I ett lättbetonghus(Typ Ytong).
Går det att limma upp gipsskiver eller ska man putsa?

Mvh/Anders
 
Hej

Det beror väll på vad du ska ha för slutyta.
Jag skulle/ska gipsputsa.
Det tar nog längre tid och är svårare, men vi vill inte ha tapeter.

Said
 
Hur lång tid tar det att putsa en kvm?

Mvh/AoA
 
Möglar inte gipskivor om de utsätts för fukt? Då menar jag inte gipset i sig, utan papp/kartong som sitter runt om. Larm om mögel i badrummen
För mig låter det konstigt att fördärva lättbetongväggar med billiga gipsskivor.

1 kvm inneputs tar någon/några minuter med maskingips och ett aggregat.
 
Maskingips låter smidigt,
Är det svårt för putskillar som är vana att puttsa förhand att lära sig ?
År det stor tidsskillnad att puttsa förhand och Maskin?


Mvh/AoA
 
Det kan jag dessvärre inte uttala mig om, men vitsen med ett aggregat är tidsvinst, samt att man inte behöver 'sleva på' hundratals kilo puts för hand.

Kika på instruktionsvideon från Jämerä. Spola fram 53min 33sek (53:33) in i videon, och se avsnittet 'Pinnoitukset'.
 
isolde skrev:
Kika på instruktionsvideon från Jämerä. Spola fram 53min 33sek (53:33) in i videon, och se avsnittet 'Pinnoitukset'.
Oj, det verkar gå ruggigt snabbt med ett putsaggregat. Var det så du gjorde, Isolde?
 
Ja, hyr ett aggregat från Cramo eller från någon annan maskinuthyrare i trakten. Du kan också få goda råd om du hyr via Maxit. I egenskap av producent kan de en hel del om puts.
 
Noterade en sak i instruktionsvideon. Dom "nätade" varken invändigt eller utvändigt, men jag antar att man kan göra det om man vill även när man kör med aggregat? Nätning är väl något som rekommenderas av de flesta?

En annan fråga. Kan man köra med aggregat för alla typer av puts? Tunnputs, tjockputs, Sto, Maxit och allt vad det heter? :)
 
Tunn- eller tjockputs spelar ingen roll, men det ska stå maskinputs på förpackningen. Kan inte svara på exakt vilka beståndsdelar som skiljer maskinputs från vanligt puts, men hör med någon producent som säkerligen vet.

Nätning är rekommenderad framförallt runt fönster och hörn. Ihop med tunnputs räcker det med remsor som du fäster på utsatta ställen. I kombination med tjockputs får du ta till stålnät.

Fasadarbete, tjockputs. Obs! Det är inte mitt hus. Det tillhör en annan medlem på byggahus-forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.