Denna tråd är en flyttad off topic diskussion från tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kostar-en-kaend-arkitekt.444885/
/Moderator

--------------------------------

Varför kan man inte ta ett hus ur Myresjöhus katalog och lägga till massor med trevliga tillval ? Med små justeringar

Förstår inte syftet ?

Är det för att kunna säga att man bor i ett "arkitektritat hus ?
 
Redigerat av moderator:
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Daniel Barnaniel och 4 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Varför kan man inte ta ett hus ur Myresjöhus katalog och lägga till massor med trevliga tillval ? Med små justeringar

Förstår inte syftet ?

Är det för att kunna säga att man bor i ett "arkitektritat hus ?
Jag antar att du skämtar. Om inte, skapa en separat tråd om du vill diskutera värdet av arkitektritade hus i förhållande till kataloghus.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Jag antar att du skämtar. Om inte, skapa en separat tråd om du vill diskutera värdet av arkitektritade hus i förhållande till kataloghus.

Jag tänkte ni kunde förklara fördelarna med ett arkitektritade hus jämfört med ett kataloghus för jag förstår inte syftet.

Kataloghus går ju att modifiera ganska bra utan att man behöver uppfylla hjulet igen

Ett kataloghus är ju också ritat av en arkitekt men massan delar på kostnaden.
 
K Knight skrev:
Varför kan man inte ta ett hus ur Myresjöhus katalog och lägga till massor med trevliga tillval ? Med små justeringar

Förstår inte syftet ?

Är det för att kunna säga att man bor i ett "arkitektritat hus ?
Man kanske har en knepig tomt eller begränsande planbestämmelser, eller bara vill skapa något eget utifrån sina egna önskemål och drömmar. Jag hade lätt valt att bygga arkitektritat om jag hade kunna leva med att inte veta vad slutresultatet kommer kosta :) men nu kunde jag inte det så det blev ett myresjöhus, haha
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R
K Knight skrev:
Jag tänkte ni kunde förklara fördelarna med ett arkitektritade hus jämfört med ett kataloghus för jag förstår inte syftet.

Kataloghus går ju att modifiera ganska bra utan att man behöver uppfylla hjulet igen

Ett kataloghus är ju också ritat av en arkitekt men massan delar på kostnaden.
Ett myresjöhus är antagligen ritat för att tilltala den "stora massan". D.v.s. de som varje vecka blir upprörda över att det byggts en "låda" i husdrömmar. Så vi som uppskattar dessa "lådor" (eller liknande anti-svensson-design) har inte mycket att utgå från.

Lite "småjusteringar" och bytt kakel i badrummet blir inte riktigt samma sak :)
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ett myresjöhus är antagligen ritat för att tilltala den "stora massan". D.v.s. de som varje vecka blir upprörda över att det byggts en "låda" i husdrömmar. Så vi som uppskattar dessa "lådor" (eller liknande anti-svensson-design) har inte mycket att utgå från.

Lite "småjusteringar" och bytt kakel i badrummet blir inte riktigt samma sak :)

Vi valde ett Myresjöhus standardhus. De gick att flytta väggar och lägga till kakel, golvvärme i badrummet.

Det jag menar är att satsa pengar på något vettigt. Myresjöhus går att modda bra mycket både i höjd och bredd.

  • Satsa pengarna på tilläggsisolering i alla innerväggar och i mellanbjälklag.
  • Gör ett ordenligt kök med massa ljudlösa lådor
  • Lägg till ordentliga garderoblösningar i alla sovrum
  • Tänk på allmän förvaring.
  • Gör en ordentlig tvättstugan med tillhörande förråd.
  • Köp ett ordenligt garage
  • Ordentligt yttertak med råspont,papp + beklädnad
Jag behöver inte en dyr arkitekt med fancy namn för göra dessa förändringar. Jag får inse att jag aldrig kommer förstå syftet men men....
 
K Knight skrev:
Vi valde ett Myresjöhus standardhus. De gick att flytta väggar och lägga till kakel, golvvärme i badrummet.

Det jag menar är att satsa pengar på något vettigt. Myresjöhus går att modda bra mycket både i höjd och bredd.

  • Satsa pengarna på tilläggsisolering i alla innerväggar och i mellanbjälklag.
  • Gör ett ordenligt kök med massa ljudlösa lådor
  • Lägg till ordentliga garderoblösningar i alla sovrum
  • Tänk på allmän förvaring.
  • Gör en ordentlig tvättstugan med tillhörande förråd.
  • Köp ett ordenligt garage
  • Ordentligt yttertak med råspont,papp + beklädnad
Jag behöver inte en dyr arkitekt med fancy namn för göra dessa förändringar. Jag får inse att jag aldrig kommer förstå syftet men men....
Köper du en dyr arkitekt så köper du oftast allt ovan också, dels för att du rekommenderas göra det, dels för att du kommer titta tio gånger mer på byggplanen och planlösningen än om du kör kataloghus med helentreprenad där säljaren mest vill få in affären snabbt - de vinner mer på tillägg än på någon som ska försöka ändra i konstruktionen, dels för att du om du anlitar kändisarkitekt har du sannolikt pengarna för det också.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
@Knight, varför fortsätter du? Jag bad dig uttryckligen skapa en separat tråd om du vill diskutera detta. Vi förstår att du vill rättfärdiga ditt egna köp av ett Myresjöhus men nu har du kapat tråden och lett in den på ett ämne som trådskaparen inte frågat om. Håll dig till ämnet!

Kan administratör @Per Eskilsson eller @Anneli Hultberg snälla bryta ut irrelevanta svar till en separat tråd? Ta gärna bort det här inlägget från mig också eftersom det bidrar till bruset.
 
  • Gilla
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
R
K Knight skrev:
Vi valde ett Myresjöhus standardhus. De gick att flytta väggar och lägga till kakel, golvvärme i badrummet.

Det jag menar är att satsa pengar på något vettigt. Myresjöhus går att modda bra mycket både i höjd och bredd.
Det du pratar om här är ju jämförbart med att byta fälgar och tona rutorna på en Volvo V70. Det är fortfarande en Volvo ;)

K Knight skrev:
Jag får inse att jag aldrig kommer förstå syftet men men....
Ja det verkar inte bättre om du verkligen läste mitt förra inlägg och detta var svaret ;)
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
@Knight, varför fortsätter du? Jag bad dig uttryckligen skapa en separat tråd om du vill diskutera detta. Vi förstår att du vill rättfärdiga ditt egna köp av ett Myresjöhus men nu har du kapat tråden och lett in den på ett ämne som trådskaparen inte frågat om. Håll dig till ämnet!

Kan administratör @Per Eskilsson eller @Anneli Hultberg snälla bryta ut irrelevanta svar till en separat tråd? Ta gärna bort det här inlägget från mig också eftersom det bidrar till bruset.
Nu lugnar vi oss. Jag är faktiskt också nyfiken vad det kostar att anlita en arkitekt. Det är ett forum. Det inget fel med att ställa frågan med syftet. Låt TS svara på den frågan
 
  • Gilla
Ola1
  • Laddar…
K Knight skrev:
Nu lugnar vi oss. Jag är faktiskt också nyfiken vad det kostar att anlita en arkitekt. Det är ett forum. Det inget fel med att ställa frågan med syftet. Låt TS svara på den frågan
Jo, det var fel i den tråden eftersom "en tråd = ett ämne" är en grundregel på internetforum, inklusive detta.

Men nu är det här en separat tråd! Vi fortsätter diskussion kring kataloghus vs arkitekthus.
 
Hmmm, Myresjöhus och alla andra prefabhustillverkares produkter är väl också arkitektritade ?
Ni vill alltså jämföra hus som är unika/One Off/ bara finns i ett ex men hus som masstillverkas.

MItt hus, byggt av mig -92, ritades av mig själv. Jag är inte arkitekt.
Men jag anlitade en professionell arkitekt för att fixa ev nybörjarmisstag och fick bygglovs/kontruktionshandlingar för 10'.
Arkitektritat ?
Nåväl, jag har ju byggt om och byggt ut så det är väl förstört ändå ;-)
 
J Jan_G skrev:
Hmmm, Myresjöhus och alla andra prefabhustillverkares produkter är väl också arkitektritade ?
Ni vill alltså jämföra hus som är unika/One Off/ bara finns i ett ex men hus som masstillverkas.
Nej, inte riktigt. Jag försöker mig på att formulera en distinktion. Begreppet "arkitektritat" innebär att följande kriterier är uppfyllda:

  • Huset är ritat av en och samma arkitekt som har medverkat från platsbesök och första skiss hela vägen genom bygghandlingar och uppförande fram till slutbesked.
  • Huset har ritats för att passa en specifik tomt.
  • Det viktigaste; huset har ritats efter en specifik familjs önskemål, behov och livssituation.

Ritningarna för kataloghus är visserligen ritade av arkitekter, men kataloghusen uppfyller bara delvis första punkten och ingen av de andra. Att arkitektritade hus är unika är inte nödvändigtvis ett resultat av unikumets egenvärde utan snarare ett praktisk konsekvens av att kriterium två och tre har uppfyllts.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
splinter splinter skrev:
Nej, inte riktigt. Jag försöker mig på att formulera en distinktion. Begreppet "arkitektritat" innebär att följande kriterier är uppfyllda:

  • Huset är ritat av en och samma arkitekt som har medverkat från platsbesök och första skiss hela vägen genom bygghandlingar och uppförande fram till slutbesked.
  • Huset har ritats för att passa en specifik tomt.
  • Det viktigaste; huset har ritats efter en specifik familjs önskemål, behov och livssituation.

Ritningarna för kataloghus är visserligen ritade av arkitekter, men kataloghusen uppfyller bara delvis första punkten och ingen av de andra. Att arkitektritade hus är unika är inte nödvändigtvis ett resultat av unikumets egenvärde utan snarare ett praktisk konsekvens av att kriterium två och tre har uppfyllts.
Det är lite luddigt, tar man veckans husdrömmar som exempel så var ju stugan ritad av en arkitekt och programmet ingav känslan av att det var ritat för platsen.
Scrollade idag genom Instagram och såg att det var en ”Norrhen” som kommenterat Gerts inlägg och skrev att de byggt två likadana stugor från samma arkitekt.

Men min personliga definition ligger rätt nära din, det är väl den första punkten jag tycker haltar lite, men samtidigt förstår jag dig.

Ett exempel på skillnaden mellan kataloghus och ”arkitektritat” i min närhet är hur min kompis designade sina föräldrars hus.
På nedre plan är takhöjden väl tilltagen och det är panoramafönster ner mot vattnet. För att hindra solinstrålningen under sommaren har han ”förlängt” ut mellanbjälklaget för att skapa en balkong som även fungerar som ett solskydd, men på vintern så står solen lägre så att den kan bidra med en viss strålningsvärme :)
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det du pratar om här är ju jämförbart med att byta fälgar och tona rutorna på en Volvo V70. Det är fortfarande en Volvo ;)
QUOTE]
Jag tänker snarare; varför finns det olika bilmärken, alla kan ju köra Opel? Man kan välja färg, fälgar osv, osv så varför ska bmw och merca finnas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.