Det är nog inga problem att hitta en firma som vill bygga ett hus som du vill ha det. men ett badrum till varje sovrum blir väldigt dyrt. Det som är dyrt när man bygger och renoverar är just badrum och kök.
Ska du ha ett normalstort amerikanskt hus, hur stora är de??? 3-400 m2 kostar det nog en tio miljoner att bygga
 
Inte med deras kvalitetsnivåer. Ni har väl sett extreme home makeover, de sätter upp ett 400 m2-hus på två dagar. Inga reglar, tätskikt, allt är bara yta. Finns säkert bra exempel också, men det jag har sett, och det är inte bara baserat på makeover :) - är riktigt kass ur kvalitetssynpunkt.

/A
 
Det är en sanning med modifikation. Mycket av det som byggs i Extreme Home Makeover, byggs på platser där det är tämligen varmt, så gedigna väggkonstruktioner skulle betraktas som overkill, speciellt med tanke på målgruppen i programmet. Att allt är förberett och involverar hundratals personer behöver jag knappast påpeka. Räknat på mantimmar är det nog inte så pjåkigt ändå. Ja, och enegripriset ligger på en annan nivå än hemma.

Det är ganska lustigt när begreppet kvalité kommer på tal. Det tycks betyda olika saker, på olika platser. I Europa (kontinentala delen) tycker man att trähus med gipsskivor duger bra som... fritidshus. I USA tycker man att ett sovrum på 10kvm duger till... ett förråd. Själv tycker jag att svenska hus håller god kvalité, och är framförallt ombonade. På minuskontot ligger liten boyta, och enkelhet. Allt utöver standard betraktas som "lyx".
 
Det borde väl inte vara svårare att få tag på en firma som bygger ett "amerikanskt" hus än något annat. Att det är på 400m² spelar nog ingen roll, men bygger ju ladugårdar och industrier som är på det 10-dubbla utan att det är något märkvärdigt. Det gäller väl främst att hitta en lämplig tomt där huset får plats, passar och du kan få bygglov.
Om det var jag som skulle bygga ett liknande hus hade jag inte funderat så mycket på var jag skulle hitta en byggfirma som kunde bygga det, utan mer på var jag skulle hitta alla de miljoner som behövs för att betala det.
 
Just kvaliten på de hus jag bott i och besökt har inte varit av sämre än de hus som byggs här hemma i Sverige. Ta bara larmet om fuktskador som det skrivits om i tidningarna de senaste dagarna.. Har inte hittat någon firma som vill åta sig arbetet. Och nej pengarna är inga problem i det här fallet. ;)
 
Jag tror inte att det är just dina specifika önskemål om husets utformning som gör att det är svårt att få någon att ta på sig arbetet. Markanden är het och de flesta firmor är fulltecknade lång tid framöver.
Det du kan göra är att projektera huset, ta fram komplett ritningsunderlag och dylikt. Skaffa fram tomt och söka bygglov. När allt detta tillsammans med finansiering är utredd och klart så kan du säkert hitta någon byggfirma som antar sig ditt arbete. De sista som man kan fråga om det inte går att få ett jakande svar är de stora drakarna, ex. Skanska, NCC. De tackar nog aldrig nej till jobb men priserna är nog därefter. Men som du säger, pengar är inga problem så det löser sig säkert.
 
Det finns flera hustillverkare som bygger helt efter kundens önskemål och ritningar. Jag ser nog mer kommunen som ett bekymmer, de brukar vara ganska konservativa och vill att det ska passa in med annan bebyggelse.

Kontakta några hustillverkare som jobbar efter dina önskemål, det är mitt tips för att du ska kunna gå vidare i dina ideér!


The White House
 
p3C skrev:
Det är nog inga problem att hitta en firma som vill bygga ett hus som du vill ha det. men ett badrum till varje sovrum blir väldigt dyrt. Det som är dyrt när man bygger och renoverar är just badrum och kök.
Ska du ha ett normalstort amerikanskt hus, hur stora är de??? 3-400 m2 kostar det nog en tio miljoner att bygga
10 Miljoner för 300-400 kvadrat? Då bygger man bra lyxigt. Med kvadratmeterpris på 15000 kr så hamnar man på 4,5 - 6 miljoner, och då har man också utrymme för flera badrum i kalkylen, eftersom andelen av ytan som är badrum inte behöver bli så mycket större. Stora hus får ofta lägre kvadratmeterspris än små, då det är mycket saker som inte blir så otroligt mycket krångligare i ett stort än i ett litet hus.
 
Ett vanligt prefab-hus kostar i Sthlm ca 3-3,5 milj. Vad kostar då ett arkitektritat hus som är dubbelt så stort med 3-bilsgarage och fem-sex badrum, central-ac,
intelligent belysning-värmestyrning osv.

Jag har själv ett par erfarenheter av arkitektritade hus i denna storleksklass som har slutat på 10-milj. Det är visslerligen lyxigt med dyrt fasadmaterial och golv osv.

Bygger man standard så är det dyrt men överkomligt. ska du ha special med unika lösningar som kräver stora konsultinsatser så springer snart kostnaderna iväg.
 
Trivselhus har en katalog med just egna badrum för alla sovrum, och dressingroom för "master bedroom". Katalogen heter "Green Line", och alla ritningar är på engelska, så att du kommer in i stämningen... =)
 
kiirus skrev:
Trivselhus har en katalog med just egna badrum för alla sovrum, och dressingroom för "master bedroom". Katalogen heter "Green Line", och alla ritningar är på engelska, så att du kommer in i stämningen... =)
Finns Green Line-katalogen på nätet?
På trivselhus.se står det "Green Line - exklusiv serie villor 171-234 kvm".
Blir det inte lite svårt att klämma in badrum till varje sovrum, plus dressingroom på 234kvm, för att inte tala om 171kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.