Bor i en tvåfamiljsvilla där jag hyr en lgh. Tanken är att bilda en BRF och köpa lgh. Har förstått att man behöver vara 3 medlemmar för det, betyder det tre medlemmar från tre olika lgh eller kan det vara två medlemmar från en lgh och en medlem från den andra?
 
Ur bostadsrättslagen:

1 kap. 2 § En bostadsrättsförening ska ha minst tre medlemmar. Föreningen ska också ha stadgar.

1 kap. 5 § För registrering av ekonomisk plan fordras att det i föreningens hus kommer att finnas minst tre lägenheter avsedda att upplåtas med bostadsrätt. Vid beräkningen av antalet lägenheter som avses bli upplåtna med bostadsrätt räknas som lägenhet varje avskild enhet som är inrättad att varaktigt och självständigt användas som bostad eller lokal.
Så nej, det kommer inte att fungera med två lägenheter.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Ur bostadsrättslagen:



Så nej, det kommer inte att fungera med två lägenheter.
Ok, tack. Missade det men det finns en delvis inredd vind som i såfall skulle utgöra den 3:e lgh.
Hm, huset går som en tvåfamiljsvilla idag. Förutsatt att jag lyckas omklassa det till 3lgh så skulle jag därefter kunna bilda en BRF, då är frågan om man kan vara 3 medlemmar från endast två lägenheter?
 
Jag har träffat några som hade en liknande situation. Två familjer delade på ett hus och ville inte "gå i borgen för varandras lån" som de uttryckte saken. De delade formellt huset i fyra lägenheter och vardera familj ägde två lägenheter var. Det huset hade tidigare varit uppdelat i fyra lägenheter. Så det kanske var enkelt av den orsaken.
 
Får du bygglov för att inreda en tredje lägenhet i huset?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
Bara för info så är banker numera väldigt restriktiva med att låna ut stora belopp både till liknande små föreningar, och för belåning av själva lägenheterna.

Så kolla runt lite med banker innan ni bildar förening.
 
Jag är (nästan) säker på att det behöver vara 3 bostadsrätter, inte bara 3 medlemmar. Du kommer att behöva se över brandskyddet. Lägenheterna skall vara egna brandceller.

Banker kommer inte att gilla upplägget. De flesta banker lånar inte ut för köp i föreningar med mindre än 8 - 12 bostadsrätter (varierar lite mellan bankerna).
 
Det borde gå bra att bygga en attefallare.
 
Precis , ingen idé att försöka bilda en Brf med 3 Lgh om ni behöver lån. Dessa tider är förbi tyvärr…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.