P P Ala skrev:
TACK! Gillade placeringen på kaminen bättre så som du ritat. Gällande dusch i badrummet är jag förvånad över hur arkitekten kan missa en sådan detalj (det har varit en hel del fram & tillbaka… inga jag skulle rekommendera. Tex så missade dom rita in spishällen första 2 ritningarna :thinking:)
Ursäkta frågan, men är det verkligen en ”äkta” arkitekt ni fått tag i?

Har du innermåtten på badrummet nere?
 
L lillanutten skrev:
Ursäkta frågan, men är det verkligen en ”äkta” arkitekt ni fått tag i?

Har du innermåtten på badrummet nere?
Jadu.. 4,5/5 i betyg, har sitt säte i Sthlm, ett privatägt företag, prisvärt! Men vi är inte alls nöjda. Nä, den här ritningen är den enda vi har.
 
Jag skulle fundera en gång till över det stora badrummet i övrevåningen. Tre sovrum delar på det lilla badrummet och det stora badrummet är bortgömt längst in i ett hörn och med ingång via två mellanliggande rum.Vet inte riktigt hur man kunde ändra på det. Kanske klädkammaren och badrummet byter plats och ingång (eller förberedd ingång) till badrummet från allrummet. Dörr till klädkammaren sen från badrummet. Men det blir inte heller riktigt bra med badrumsdörren framför trappan.
Man kan kanske också fundera på om det är lyx med två badrum på samma våning. Kan ett badrum + en toalett vara ett alternativ.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Jag skulle fundera en gång till över det stora badrummet i övrevåningen. Tre sovrum delar på det lilla badrummet och det stora badrummet är bortgömt längst in i ett hörn och med ingång via två mellanliggande rum.Vet inte riktigt hur man kunde ändra på det. Kanske klädkammaren och badrummet byter plats och ingång (eller förberedd ingång) till badrummet från allrummet. Dörr till klädkammaren sen från badrummet. Men det blir inte heller riktigt bra med badrumsdörren framför trappan.
Man kan kanske också fundera på om det är lyx med två badrum på samma våning. Kan ett badrum + en toalett vara ett alternativ.
Håller med. Det är skönt att ha ett eget badrum, men de flesta vuxna badar sällan i badkar. Att i en bostad för en barnfamilj ha det enda badkaret i föräldrarnas badrum innebär att det badrummet kommer att användas av barnen. Och då kan man väl lika gärna spara pengarna och ha ett enda badrum på övervåningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P P Ala skrev:
Jadu.. 4,5/5 i betyg, har sitt säte i Sthlm, ett privatägt företag, prisvärt! Men vi är inte alls nöjda. Nä, den här ritningen är den enda vi har.
Är det betyg på t.ex. Reco eller någon annan liknande webbplats?
Det förekommer en hel del falska betyg på dem.

Vet du något om vad personen har för utbildning, är medlem i SAR eller någon annan arkitektorganisation?
För vem som helst får kalla sig arkitekt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det betyg på t.ex. Reco eller någon annan liknande webbplats?
Det förekommer en hel del falska betyg på dem.

Vet du något om vad personen har för utbildning, är medlem i SAR eller någon annan arkitektorganisation?
För vem som helst får kalla sig arkitekt.
Kan jag skriva namnet på företaget här?
 
1 16386 skrev:
Håller med. Det är skönt att ha ett eget badrum, men de flesta vuxna badar sällan i badkar. Att i en bostad för en barnfamilj ha det enda badkaret i föräldrarnas badrum innebär att det badrummet kommer att användas av barnen. Och då kan man väl lika gärna spara pengarna och ha ett enda badrum på övervåningen.
Tack för input! Det blir nog ett badkar i andra badrummet på överplan istället för dusch :)
 
BirgitS
P P Ala skrev:
Kan jag skriva namnet på företaget här?
Folk brukar inte göra det förrän arbetet är avslutat och betalat i alla fall, för innan dess har ju företaget möjlighet att rätta till det man är missnöjd med och då är det ju inte så bra att varna för företaget.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
Uppdaterad ritning.
 
  • Arkitektonisk ritning av ett badrum och sovrum med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ursäkta min fråga men vad är skillnaden?
 
Dom har lagt till en dusch i badrummet samt ändrat måtten in till badrum/tvätt.
Jag skrev utförligt vad vi önskade, gärna större hall för att det inte ska bli för trångt osv osv osv, och detta var deras svar. :rolleyes:
 
Garage:
Jag hade förlängt det, och plockat bort ett fönster i sovrummet som är på 9,66 m2. Ett så litet sovrum klarar sig bra med ett fönster. Men, det kan ju finnas andra anledningar till att man vill ha ett fönster (symmetri, utsikt). *
Men ett så grunt garage blir inte användarvänligt.

Sen hade jag förmodligen skippat förrådet och enbart byggt lagerhyllor längs den långsidan. Som det är nu kan du knappt öppna passagerardörren på den bil som står bredvid förrådet.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
BirgitS
Badrummet är dåligt planerat för det kommer att bli trångt (och kanske blött) framför toaletten samtidigt som det är ett jätteavstånd mellan toaletten och handfatet. Du kan ju rita själv i något badrumsplaneringsverktyg, t.ex. Ikeas, och se hur det blir med olika alternativ. Ett förslag är att vrida toaletten 90 grader och placera den 50 cm från tvättstugeväggen för då får man inte fötterna inne i duschen samtidigt som det är tillräckligt mycket utrymme runt om (tillgänglighetsregler) samt duschblandaren på garageväggen så det blir naturligt att gå längs sovrumsväggen när man ska in i duschen (plats för badhanddukar på den väggen).
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Badrummet är dåligt planerat för det kommer att bli trångt (och kanske blött) framför toaletten samtidigt som det är ett jätteavstånd mellan toaletten och handfatet. Du kan ju rita själv i något badrumsplaneringsverktyg, t.ex. Ikeas, och se hur det blir med olika alternativ. Ett förslag är att vrida toaletten 90 grader och placera den 50 cm från tvättstugeväggen för då får man inte fötterna inne i duschen samtidigt som det är tillräckligt mycket utrymme runt om (tillgänglighetsregler) samt duschblandaren på garageväggen så det blir naturligt att gå längs sovrumsväggen när man ska in i duschen (plats för badhanddukar på den väggen).
håller helt med dig! Har bett arkitekten ändra många saker men jag får svaret ”det kan ni göra under produktionen” så jag har faktiskt gett upp nu.
 
BirgitS
Det var tråkigt!

Jag tror knappast att det går att flytta om i badrum och i kök eller flytta väggar efter att bygglovet är godkänt. I alla fall inte utan att få till en ändring av bygglovet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.