Snailman
Det har tätt golv och nån dm upp på väggen.

Tänkte sätta ett uttag till var maskin med var sin slang till centralen.

Tänkte det ska gå att ha en torktumlare uppe på tvättmaskin i framtiden, till att börja med blir det bara en tvättmaskin som är toppmatad.

Så om jag sätter två separata uttag, vilka höjder ska de sitta på , och hur placerade i sidled i förhållande till maskinernas placering?
 
  • Gilla
nitram66
  • Laddar…
Instruktionen brukar vara att de ska vars åtkomliga utan att flytta maskinen. Om det finns en bänk i anslutning till maskinerna skulle jag sätta dem åvsnflr dem, lite på sidan av maskinerna. Sätter du två tvåpoliga så har du dessutom extra uttag.
 
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Instruktionen brukar vara att de ska vars åtkomliga utan att flytta maskinen. Om det finns en bänk i anslutning till maskinerna skulle jag sätta dem åvsnflr dem, lite på sidan av maskinerna. Sätter du två tvåpoliga så har du dessutom extra uttag.
Okej, menar du ovanför och vid sidan av var och en av maskinerna, eller ovanför översta maskinen, för båda maskinerna?

Det är en bänk till höger om maskinerna, en tvättbänk med rostfri ovansida.
 
  • Gilla
Jyllskar
  • Laddar…
Åvanför bänken menar jag.
 
tommib
Jag skulle nog satt dem en ganska bra bit ovan bänkytan, typ 600-700 mm. En tvättbänk är ett ställe man typiskt slafsar lite med vatten och även om det troligen är noll risk så känns det bättre. Exakt placering beror lite på hur tvättstugan är planerad i övrigt men bredvid eller ovan den tänkta pelaren är rekommendationen.

Jag hade inte satt dubbeluttag även om det är frestande. Är det en nyinstallation/helrenovering så hade jag dragit fram separata matningar för allmänuttag över bänken, t.ex. för strykjärn osv. Däremot hade jag sett till att de uttagen hamnar på den sista fasen. Om det är väldigt besvärligt med rör från centralen hade jag gjort det som en trefasgrupp men då uppdelat i k-dosa någonstans innan uttagen.
 
Snailman
Bra du nämnde allmännuttag/strykjärn, det har jag helt glömt bort.

Då jag har tvättbänken till höger så lär ju tratten för avloppet bli precis till vänster om tvättbänken, sen kommer tvättmaskinen, så om det finns plats till vänster om tvättmaskinen, får det nog sitta där, eller ovanför nånstans. Jag gör inget åt det innan jag talat med elektrikern, kan säkert fixa dit de dosorna medan han gör annat.

Väggen bakom tvättbänken och tvättmaskinen sitter centralen på, längst till vänster, och hela den väggen är öppen på baksidan, så det är inga problem att dra rör och sätta dosor i den väggen.
 
  • Gilla
Sven Svensson4
  • Laddar…
Är det en tvättpelare eller ensam tvättmaskin utan ovanliggande bänk så är höjden enl. svensk standard 1400ög inom zonen för apparaten.

Får inte upp någon bild i huvudet på hur det ser ut genom din beskrivning men:

Förslagsvis sätter du:
1st uttag 1400ög TM
1st uttag 1400ög TT
1st arbetsuttag ovan bänk 900-1400ög beroende på bänk.
 
  • Gilla
Andreas Berg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tjaba.
Jag ska imorgon sätta två st uttag för tvättpelare.
Tänkte kasta in frågan lite snabbt hur jag ska tänka...
Höjden på uttagen, bakom eller bredvid maskinerna.
 
E
Tabell över monteringshöjder för eluttag i klädvåttrum, inklusive rekommenderade avstånd för olika apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas79karlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad menas med intilliggande utrymme?

I mitt fall imorgon är det tänkt att tvättpelaren ska stå mot en vägg med handfat strax till höger och duschvägg en knapp meter åt vänster.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad menas med intilliggande utrymme?

I mitt fall imorgon är det tänkt att tvättpelaren ska stå mot en vägg med handfat strax till höger och duschvägg en knapp meter åt vänster.
Inbyggd tolkar jag som att det är inbyggt i ett skåp. Är de placerade under en bänkskiva så följ 7.2.15 i SS 4370102

Tycker inte att det i det här fallet är lämpligt att göra som med diskmaskin, dvs sätta uttaget i skåpet vidsidan om, ifall det inte finns ett skåp mellan TT och TM där uttagen är lätt åtkomliga som i fallet med DM

Det är min ståndpunkt och vet inte vad andra, kanske bättre vetande tycker
 
Jag hade satt uttaget enligt standard i ditt fall
Dvs 1400 ög
Ska med de förutsättningarna följa regelverket
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Jag hade satt uttaget enligt standard i ditt fall
Dvs 1400 ög
Ska med de förutsättningarna följa regelverket
Bakom eller vid sidan av maskinerna?
 
Hade satt det så att det går att ta ut stickproppen utan att behöva flytta på tvättpelaren
Den väger ju en del
 
Det ska ju vara smidigt om någon av maskinerna behöver bytas ut
 
Redigerat:
  • Gilla
cmasv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.