Hej! Hoppas att någon på detta begåvade forum ska kunna hjälpa en glad amatör med lite funderingar kring mitt långsamma stugprojekt.

Jag håller på med en helrenovering av en gammal torpargrund, och har kommit till punkten där jag ska montera färdigt den nya trossbotten. Innan jag stänger kryputrymmet vill jag förbereda så mycket som möjligt för att i framtiden (säg 5-10 år) kunna ansluta rinnande vatten till fastigheten.

Bakgrund: Det finns en vattenkälla ca 50 m. upp för en kulle. Vattnet bedömdes tjänligt vid analys för ca 5 år sedan. Idag löper en gammal kopparledning i uselt skick därifrån. Röret ger LITE vatten vissa delar av året via självtryck. Tanken är att låta proffs inspektera det gamla systemet och hjälpa mig att komma fram till en lösning för att få mer vatten. Antingen återanvända vissa delar eller byta ut allt. Antingen gräva djupare eller bara rensa brunnen. Antingen montera dränkpump eller se över andra möjligheter att jämna ut trycket.

Men nu gäller alltså frågan främst anslutningen från utomhus till inomhus. Jag har en idé till hur jag skulle vilja göra:

1. Köpa ett långt PEM-rör (lika långt som avståndet till brunnen)
2. Gräva en grop ner till frostfritt djup nära grunden
3. Gräva en tunnel under muren
4. Placera röret enl. bild.
5. Gräva igen “tunneln”
6. Antingen begrava röret eller sätta dit en temporär lucka.
7. Invänta att barnen blir större och vi har tid/råd att ge stugan vatten :)

568952-6f313b2f46f213ad41eb2443f211a64b.jpg

Jag har svårt att komma fram till om det är klokt tillvägagångssätt eller ej och hoppas kunna få hjälp med lite frågor.

  • Hade ni gjort annorlunda? Hur i sådana fall?
  • Bryter ovanstående mot några branschregler? Finns det risk att proffs inte vill “ta i det med tång” pga. hempuleri?
  • Jag satte ventil på insidan, där jag på sikt planerar våtrum. Behöver jag fler avstängningspunker? Tex. i krypgrunden eller utanför fastigheten?
  • Dimension på röret? Finns det nackdelar med att välja en större dimension än var som behövs till litet fritidshus?
 
  • Illustration av planerad vattenanslutning till torp, med PEM-rör under frostfritt djup och ventil inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar väl i princip att göra som du tänkt. Tror inte jag hade grävt ner så mycket slang ihoprullad, blir nog bara bökigt den dagen det ska fortsättas dras till brunnen. Jag hade nog istället proppat slangen någonstans utanför grundmuren och då ev. senare använt typ PRK-skarv.

Det ska väl inte behöva bli så oproffsigt att det blir problem senare. Undvik att dra upp slang genom golv om det senare blir ett våtrum, då är det bättre att gå upp via en vägg.

Du kan enkelt reducera grävdjup till frostfritt genom att använda markskiva ovanför ledningen.

Ang. rördimension så kan jag inte tänka mig att du behöver grövre slang än 32, allra mest 40 med tanke på avståndet 50 m samt självfall, som du skriver.
 
Om du tänker att huset ska kunna kallställas, så måste du även tänka på ett sätt att kunna tappa ur systemet.
 
Varför inte gräva in ett gult kabelrör som du sen kan skjuta in pemslangen den dagen du ska gräva för att koppla in den
 
V Vector skrev:
Varför inte gräva in ett gult kabelrör som du sen kan skjuta in pemslangen den dagen du ska gräva för att koppla in den
Japp, helt klart den bästa lösningen. Finns "kabelrör" även för vatten. Var så fast i hans lösning så jag inte ens tänkte så långt.
 
foreman foreman skrev:
Det funkar väl i princip att göra som du tänkt. Tror inte jag hade grävt ner så mycket slang ihoprullad, blir nog bara bökigt den dagen det ska fortsättas dras till brunnen. Jag hade nog istället proppat slangen någonstans utanför grundmuren och då ev. senare använt typ PRK-skarv.

Det ska väl inte behöva bli så oproffsigt att det blir problem senare. Undvik att dra upp slang genom golv om det senare blir ett våtrum, då är det bättre att gå upp via en vägg.

Du kan enkelt reducera grävdjup till frostfritt genom att använda markskiva ovanför ledningen.

Ang. rördimension så kan jag inte tänka mig att du behöver grövre slang än 32, allra mest 40 med tanke på avståndet 50 m samt självfall, som du skriver.
Tack för tipsen!

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du tänker att huset ska kunna kallställas, så måste du även tänka på ett sätt att kunna tappa ur systemet.
Tack! Tänker köra med underhållsvärme men skulle vara bra att huset tål längre strömavbrott t.ex.. Men visst tål PEM-slangen frysning? Behöver jag någon särskild installation för att kunna tappa ur de invändiga ledningarna?


V Vector skrev:
Varför inte gräva in ett gult kabelrör som du sen kan skjuta in pemslangen den dagen du ska gräva för att koppla in den
Haha såklart! Jag har nog till och med en lämplig rörstump liggandes. Ibland krånglar man till det för sig :) tack för tips.
 
PEM-slangen kan nog tåla frysning, men kulventiler och vattenkranar gör det inte. Om det finns vatten kvar i metallrör, så riskerar de att spricka, så jag tappar alltid ur mitt system och öppnar ventiler och vattenkranar, om det är risk för frysning. Om du tänker ha underhållsvärme, så kan det ju kanske räcka med att göra systemet trycklöst för att mildra ev. vattenskador om det osannolika med ett längre strömavbrott inträffar. Säkrast är dock att tappa ur!
 
Använd kabelskyddsrör med slät insida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.