Hur pass underhållningsfri är en "underhållningsfri Pelletspanna" och vore en Luft-vatten Värmepump egentligen bättre för vårt hus? Vi är inte ute efter att snabbt nå en "return of investment" utan vill att huset ska få rätt typ av uppvärmning. Det spelar alltså mindre roll om ett av dessa två alternativ är dubbelt så dyr än det andra.
Vi får inte ha bergvärme där vi bor.

Man finner ju "Experter" överallt som gärna talar gott om uppvärmningsmetoden som dom gillar och drar inaktuell statistik för de alternativen de inte gillar. Vi behöver opartisk input.

Vi är nyinflyttade i ett 250 m2 stockvirkeshus från 1970 och ska byta uppvärmningssystem. Idag har vi enbart tre st luft-luftvärmepumpar. Alltså inga element eller rör draget för det ändamålet. Varmvatten får vi i en varmvattenberedare direktverkande el. Under december hade vi 15.000 kr i elräkning och i januari 8000 kr.

Vi ska oavsett installera vattenelement och det blir då rör som går vågrätt källarens element och pluggar upp lodrätt upp i varje rum på övervåningen.

Alt. 1 är att värmekällan blir en "Underhållningsfri Pelletspanna" med ett pelletsförråd så att en lastbil kan blåsa förrådet fullt. Vi har en lämplig plats för pannan i vårt garage där det kommer bli lätt att bygga en skorsten. Eller iaf lättare än att bygga en skorsten från huvudbyggnaden samt att vi slipper ha en pelletspanna som står och tickar i källaren.

Alt. 2 är att vi har en större luft-vatten värmepump.

Frågor jag hoppas på svar på:
- Hur pass underhållningsfria är "underhållningsfri Pelletspanna" med ett pelletsförråd som matar pannan medskruv?
- Skulle man mellan tummen och lilltån uppskatta hur pass mycket billigare vår "12.000 kr månad" hade varit med antingen Pelletspanna eller en Luft-vatten värmepump?
 
Pelletspannan behöver tillsyn och sotning iallafall en gång i veckan plus en större sotning några gånger per år. Värmepumpen är i princip underhållsfri även om man behöver kolla till den då och då och se att allt verkar fungera.
Normalt underhåll är väl annars att rengöra smutsfilter då och då, kolla att det finns vatten i systemet och att pumpar och annat fungerar. Men det är detsamma oavsett vad man har för värmekälla.

På årsbasis skulle jag tro att värmepump blir billigare. särskilt om man bygger hela värmesystemet från början och kan optimera det för värmepumpsdrift. Dock går ju värmepumpen på el och verkningsgrad och uteffekt blir lägre ju kallare det är ute, så om elpriserna kommer att åka lika mycket berg och dalbana även i framtiden så kan det smälla till och bli dyrt någon enstaka vintermånad. Allt hänger på vad man har för elavtal.

Sen är det väl en lite större investeringskostnad med pellets om man måste bygga hela pannrummet med skorsten och kulvert från scratch?
 
  • Gilla
Tobione
  • Laddar…
Jag har gjort jämförelser mellan llvp och bvp i jämförbara hus. Det är inte energisnålare med bvp än med llvp. Jag hävdar att samma förhållande råder mellan llvp och lvvp. Det är exakt samma teknik och energin hämtas från samma medium under samma förhållanden, alltså ingen skillnad.

Jag håller på att sätta in pelletsbrännare för att kunna köra mindre med el. Mer jobb? Ja. Billigare? Ja, det är vad jag räknat på.

Värt för er att tänka på är att det kostar en hel del att få radiatorer och rör satta. Det är kort sagt dyrt.
 
Var i landet bor ni? Desto längre söderut desto bättre verkningsgrad på luftvärmepumpar.

Har ni några kompletterande elradiatorer eller kanske elgolvvärme idag, eller är det verkligen bara 3st LLVP i hela huset? En luft-luft vs. luft-vatten vp ger nog ingen jätteskillnad ekonomiskt, om ni lyckas värma hela huset med de 3 luft-luft vpna och de är av nyare modell. Men om ni kan ersätta elradiatorer lite här och var, typiskt i utrymmen där luften från vp inte kommer åt så bra, kan ni spara en del.

Och som useless ovan skriver, jag har aldrig sett en underhållsfri pelletspanna, men är inte heller expert. Dvs. jag tror ni måste vara beredda på lite jobb med pannan. Där är nog värmepumpen överlägsen.
 
En del fabrikat/modeller verkar ju ha betydligt mer problem med driftsäkerheten än andra, det har jag förstått.
Vissa verkar bara gå och gå medan andra får stopp i skruvar, glödspriraler som brinner av etc.
Det finns ju självsotande pannor numera.
Jag har Inte koll på pelletspriset nummer så jag törs inte svara på vad som blir billigast i längden.

Men elpriserna lär inte gå ner vintertid iaf.
Men med en pelletspanna kan man ju med timavtal köra på el när elen är riktigt billig och på pellets när elen är dyr.
 
Jag håller med useless. Underhållsfri är ett tänjbart begrepp. För mig är min nuvarande pelletspanna nästan "underhållsfri" eftersom jag tidigare eldat pellets med riktigt gamla grejor. Stadsbor som köper villa med modern fin pelletseldning säger uuuh, aska och rear ut den nästan nya pelletspannan på Blocket för 8000.
Bulkförråd ställer till många problem.
Konstigt att dina tre luftvärmepumpar inte gör bättre ifrån sig., är de för gamla? Jag har värmt i stort sett hela huset 120 kvm med en luftvärmepump i år. Någon gång har pelletsen dragits igång för att höja källarvärmen från 8 till 13 grader.
Luftvattenpump är det bättre alternativet.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
En del fabrikat/modeller verkar ju ha betydligt mer problem med driftsäkerheten än andra, det har jag förstått.
Vissa verkar bara gå och gå medan andra får stopp i skruvar, glödspriraler som brinner av etc.
Det finns ju självsotande pannor numera.
Jag har Inte koll på pelletspriset nummer så jag törs inte svara på vad som blir billigast i längden.

Men elpriserna lär inte gå ner vintertid iaf.
Men med en pelletspanna kan man ju med timavtal köra på el när elen är riktigt billig och på pellets när elen är dyr.
Dubbla system blir dubbelt å dyrt och en pelletspanna ska gå hela tiden för att inte rosta inuti.
Självsotande är självsotande ett tag tills en 8-10 sotiga spiraler måste dras upp och renborstas. Hela pannrummet blir av detta fullt med sot och lättflygande aska.
Ska man ha billig el nu ska man teckna fasta avtal så jag skrattar hela vägen till banken åt dem som klagar över 3kr kilowattimmen.
 
G Granström2 skrev:
Dubbla system blir dubbelt å dyrt och en pelletspanna ska gå hela tiden för att inte rosta inuti.
Självsotande är självsotande ett tag tills en 8-10 sotiga spiraler måste dras upp och renborstas. Hela pannrummet blir av detta fullt med sot och lättflygande aska.
Ska man ha billig el nu ska man teckna fasta avtal så jag skrattar hela vägen till banken åt dem som klagar över 3kr kilowattimmen.
Dubbla system? Det pratade jag aldrig om.
Pannan har ju i stort sett alltid en elpatron som fungerar ihop med pannan och husets övriga värmesystem.
 
Kan inte så mycket om pelletspannor men priset på pellets har väl också gått upp. Stiger el-priset går tyvärr även pellets-priset upp(?) Ska ni dra in ett nytt värmesystemen kan ni dimensionera det för värmepump och då blir det inget problem för en värmepump. Bor ni däremot långt norrut där vintrarna är riktigt kalla kanske pelletspanna är ett bättre val då verkningsgraden på luftvattenvärmepumpar sjunker och de t.o.m. måste stanna vid låga temperaturer. Värmer ni huset med tre luftluftvärmepumpar idag kan ni inte spara något på uppvärmningen med luftvatten förutom varmvattnet. För en familj räknar man med att varmvatten tar runt 4500 kWh/år vilket blir ca 1500 kWh/år el med en värmepump.
 
Redigerat:
T Tobione skrev:
- Hur pass underhållningsfria är "underhållningsfri Pelletspanna" med ett pelletsförråd som matar pannan medskruv?
Pelletsförråd strular någong gång per år. Ibland kan man glömma fylla på i tid. :surprised:

Pannan skall askas ur, kanske 2 ggr i månaden på vintern (tömma asklåda). Ibland stannar de, någon gång per år, Kanske för att min börjar bli gammal. Bra med backup elpatron. Lite sörre sotning/rengöring 1-3 ggr per år?

Så lite pill är det. Beror förstås på vilken panna du tänkt dig.
 
Vad elen kostat er är rätt ointressant, vad som behöver redovisas är elförbrukningen, det är ju den effekten som ska bytas mot annan.
Var i Sverige bor ni, det har ju också betydelse.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
En pelletspanna är aldrig underhållsfri.

Ta en lite större luft vatten än vad huset behöver.

Med luftvatten får du ju mycket värme "gratis" ur luften.
 
  • Gilla
Tobione
  • Laddar…
Jag lät installera en ny pelletspanna innan vintern, en ulma lambda, vv och elpatron inbyggd i pannan.
Den har gått som tåget i vinter, haft kanske totalt 3st driftstopp utöver asktömning/sotning och det har varit i samband med strömavbrott samt när jag gick över från 8mm till 6mm pellets.
Tömmer asklådan och sotar ur den efter 1 pall pellets dvs 800-900kg, för mig har det blivit 1 gång i månaden under dec och januari.
Den rensar bränkammaren med tryckluft efter varje cykel så jag fyller på pellets ca 2ggr i veckan och kollar så att den gör det den ska.

Det innebär helt klart mer jobb än en värmepump men om man som mig har bytt ut en gammal vedpanna där allt var jäkligt manuellt så är detta som en semester i jämförelse. Sen känns det bra dem gångerna det blir strömavbrott, då kan vi köra pannan och cirkpumpen på elverk och slippa sitta eldvakt framför kaminen(y)
 
  • Gilla
Tobione och 1 till
  • Laddar…
§ 4.10 Dubbelposta inte
Posta inte samma fråga i flera olika delforum.
Slog därför ihop trådarna
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Tobione
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad elen kostat er är rätt ointressant, vad som behöver redovisas är elförbrukningen, det är ju den effekten som ska bytas mot annan.
Var i Sverige bor ni, det har ju också betydelse.
Vi bor i Uppsala. Som jag förstår det anses det inte vara för långt norrut för luft-vatten värmepump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.