Ska man våga köpa?

  • Antal röster
    8
Hej,

Är i processen att köpa vårt första hus och har ett hus som är av intresse. Ser dock följande på besiktningsprotokollet, tar gärna del av er expertis för att få svar på frågan " hade ni köpt detta hus eller inte?".


Utvändigt / Markförhållanden
Marken lutar bitvis mot huset.
Detta innebär en ökad fuktbelastning mot grunden vilket i sin tur kan
orsaka fuktskador i huset.
Kondensvatten från luftvärmepumpens utedel leds inte bort från husgrunden.
Detta medför ökad risk för att vatten tränger in i anslutande konstruktioner, vilket i sin tur kan leda till fuktrelaterade skador.
Observera att besiktning av byggnadens värmesystem eller
värmepumpen inte har ingått i uppdraget.

Utvändigt / Krypgrund
Krypgrunden har fuktrelaterade skador.
Avvikande lukt noterades i utrymmet. Organiskt material och skräp noterades på marken i utrymmet.
Oisolerade vattenrör noteradrs i krypgrunden.
Oisolerade rör ökar risken fär frysskador på rören.

Entréplan / Kök
Funktionskontroll av jordade eluttag.
Vid stickprovskontroll av jordade eluttag noterades felkoppling i uttag
under vask.

Entréplan / Förråd/ utrymme för varmvattenberedare
I utrymmet finns golvbrunn och våtrumsmatta.
Otätheter noterades i golvet runt rörgenomföringar. Förhöjda
fuktindikeringar noterades runt golvbrunnen

Entréplan / Allrum
Taket har fuktfläckar.
Vid besiktningstillfället noterades inga förhöjda fuktindikationer. Detta
tyder på att läckaget eventuellt har åtgärdats.
Fuktfläckar kan bero på olika saker, och kan vara ett tecken på en
tidigare eller en pågående fuktskada.

Otroligt tacksam för svar!
 
Låter som ett "normalt" hus som har några år på nacken.
Att marken kan luta in mot huset eller att stora träd/buskar finns i direkt närhet och att värmepump inte har avrinning är inget ovanligt.

Felkoppling av eluttag låter lite skumt. Oklart vad det exakt innebär.

Helt tak är en viktigt sak.
 
  • Gilla
Valus
  • Laddar…
Lite svårt att säga så mycket utifrån bara denna information, men köp om du gillar huset och läget i övrigt. Men var beredd på att det är en del att fixa och se till att han pengar över för det.
 
  • Gilla
Valus
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som ett "normalt" hus som har några år på nacken.
Att marken kan luta in mot huset eller att stora träd/buskar finns i direkt närhet och att värmepump inte har avrinning är inget ovanligt.

Felkoppling av eluttag låter lite skumt. Oklart vad det exakt innebär.

Helt tak är en viktigt sak.
Tusen tack för snabbt och detaljerat svar!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hade jag haft gott om tid och pengar för renovering, så visst, men jag hade nog personligen inte valt detta som mitt första hus ändå. Om jag inte var VÄLDIGT förtjust i läget. Läget är ju verkligen det enda som verkligen är omöjligt att ändra.
 
  • Gilla
Valus
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Lite svårt att säga så mycket utifrån bara denna information, men köp om du gillar huset och läget i övrigt. Men var beredd på att det är en del att fixa och se till att han pengar över för det.
Tack för svar!
 
Tycker inte det är något som skrämmer alls av det där.

Marken lutar för det mesta åt något håll och det är långt från alla hus som står på en kulle. Behöver inte vara något bekymmer. Det är ju inte så att det är en källare som får fullt vattentryck utifrån.

Kondensvatten som inte leds bort får ni väl se till att leda bort?

Städa krypgrunden och isolera rören = inte någon större kostnad. Däremot kanske du kan förtydliga vad "fuktrelaterade skador" är? Finns det någon bild eller så från besiktningsmannen?

Felkoppling i ett uttag är väl inte bra, men samtidigt inte ohyggligt med pengar att fixa för en elektriker om det inte är så att det är helt totalt katastrof. Kan ju indikera att det finns mer hemmapulad el som inte är korrekt, men å andra sidan gick ju resten av stickprovskontrollerna igenom?

Otätheter och fukt kring golvbrunn i förråd. Inget att hoppa högt över. Inte bra, men å andra sidan är väl enda fukten därifrån det som kommer från skvallerrör får man hoppas? Hur används utrymmet idag? Finns det anledning att tro att det finns andra problem, eller är fukten från att de duschar av hunden där varje dag exempelvis? Kan ju behöva renoveras, men det är ju förmodligen långt billigare att göra än en vanlig badrumsrenovering.

Fuktfläckar i tak. Som besiktningsmannen skriver är det förmodligen åtgärdat eftersom det är torrt nu. Kolla det lite extra bara så det inte finns någon konstig konstruktion ovanför där det kan läcka in vid blåsigt väder eller liknande så det bara är ren tur att det var torrt vid besiktningen. Balkonger, fönster, takfönster, takkupor, skorstenar är sådana ställen som kan vara problematiska.


Gillar ni huset skarpt och även läget osv så är det inget konstigt nånting. Normalt för ett hus skulle jag vilja säga.
 
Om man ska våga köpa det eller inte beror på hur mycket man tycker om att fixa själv.
Det är inget onormalt för ett hus med några år på nacken.

Jag känner flera som mer eller mindre bara passar med att bo i ett-nästan-nybyggt-hus där ev nybyggnadsfel är åtgärdade. Antingen har de tummen mitt i handen , eller är rakt ut ointresserade av att fixa själv.
Då kan även små saker som lämnas och inte hålls koll på blir stora dyra saker.

Den stora pucken är ju läget.
Har huset ett riktigt bra läge för er del och ni är intresserade av att kunna fixa saker själv, tja då får man ta sakerna som det kommer. Men buda inte för högt ... kan vara bra med att ha en slant kvar till oförutsedda utgifter som hus ibland slänger efter en. (denna slant bör man inte använda för att renovera/sätta sin egen prägel med. utan ha som buffer)
 
J
"avikande lukt noterades"

Sånt skrämmer mig om man inte säkert kan veta var lukten kommer ifrån. Är det bara det organiska materialet som ligger kvar?
När är huset byggt? Är från tidsperioden med tryckta syllar får ni kanske budgetera för att byta dessa om det är dessa som börjat lukta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.