer kontakt mellan jord och bärlina och även se till att få bättre luftdrag under stugan. Så här ser det ut nu:
Utgrävd mark vid stugans grund med synlig bärlina och skadad panel, samt en spade i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.