Ok, lång historia...

Jag är inte så kunnig på motorer, framför allt inte småmotorer som till snöslungor , men minns en del från gymnasiefysiken och fordonsutbildningen i lumpen.

Ärvde min bortgångne svärfars Bolens 826 från mitten av 70-talet. Den är mycket välskött men har stått i 3 år. Den fungerade bra sist det begav sig.

Nu ger den ingen tändgnista. Har felsökt och mätt mig in i tändsystemets inre hemliga djup och är nu framme vid följande:
Brytarna fungerar som de ska. Det är inga kortslutningar vad jag kan hitta. Kondensatorn är ok (inom spec). Motståndet från tändhatten och genom spolen ligger på 7 ohm, -ish. Spolen ger ca 56 amp när jag kör elstarten. Tändstiftet ger ingen gnista, fast jag mätt motståndet och det verkar fungera som det ska. Har inte kunnat testa med ett nytt tändstift då jag är hemma i covid-karantän. Kan spolen ge så pass hög strömstyrka utan att nå tillräcklig spänning? Kan tändstiftet vara så dåligt att det inte fungerar, trots lågt motstånd? Andra synpunkter?
 
Börja med att byta stift. Du har inget stift i något annat som du bara kan prova gnistan med?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
G Greyshanks skrev:
Ok, lång historia...

Jag är inte så kunnig på motorer, framför allt inte småmotorer som till snöslungor , men minns en del från gymnasiefysiken och fordonsutbildningen i lumpen.

Ärvde min bortgångne svärfars Bolens 826 från mitten av 70-talet. Den är mycket välskött men har stått i 3 år. Den fungerade bra sist det begav sig.

Nu ger den ingen tändgnista. Har felsökt och mätt mig in i tändsystemets inre hemliga djup och är nu framme vid följande:
Brytarna fungerar som de ska. Det är inga kortslutningar vad jag kan hitta. Kondensatorn är ok (inom spec). Motståndet från tändhatten och genom spolen ligger på 7 ohm, -ish. Spolen ger ca 56 amp när jag kör elstarten. Tändstiftet ger ingen gnista, fast jag mätt motståndet och det verkar fungera som det ska. Har inte kunnat testa med ett nytt tändstift då jag är hemma i covid-karantän. Kan spolen ge så pass hög strömstyrka utan att nå tillräcklig spänning? Kan tändstiftet vara så dåligt att det inte fungerar, trots lågt motstånd? Andra synpunkter?
nytt stift.
nytt bränsle.
Kan behöva en liten slatt i förgasaren..
sen bör den gå..
 
Bytte tändstift, men ingen gnista. Bytte spole, och sim salabim så hade jag gnista. Den tänder, puffar till en eller två slag och dör sedan. Nu har jag tagit isär förgasaren och rengjort den, men ingen förbättring. Det är ny bensin i den. Några förslag?
 
A
G Greyshanks skrev:
Bytte tändstift, men ingen gnista. Bytte spole, och sim salabim så hade jag gnista. Den tänder, puffar till en eller två slag och dör sedan. Nu har jag tagit isär förgasaren och rengjort den, men ingen förbättring. Det är ny bensin i den. Några förslag?
provat att mata den genom luftburken?
använda typ bromsrengöring eller spraya bensin i burken..
 
A
när du rengjorde förgasaren tog du en nål och rengjorde fiolmunstycket i förgasaren då?
sitter i röret i mitten under en skruv..
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Munstyckena i förgasaren är rengjorda och öppna. Den tänder något eller ett par slag ibland, men verkar baktända genom förgasaren. Kan det ha med ventilen att göra?
 
A
G Greyshanks skrev:
Munstyckena i förgasaren är rengjorda och öppna. Den tänder något eller ett par slag ibland, men verkar baktända genom förgasaren. Kan det ha med ventilen att göra?
Ja det kan det..
Men baktänder den så får den tändningen på fel tidpunkt... Så jag skulle kolla Svänghjulet...
 
Svänghjulet är lossmonterat ett antal gånger (man måste det för att komma åt brytarna och spolen) och allt sitter som det ska, vad jag kan se. Brytarna justeras genom att hela paketet kan flyttas, och det här jag inte flyttat då svärfars inställningar nog borde vara rätt.
 
Jag tänker att om ventilen inte stänger men det kommer lite bränsle som tänder så går trycket bakåt. Puffen genom förgasaren är svag men märkbar.
 
A
G Greyshanks skrev:
Jag tänker att om ventilen inte stänger men det kommer lite bränsle som tänder så går trycket bakåt. Puffen genom förgasaren är svag men märkbar.
Ja möjligt.. du får lyfta på topplocket isåfall för att se..
 
Misstänkte det. Låter som ett större jobb än jag riktigt känner för...
 
A
G Greyshanks skrev:
Misstänkte det. Låter som ett större jobb än jag riktigt känner för...
Nja sitter en massa topplocksbultar framtill..
Sedan är det loss.. man får byta packningen innanför... Den går inte att rädda..
sen ser man ventilerna..
Man kan kolla innanför ljuddämparen också.. Där sitter vevhus ventilationen.. Där kan man se hur ventilstängerna rör sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.