Är det vanligt att man som köpare utöver huset/entreprenaden, betalar el-kostnaden för entreprenaden som man inte vet vart den kan blir förrän huset är färdigställt?
Samma sak med kontrollansvarig som man måste ha, vad kan denne kosta?
 
100% vanligt!
 
  • Gilla
AndersPH
  • Laddar…
Vi betalar 20000 för våran KA.
 
  • Gilla
AndersPH
  • Laddar…
W Wiesslan skrev:
Vi betalar 20000 för våran KA.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
100% vanligt!
ok tack
 
W Wiesslan skrev:
Vi betalar 20000 för våran KA.
Hur följde ni upp kostnaden, mätare?
 
A AndersPH skrev:
Hur följde ni upp kostnaden, mätare?
Bygg-el brukar beställas från nätägaren och du får en faktura med påslag från entreprenören på vad det kostar.
 
  • Gilla
AndersPH
  • Laddar…
A AndersPH skrev:
Är det vanligt att man som köpare utöver huset/entreprenaden, betalar el-kostnaden för entreprenaden som man inte vet vart den kan blir förrän huset är färdigställt?
Samma sak med kontrollansvarig som man måste ha, vad kan denne kosta?
Som du redan fått svar så är det mer eller mindre alltid så gällande byggel. Mitt tips är dock att avtala en fast hyra för det tillfälliga byggskåpet. Av någon anledning så brukar de inte speca vid beställning utan det bara kommer ett påslag "hyra av byggskåp". I vissa fall kan det tom vara billigare att investera i ett begagnad skåp själv (om man får tag i en) och sen sälja det vidare efter att bygget är klart. ps. de brukar lägga på utkörningsavgift av skåpet också.Var noggrann där och be speca allt för ditt godkännande.
 
  • Gilla
AndersPH
  • Laddar…
Ett tips om det skulle fungera för er är att sätta ett markskåp för elen istället för det vanliga med skåp infällt i husvägg.

Jag gjorde så vi nybyggnation för att slippa betala byggström och det fula skåpet på husväggen. Finns olika varianter med 3-fas uttag och vanligt uttag som kanske också kan fylla funktion för er.

Jag är inte insatt i priserna kring byggström men gissar att om allt skall gå genom de som bygger så kommer det kanske betala sig själv med ett markskåp och vanligt el-avtal från byggstarten som du själv står på.

Denna tråden visar ett skåp som jag tycker är snyggt och funktionellt!

https://www.byggahus.se/forum/threads/garo-maetarskap.380680/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.