Jag tänkte använda Sauna Satu-skivor i min bastu i källaren. Har läst DrSakkes tråd om hans basubygge. Jag har ett par funderingar.

Golvet i min blivande bastu är det gamla källargolvet i betong. Jag kommer att flytspackla på detta för att få lutning mot golvbrunnen, men planerar inte att göra något annat med golvet. Jag planerar därför att avsluta träpanelen strax ovanför så att det är ett litet mellanrum mellan trävägg och golv.

1) DrSakke nämner i tråden att tillverkaren rekommenderar att man lämnar en luftspalt närmast golvet som täcks med en aluminiumprofil, för att lufta eventuellt fuktiga källarväggar. Jag hittar inte någon information om detta från tillverkaren, eller mer info om hur denna aluminiumprofil ska se ut.

2) Jag är lite fundersam över att sätta en träregel direkt mot källarväggen. Enligt instruktionen så ska man skära ut ur skivorna där reglar (för att fästa laven i) ska placeras. Men då hamnar ju dessa reglar direkt mot betongväggen..
 
1) Den kanalen var nämnt i de gamla monteringsinstruktionerna från SPU-har inte sett den i Kingspans motsvarande. Det var väl inte rekommendation som standardlösning, mer som en tillägg för gamla potensielt fuktiga väggar.
Var beskrivet som en flat kanal (30x150 eller 200mm) med en av bredsidorna öppen -denna sida monteras mot vägg så att betongen står fri in mot denna kanalen som då ska se til ventilation längs nedre del av vägg.
Tveksam om denna behövs om källaren är väldränerad.
Rekommenderar at ha en sockel i klinker/golvmaterial 10-15cm up, så att panelen står med en god avtånd från golv. Förenklar rengöring/tvätt.
2) trämaterialet står inte instägd i väggen dvs ytan mot bastun står öppen, detta blir inte ngt problem(om inte väggen har uppenbara fuktproblem) Om man vill vara säker så kan man väl lägga en bit bitumremsa mellan betong och trä så man har difftät skikt mellan dessa material.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
Jag har inte läst tråden du nämner men jag byggde delvis med Sauna Satu.
De tre innerväggarna skruvade vi skivorna direkt på betongvägg, sedan läkt och panel på det. Minns inte exakt hur mycket med det är lite utrymme lämnat mellan underkant av nedersta skivan och golvet. Men det är mest för att underlätta städning medelst vattenslang... Eftersom det är innerväggar andas de åt andra hållet.

Yttervägg tog jag det säkra före det osäkra och byggde en fristående vägg med luftspalt bakom. Vill inte riskera att fukt kommer in utifrån och blir inlåst/vandrar i väggen. Såg ingen vinst med att isolera denna väggen med Sauna Satu så det blev stenull.

Laddade upp lite bilder i en annan tråd för ett par år sedan:
https://www.byggahus.se/forum/threads/planering-bastu-och-ventilation.294027/#post-2696208
 
Tackar för svaren!
Ska nog göra så att panelen börjar 10 cm upp på väggen. Kanske klinker som sockel.
 
Nu har du inte sagt hur gammal huset är och hur golv/vägg är isolerad/dränerad.
Men att bygga en oventilerad spalt mellan betong och isolerad bastuvägg är väl en potentiel kondensfälla.
Om källarväggen/golv är rimligt torr så hade jag nog byggd med sauna satu i alla väggar. Betong tål fukt bra och torkar med värmegardienten utåt. Man skapar först verkliga problem när man bygger in organiska material instängt i potentielt fuktig plats.
Sauna satu på vägg monteras helt ned i golvet, ta bort 10-15cm höjd av folien och kontinuera golvets våtrumssystem up på denna foliefria delen av skivan-denna klinkas sedan.
Mvh
Sakke
 
Huset är från 50-talet, men dränerades förra året.

Jag har ännu inte bestämt om jag ska ha klinker på golvet eller endast flytspackla så jag får fall mot golvbrunnen. Jag flytspacklar i morgon. Får bestämma efter det.

Det jag tänkte var att lämna 10 cm längst ner på väggarna utan skiva och panel, så att eventuell fukt i väggen kan ventileras bort.

Eftersom det är ett gammalt hus utan isolering under plattan så vill jag inte använda någon fuktspärr i golvet, utan jag låter antingen flytspacklet bli ytskikt, alternativt att jag sätter klinker utan någon fuktspärr.
 
Du har precis samma utgångspunkt som jag. Mitt hus är bygt 1949-1950. Dränering gjort 2012. Platta direkt på lera. Kan ju vara en bra lösning det! Tror det kan vara ok att klinka med tanke på rengjöring.
Finns diffusionsöppna membransystem Också.
Mvh
Sakke
 
Jag har nu köpt klinker, och kommer troligtvis flytspackla ikväll. Jag kommer att sätta en sockel mot väggen. 10 cm upp tänker jag. Då kan jag dela varje klinkerplattor i tre delar att ha som sockel (har köpt 30x30cm storlek).

Jag köpte till sist Finnfoams variant av bastuskivan, FF-PIR Sauna. Jag fick ett bättre pris på den. Skivan verkar fungera precis likandant som Sauna Satu.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Jag har nu köpt klinker, och kommer troligtvis flytspackla ikväll. Jag kommer att sätta en sockel mot väggen. 10 cm upp tänker jag. Då kan jag dela varje klinkerplattor i tre delar att ha som sockel (har köpt 30x30cm storlek).

Jag köpte till sist Finnfoams variant av bastuskivan, FF-PIR Sauna. Jag fick ett bättre pris på den. Skivan verkar fungera precis likandant som Sauna Satu.
Får du inte ut bara 2 bitar från varje platta till sockeln? Tänker att man vill ha okapad uppåt eller vill man inte det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.