Inga problem att ändra innerväggar i efterhand. Ni får inte bygga bort tillgänglighetsanpassningen, gällande badrum.
 
  • Gilla
P Ala och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga problem att ändra innerväggar i efterhand. Ni får inte bygga bort tillgänglighetsanpassningen, gällande badrum.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga problem att ändra innerväggar i efterhand. Ni får inte bygga bort tillgänglighetsanpassningen, gällande badrum.
P P Ala skrev:
Tack för input! Det blir nog ett badkar i andra badrummet på överplan istället för dusch :)
L Låset skrev:
Garage:
Jag hade förlängt det, och plockat bort ett fönster i sovrummet som är på 9,66 m2. Ett så litet sovrum klarar sig bra med ett fönster. Men, det kan ju finnas andra anledningar till att man vill ha ett fönster (symmetri, utsikt). *
Men ett så grunt garage blir inte användarvänligt.

Sen hade jag förmodligen skippat förrådet och enbart byggt lagerhyllor längs den långsidan. Som det är nu kan du knappt öppna passagerardörren på den bil som står bredvid förrådet.
Så som vi uppfattat det så kommer vi exempelvis kunna ändra plats på kommod & dusch ifall vi vill, det ska inte påverka bygglovet. Det är inga extrema ändringar vi bett om, därför det är så surt.. varför kan dom inte bara göra det. Vi har ju betalt dom för att dom ska utföra sitt jobb. Hade vart skönt om ritningarna speglade hur verkligheten kommer bli.
 
Det är ju som upplagt för problem om ni har ritningar som sen muntligt skall ändras en massa i själva byggandet. Kan ni avbryta arbetet med arkitekten och gå till nån annan för en finputsning? Har ni fått en 3D- modell där ni kan gå runt i huset? Hur ser fasaderna ut? Om en drar isär fönsterna på framsidan så de linjerar med baksidans fönster, skulle det öka möblerbarhet och möjligheter i kök och sovrum?

Dörren till tvättstugan är ju smartare att den går inåt precis som föreslagits redan.

Köket känns i mina ögon inte helt lättarbetat när en kollar snabbt. Skafferi och kyl/frys i varsin ända, vatten och disk på krångligaste platsen ifrån matsalen.

Vad var era önskemål till arkitekterna? På nåt sätt känns huset ritat mer utifrån ett antal "saker" som sen försökts placerats ut för att fås med än hur upplevelsen att bo där kommer att vara.

Det här är mitt förslag till er då jag inte vet er familjesituation, beteenden eller drömma. Tänk ut ett antal vardagsscenarier, som trött och stressad efter jobbet, har handlat, skall plocka in mat, laga mat, hjälpa nåt barn med något på toa, just det, maten var det, duka, plocka med disken, någon vill ha vatten, fixa färdigt maten, sallad osv osv. Titta på ritningen och försök liksom se er göra scenarierna. Det är lätt att fastna i en detalj som å, vad mysigt att stå och diska och titta ut genom fönstret, men är det lika mysigt när någon står stresat och lagar mat samtidigt och vill komma åt grejer i skafferiet osv osv.

Och prata med en annan arkitekt.
Edit: Eller fortsätt samskapa här och få sen arkitekten att rita in varenda förändring.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P P Ala skrev:
Så som vi uppfattat det så kommer vi exempelvis kunna ändra plats på kommod & dusch ifall vi vill, det ska inte påverka bygglovet
Det är ju inte lätt att få avloppen rätt när plattan gjuts om det är fel på ritningen.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig gå med på att "ändra allt i efterhand".

Det är viktigt att ha rätt ritningar, för att minimera risken att något blir fel.

Jag vet av egen erfarenhet, i och för sig så var vi nöjda med ritningarna. Men sen på mötet med VVS så kom vi överens om två saker att ändra, som han med en penna ritade in på ritningen. "Inga problem, det kommer bli rätt".

Gjutet och klart. Blev såklart enligt den första ritningen. Och det var inga stora saker, så vi ansåg inte att det var värt att ta diskussionen.

Hade jag varit i erat läge hade jag varit tydlig med arkitekten att dom ska rita in allt så att det blir rätt.

Från deras sida förstår jag inte vad dom håller på med. Vill dom ha mer pengar för att ändra? Har ni uppnått maxbudget för antal timmar?
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
L Låset skrev:
Jag skulle aldrig gå med på att "ändra allt i efterhand".

Det är viktigt att ha rätt ritningar, för att minimera risken att något blir fel.

Jag vet av egen erfarenhet, i och för sig så var vi nöjda med ritningarna. Men sen på mötet med VVS så kom vi överens om två saker att ändra, som han med en penna ritade in på ritningen. "Inga problem, det kommer bli rätt".

Gjutet och klart. Blev såklart enligt den första ritningen. Och det var inga stora saker, så vi ansåg inte att det var värt att ta diskussionen.

Hade jag varit i erat läge hade jag varit tydlig med arkitekten att dom ska rita in allt så att det blir rätt.

Från deras sida förstår jag inte vad dom håller på med. Vill dom ha mer pengar för att ändra? Har ni uppnått maxbudget för antal timmar?
Det stod ingenting om antal timmar eller justeringar i avtalet. ”Vi ritar tills ni blir nöjda”… men efter 4 ritningar skrev dom ”vi satsar på att nästa revision blir den sista”. Ehh.. 5 justeringar inför ett husbygge??? :rolleyes:
 
Jag hade inte velat ha fönster ovanför huvudändan av sängen. Glipor mellan persienner/rullgardiner gör att sol, måne och gatljus kan lysa in i ansiktet på en. Det blir besvärligare att dra ner persienner/rullgardiner varje kväll om man måste hoppa upp i sängen och göra det. Besvärligare att tvätta fönsterna och vattna växter som står på fönsterbrädan/nischen (och risk att man slår ner dem i huvudet på sig själv när man sover...). Om man vill ha sänggavel blir man begränsad till fönstret höjd, eller så täcker man fönstret med gaveln vilket jag själv inte tycker är så snyggt.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
En trappa som slutar precis vid ytterdörren skulle jag inte vilja ha. Då kommer man ju varje gång men går ner för trappan trampa i utesmuts eller smältslask. Men vet att lösningen är vanlig, så finns kanske en anledning jag inte tänker på?
 
  • Gilla
P Ala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.