Ska byta ut dimmerpucken för att kunna dimmra LED-lampor utan att det blinkar. Funderar på att passa på att slänga in något smartare när man ändå gör.

Brytaren som sitter där idag vill jag inte byta. Den kan man trycka på, och vrida till ett min- och max-läge.

Finns det inbyggnadsdimmer som inte kräver återfjädrande brytare? Ett krav är att den använder en öppen standard (alltså inte Plejd).
 
Brytare du har där idag måste du byta för att få den smart.
Det finns vad jag vet två olika fabrikat.
Det ena är plejd och den andra är Sunricher.
 
Super, tack! Jag har lite svårt att förstå vilken dimmer som fungerar med gammal brytare då beskrivningen för Sunrichter Micro Smart Dimmer säger "för fast installation med ingång för återfjädrande brytare", precis som för alla andra inbyggnads dimmer jag hittat på ex m.nu.
https://www.m.nu/dimmer/inbyggnadsdimmer-z-wave-micro-smart-dimmer

Denna dimmer från Ubisys säger så här:

All essential electric properties (R/L/C) of the attached end devices are gauged when switched on and then the best suited dimming mode (forward or reverse phase control, also known as leading and trailing edge, respectively) will be selected automatically.

[...]

You will not have to replace any existing switches or sockets [...]
https://www.ubisys.de/en/products/light-and-consumers/universal-dimmer-d1/

Förstår jag detta rätt, den försöker förstå ungefär i vilket läge dimmern är vriden vid start? Fungerar Sunricher likadant tro? Ubisys är väldigt mycket dyrare.
 
Redigerat:
Du kan som sagt inte bibehålla befintlig vriddimmer om du köper en ny radiobaserad dimmer.
Vad lägger du i begreppet " smart", vad vill du uppnå för funktioner?
 
Skall du ha fjärrstyrning håller jag med övriga, din gamla dimmer åker. Den Sunricher som tipsades om är nog den här, sen finns ju även från Schneider. Dun kan antagligen återförsäljare med lägre pris än dessa.

Texten från Ubisys du hänvisar till har inget med inställningen hos något vred, det handlar om att den "läser av" ljuskällans egenskaper och anpassar sig efter den. Bra funktion om den funkar, kan vara lite pyssel att få en dimmer att göra som den skall med alla underliga ljuskällor som finns nu.

När det gäller vredet så gissar jag, har inte använt någon sådan här, men för mig låter det mest troligt att det inte har något fast ändläge, vrider du medurs ökar ljusstyrka och vice versa tills den når max eller min men du kan fortsätta veva hur många varv som helst. Tänder man med ett tryck så tänds den på senaste ljusstyrka, oavsett om den styrkan ställts in via vredet eller via fjärrstyrning.
 
Jag vill inte ha så mycket, tror jag. :) Jag vill kunna tända, släcka och justera styrkan. Design är viktigare än funktion för mig.

Tänkte att det vore klokt att välja något med stöd för ex Z-Wave eller Zigbee, som en framtidsinvestering. Har inget riktigt behov av det just nu.

Förstår inte riktigt varför Ubisys skriver "You will not have to replace any existing switches or sockets". Är det så att med ett gammalt vred kommer jag kunna trycka igång och av, och måste lång-trycka för att påverka styrkan?

Det måste ju finnas en enorm marknad för att bara byta ut själva pucken och behålla vredet.
 
L lillgurkan skrev:
Förstår inte riktigt varför Ubisys skriver "You will not have to replace any existing switches or sockets". Är det så att med ett gammalt vred kommer jag kunna trycka igång och av, och måste lång-trycka för att påverka styrkan?
Tror inte de avser din applikation över huvud taget, de avser vanliga strömbrytare. Det kan möjligen gå att göra som du säger, men det blit väl lite fånigt att ha ett vred där man inte styr något.

L lillgurkan skrev:
Det måste ju finnas en enorm marknad för att bara byta ut själva pucken och behålla vredet.
Om det är så att du har en dimmerpuck med separat vred så tror jag tvärtom att det är en ganska liten marknad då de flesta dimmers i hemmiljö enligt min uppfattning är integrerade. Det blir alltså inget vred kvar om man byter själva dimmern.

Skall inte säga att det är helt kört, om det är så att din gamla dimmer styrs av 0-10V så är det ju något slags standard där jag kan tänka mig att det finns motsvarigheter med Z-wave eller ZigBee. Ser att Qubino har något åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.