Hej,
Vi har idag en nexa MWMR 251 inkopplad och jag skulle vilja byta den till en plejd dim-01. Bifogar bild på hur det är kopplat idag.
1. är det är möjligt att koppla in plejd dim-01 till vår kontakt, med fas, nolla och tändtråd som kommer ur väggen (installation före 2002)?
2. Skulle någon kunna rita upp ett enkelt kopplingsschema för mig? (Väldigt basic, tycker det är svårt hur man kopplar brytaren.)
Jag har en idé om hur jag vill koppla men vill kolla om det är rätt. Förmodligen kommer en elektriker få komma hit men jag vill förstå hur man gör.
Tack på förhand!
Mvh
Hedvig
 
  • Öppen väggkontakt med befintlig Nexa MWMR 251 och lösa kablar redo för ny installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du brun som tändtråd?
DIM-01 kräver bara N och obruten fas, samt styrning.
Likadant som du ser ut att ha kopplat idag, men du får ha impulsfjäder på brytaren och inte on/off.

Dvs koppla såhär, nollan till N, obruten fas till L, utgång från brytare till 1.
Tändtråd till lampan ska in på anslutningen med en våg och en pil över.
Obruten fas till ingång på brytaren, impulsfjäder på brytaren.
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Har du brun som tändtråd?
DIM-01 kräver bara N och obruten fas, samt styrning.
Likadant som du ser ut att ha kopplat idag, men du får ha impulsfjäder på brytaren och inte on/off.
Tack! Jag har impulsfjäder på brytaren tror jag (dimmer). Jag kommer också fram till att tändtråden är brun. Men hur ska jag koppla det?
Kan du möjligen göra en skiss?
 
H HeddanL skrev:
Tack! Jag har impulsfjäder på brytaren tror jag (dimmer). Jag kommer också fram till att tändtråden är brun. Men hur ska jag koppla det?
Kan du möjligen göra en skiss?
Jag skrev ju precis exakt hur du skulle koppla det?
Vilket av det förstod du inte?
 
Förlåt, såg nu din beskr
X xLnT skrev:
Har du brun som tändtråd?
DIM-01 kräver bara N och obruten fas, samt styrning.
Likadant som du ser ut att ha kopplat idag, men du får ha impulsfjäder på brytaren och inte on/off.

Dvs koppla såhär, nollan till N, obruten fas till L, utgång från brytare till 1.
Tändtråd till lampan ska in på anslutningen med en våg och en pil över.
Obruten fas till ingång på brytaren, impulsfjäder på brytaren.
Förlåt missade din beskrivning av kopplingarna. Förstår inte kopplingarna till brytaren; ska den bruna kabeln som sitter via Nexa dosan (s) och brytaren in i 1? Och hur får jag den obrutna fasen till både L och brytaren? Genom att dra en svart kabel från plejd L till brytaren (där de svarta kablarna går in idag)? Tack igen!
 
H HeddanL skrev:
Förlåt, såg nu din beskr


Förlåt missade din beskrivning av kopplingarna. Förstår inte kopplingarna till brytaren; ska den bruna kabeln som sitter via Nexa dosan (s) och brytaren in i 1? Och hur får jag den obrutna fasen till både L och brytaren? Genom att dra en svart kabel från plejd L till brytaren (där de svarta kablarna går in idag)? Tack igen!
Ja, svart verkar vara obruten fas (notera att detta är en uppskattning och inte något garanterat), den kommer in på din brytare och kopllas sedan vidare till L på DIM-01.
Från utgången på din brytare går sedan tändkabeln till DIM-01 ingång 1, och sedan tändtråden till lampan (som är brun) går till utgången på DIM-01 som är märkt med en våg och en pil.
 
Så då flyttar jag helt enkelt bara den svarta kabeln från Nexas ”L” till L på dim1?
Som du märker är jag inte så bevandrad på detta, men jag har precis bytt en trasig nexa dosa mot en ny och fått det att funka bra. Vågar jag mig på att testa att koppla in plejd pucken? Vad är det värsta som kan hända? Att det inte funkar och jag får koppla in nexa pucken igen eller att huset brinner ner?
 
H HeddanL skrev:
Så då flyttar jag helt enkelt bara den svarta kabeln från Nexas ”L” till L på dim1?
Som du märker är jag inte så bevandrad på detta, men jag har precis bytt en trasig nexa dosa mot en ny och fått det att funka bra. Vågar jag mig på att testa att koppla in plejd pucken? Vad är det värsta som kan hända? Att det inte funkar och jag får koppla in nexa pucken igen eller att huset brinner ner?
Well, utan att spekulera i alla sorters faktorer som kan påverka utfall så borde det sitta en JFB och du borde ha tillräckligt hög kortslutningsström så säkringen skulle lösa ut vid en kortslutning.
Så risken att ditt hus brinner ner skulle jag se som relativt liten.

Men ja, flytta den svarta från Nexa L till DIM-01 L och flytta N från Nexa till DIM-01 N.
Du måste även flytta de bruna kablarna enligt tidigare förklaring (förtydligande eftersom du inte tog upp det).

Sen får du ställa in vad det är för typ av last du använder i Plejds app som kommunicerar via bluetooth.
 
Stort tack! Ställa in last och installera i appen har jag koll på sedan tidigare. Vi får se om jag vågar…
Ha en fin kväll!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.