Har en fjärrvärme anläggning som tuffat och gått men som för ca en vecka sedan börjat krångla.

Först försvann värmen och jag kunde inte lista ut felet utan tog in en vvs firma. De felsökte länge men gick bett. Därefter tog jag in kommunens fjärrvärme leverantör som byte zonventil. Det löste delvis problemet med värmen men har fortfarande lite svårt att komma upp i inomhus temperatur.

Nu när jag mäter temperaturen på varmvattnet så får jag ut 55 grader men temperaturen sjunker snabbt till kring 35 grader. Väntar jag ett tag så återkommer och provar får jag samma resultat.
Även fjärrvärme leverantören har vart här två ggr nu och kört fast.
Pumpar, filter etc verkar vara i sin ordning.

Någon kunnig här som har tipps?
Parallellt med att problemen uppkom så noterar jag att gradjusterad förbrukning slagit i taket och är ca 8ggr normala värden. Faktiskt förbrukning ligger kvar på normala nivåer.
 
Så här ser anläggningen ut. Visar inga felkoder i display.
 
  • Öppen värmesystemanläggning med rör, manometrar och cirkulationspumpar, utan synliga felkoder på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Är det varmvattnet som du tappar ur kranen eller det som går till radiatorer vi pratar om?
 
Har du varmvattencirkulation?
Eller varför är det två cirkulationspumpar?

Försök att rita upp hela fjärrvärmecentralen som flödesschema, helst med olika färger för fjärrvärme, tappvarmvatten & radiatorkretsen.

Finns det någon märkskylt på exakt vad det är för fjärrvärmecentral?

Edit: Anslutningskabeln till ena cirkulationspumpen är ”trasig”, dragavlastaningen ska klämma över ytterhöljet å inte över ledarna,
Cirkulationspump med synliga ledningar och felaktig dragavlastning i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris surris skrev:
Är det varmvattnet som du tappar ur kranen eller det som går till radiatorer vi pratar om?

Varmvattnet.
 
FJV har två växlare en för VV och en för Värme , VV har en termisk/mekanisk regulator och av enstegstyp 40 - 60 C och öppnar FJV till växlaren och värme med en shunt. enstegs , som reglerar på FJV in på växlaren. Kolla tempen in/ut på FJV , tempen ut ska vara i princip lika som tempen på värmen till huset.
 
J jonaserik skrev:
FJV har två växlare en för VV och en för Värme , VV har en termisk/mekanisk regulator och av enstegstyp 40 - 60 C och öppnar FJV till växlaren och värme med en shunt. enstegs , som reglerar på FJV in på växlaren. Kolla tempen in/ut på FJV , tempen ut ska vara i princip lika som tempen på värmen till huset.
Temperaturen på fjärrvärmen ser normal ut enligt både röris och tekniker men ska dubbelkolla.
 
Du bläddrar mellan olika mätvärden etc genom att trycka på de gula pilarna på fjärrvärmemätaren (LandisGyr)

Kan vara denna,
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du bläddrar mellan olika mätvärden etc genom att trycka på de gula pilarna på fjärrvärmemätaren (LandisGyr)

Kan vara denna,
Tack för tipset. Jag har dock en siemens rvd 130.
Inga värden ser konstiga ut... tappvattnet ger exakt den temperatur jag önskar(har mätt vid blandaren)

Men den tappar snabbt i temperatur.
 
Så här ser förbrukningen ut. Leverantören kan inte förklara varför och ser inte sambandet med problemen som dök upp parallellt.
 
  • Energiförbrukningsdiagram som visar varierande förbrukning över en period, med oväntad topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbe9012 skrev:
Tack för tipset. Jag har dock en siemens rvd 130.
Inga värden ser konstiga ut... tappvattnet ger exakt den temperatur jag önskar(har mätt vid blandaren)

Men den tappar snabbt i temperatur.
Detta är fjärrvärmemätaren, där kan du se inkommande, utgående fjärrvärmetemp, etc.
Fjärrvärmemätare med digital display och gröna statuslampor monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Såhär ser det ut på vår fjärrvärmemätare.
 
  • Gilla
herminator och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Detta är fjärrvärmemätaren, där kan du se inkommande, utgående fjärrvärmetemp, etc.
[bild]
Ah! Nu hänger jag med. Yes tack ska kika.
 
T tobbe9012 skrev:
Men den tappar snabbt i temperatur.
Är det VV som tappar tempen så är det den termiska ventilen som bråkar. Har du serviceavtal med FJV--verket , dom byter dom och har alla reservdelar, ring och säg vad som händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.