"Bottningsproblematiken" borde väl bara vara aktuell i själva duschhörnan/våtzon 1. Övriga väggar utsätts ju inte av så mycket vatten att det inte kan dunsta på normal väg.

Eller...?
 
Visst är det så men kraven måste ju gälla generellt för börjar man göra sådana regler så blir det lättare att inget efterföljs väl... ;)
 
Tack för alla synpunkter!

Om man lägger mjukfog, finns det någon nackdel med att foga innan? I annat fall kan man ju alltid börja med fog och sedan, om andan faller på, lägga mjukfog utanpå!

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
J
Jag fogar alltid innan mjukfogen dras.
 
olaben skrev:
Tack för alla synpunkter!

Om man lägger mjukfog, finns det någon nackdel med att foga innan? I annat fall kan man ju alltid börja med fog och sedan, om andan faller på, lägga mjukfog utanpå!

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
För att inte bottna med silikon i golv-vägg vinkeln så är det snarare så att du skall hårdfoga först.
 
Fogar alltid överallt med hårdfog först men å andra sidan lägger jag aldrig silicon i golv/vägg vinkeln... :)
 
Nej, ingen mjukfog i golv/vägg vinkeln!

Ok, då fogar jag hörnen med hårdfog först.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Hej 2012 !

Flera av er skriver att ni inte mjukfogar mellan vägg & golv. Är det inte stor risk att det spricker där i ett trähus ?
Jag ska hårdfoga golvet idag. Sen blir det mjukfogning, & jag vill ha så lite mjukfog som möjligt, men vill ju inte ha sprickor.
En vägg är murad, två väggar är reglade med 120-reglar & den tredje med 95-reglar. 15mm plywood & våtrumsskivor.
Golvet är betong + flytspackling & tätskiktet är av folietyp. Så i mitt fall kanske inte materialen rör sig så mycket.
... Eller?

Hälsningar från 2022
 
Liten risk som sagt, börja utan mjukfog och se efter något år om något hänt. Om en kakelfog spricker går det att skrapa bort och fylla på. Det är ju ingen risk för fuktskada bara för att kakelfog spricker, och vem vill tvätta smuts/mögel från en silikon eller mjukfog?
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Liten risk som sagt, börja utan mjukfog och se efter något år om något hänt. Om en kakelfog spricker går det att skrapa bort och fylla på. Det är ju ingen risk för fuktskada bara för att kakelfog spricker, och vem vill tvätta smuts/mögel från en silikon eller mjukfog?
Håller med till 100%
Men visst finns en icke silikonbaserad mjukfog som inte möglar?
Har för mig jag läste det i någon tråd.
 
människa människa skrev:
Hej 2012 !

Flera av er skriver att ni inte mjukfogar mellan vägg & golv. Är det inte stor risk att det spricker där i ett trähus ?
Jag ska hårdfoga golvet idag. Sen blir det mjukfogning, & jag vill ha så lite mjukfog som möjligt, men vill ju inte ha sprickor.
En vägg är murad, två väggar är reglade med 120-reglar & den tredje med 95-reglar. 15mm plywood & våtrumsskivor.
Golvet är betong + flytspackling & tätskiktet är av folietyp. Så i mitt fall kanske inte materialen rör sig så mycket.
... Eller?

Hälsningar från 2022
Anledningen är väl att vatten som går igenom kakelfogarna på väggen ska kunna rinna ner bakom plattorna och ner i golvbrunnen. Använder du silikon riskerar du att vattnet stannar på väggen. Detsamma gäller runt golvbrunnen - inget silikon där.
 
krillek krillek skrev:
Anledningen är väl att vatten som går igenom kakelfogarna på väggen ska kunna rinna ner bakom plattorna och ner i golvbrunnen. Använder du silikon riskerar du att vattnet stannar på väggen. Detsamma gäller runt golvbrunnen - inget silikon där.
Jo men såpass långt är jag med :)(y)
Hårdfogen ska absolut dit. Jag undrade bara om mjukfogen kunde skippas
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
människa människa skrev:
Jo men såpass långt är jag med :)(y)
Hårdfogen ska absolut dit. Jag undrade bara om mjukfogen kunde skippas
Jag har ingen mjukfog någonstans. Timmerhus från 1832 men inte en sprucken kakelfog. Eller jo förresten, jag har en mjukfog mellan kakel och taklist - den mjukfogen rör sig och spricker konstant. Målad latex iofs, men den mest "flexibla" latexen jag hittade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.