Då var det snart dags att foga om lite, eller ganska långt snarare, ( en stackars kortsida = 200m fog), ett antal frågor dyker upp;

för urfräsningen av den gamla fogen:

-behöver man speciell fräsmaskin, eller finns det fräshuvuden som går att köra med borr eller borrhammare?
-Antar att fräsen tar mycket stryk då man kör i murbruk, funkar de fräshuvudena man hittar på de vanliga "byggvaruhusen" eller behöver man special?
-När fogen väl är utagen, hur känslig är då väggen för regn, behöver man täcka hela väggen om det dröjer några dagar innan fogerna kommer på plats?

nya fogen/bruket,:

-om man vill matcha gamla kulören, finns det några tips på hur man löser det / välsorterad butik i Göteborg?
-Har sett en fogspruta som man kopplar till borrmskinen, verkar väldigt smidig, någon som provat?

Tacksam för tips!
 
douglas72 skrev:
-När fogen väl är utagen, hur känslig är då väggen för regn, behöver man täcka hela väggen om det dröjer några dagar innan fogerna kommer på plats?
du ska väl inte fräsa så djupt så att tegel sitter löst ;). Regn innan fogningen gör ingen skada, endast frosten kan göra det.
Däremot efter fogningen vill man inte ha en slaggregn som spolar ur den ännu inte härdade fogbruket.
Jag är ingen proffs så konsultera andra om det är rätt tänkt ;)
gaia
 
Under min tid som murare så fogade jag bland annat om ett sexvåningshus under en sommar. Vi var tre som jobbade med det, varmt och skönt var det och ett ganska trevligt jobb.

Vi hade då notfräsar som vi satte på en vinkelslip. De slits ut ganska snabbt, speciellt om fogen inte är helt lös och porös så köp några stycken billiga är mitt tips. Med de fräste vi ur fogarna och vi testade även lite andra varianter som att ha vanlig skiva på vinkelslipen, men förutom att det kändes ganska riskfyllt att sitta med en sån hela dagarna så var det inte lika effektivt och lättare att komma åt teglet av misstag.

Det gör inget om det regnar på fasaden, efter du har tagit ur fogarna så spola av väggen ordentligt så att fogarna blir helt rena, det är också bra om det finns lite fukt i de gamla fogarna när du sen fogar.

Är det någon speciell kulör så ska du naturligtvis se till att köpa den, men annars var beredd på att din nya fog inte kommer ha exakt samma nyans och utseende som den gamla. Den ändras med åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.