useless useless skrev:
Vart kommer legionellabakterierna in i bilden? Om det sprutar upp avloppsvatten i duschen så är det väl ett stort problem oavsett vilka eventuella livsformer man konstaterar finns i vattnet?
Osäker på om det är förekomst av bakterien eller själva sjukdomen som är anmälningspliktig, därav Legionella i rubriken.
Och finns Legionellabakterier i avloppet och det rinner dåligt undan vid dusch, vill man försöka undvika att stå med fötterna i duschvattnet.
 
L Linnéa49 skrev:
Vi har testat det. Röret går djupt och det är mörkt så svårt att se. Dessutom verkar det vara ett snabbt förlopp då det egentligen inte verkar föreligga något egentligt stopp. Egen teori dock.

Tack för bra feed-back! Den behövs verkligen för att försöka bringa klarhet i denna problematiken.
Klucklod kan konstrueras av ett kort metallrör som är stängt i toppen, sätt det på ett måttband så har du en bra lösning för manuell nivåmätning. Googla klucklod.
 
  • Gilla
Karrock och 2 till
  • Laddar…
L Linnéa49 skrev:
Osäker på om det är förekomst av bakterien eller själva sjukdomen som är anmälningspliktig, därav Legionella i rubriken.
Och finns Legionellabakterier i avloppet och det rinner dåligt undan vid dusch, vill man försöka undvika att stå med fötterna i duschvattnet.
Du måste få ner bakterierna i lungorna för att det ska bli farligt. Det är inget problem att plaska med fötterna i vattnet, eller ens att dricka vatten med legionellabakterier. Fast jag skulle avråda från att dricka från golvbrunnen.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
L Linnéa49 skrev:
Stort problem för den som är drabbad, ja. Inte för de som inga problem har. Och har ingen annan problem med avloppet så finns det inte något problem. Och jag har bevisbördan att avloppsvatten rinner bakvägen. Legionellabakterier finns i jorden.
Frågan är då hur den bakterien kommer i bostaden?.....
Jo, men det jag menar är att om man får in en massa vatten bakvägen via avloppet så är iallafall inte min första tanke att skicka det på bakterieanalys. Det är lika oönskat vare sig det innehåller legionella eller inte, så högsta prio måste vara att lösa problemet?
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Du måste få ner bakterierna i lungorna för att det ska bli farligt. Det är inget problem att plaska med fötterna i vattnet, eller ens att dricka vatten med legionellabakterier. Fast jag skulle avråda från att dricka från golvbrunnen.
Tack!
 
pjgb pjgb skrev:
Klucklod kan konstrueras av ett kort metallrör som är stängt i toppen, sätt det på ett måttband så har du en bra lösning för manuell nivåmätning. Googla klucklod.
Tack!
 
useless useless skrev:
Jo, men det jag menar är att om man får in en massa vatten bakvägen via avloppet så är iallafall inte min första tanke att skicka det på bakterieanalys. Det är lika oönskat vare sig det innehåller legionella eller inte, så högsta prio måste vara att läsa problemet?
Absolut!
Undrar bara hur. Funderar allvarligt på att plugga igen avloppet ute vid servis
 
L Linnéa49 skrev:
# Vatten rinner inte in, det trycks upp kaskadvis som sedan rinner tillbaka. Sedan är det fritt flöde igen. Verkar som systemet suger luft ur brunnen. Detta sker fortlöpande ett par ggr i veckan. Det har förekommit rejäla översvämningar under årens lopp

T TypRätt skrev:
Hur är det med avluftning av systemet finns det och fungerar som det ska?
Det här tycker jag låter värt att kolla upp. Du säger att det sugs luft ur golvbrunnen och att det luktar avlopp i källaren. Sugs vattenlåset torrt eller bubblar det upp luft ur golvbrunnen ibland?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Hur länge har ni ägt fastigheten?
När började problemen?
Hur gammalt är avloppssystemet och gemensamhetsanläggningen?

Har det skett några förändringar?
Har det grävt någonstans?
Har någon granne dränerat om huset etc?

Byggt om eller renoverat i egna fastigheten?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur länge har ni ägt fastigheten?
# 47 år
När började problemen?
#Tror vid anslutning. Vi var så unga. Andra äldre och mer erfarna försökte driva frågan, nu driver jag den själv, då jag insett att jag har mest problem.
Hur gammalt är avloppssystemet och gemensamhetsanläggningen?
# Ca 50 år. Inget underhåll / inspektion av ledningarna vad jag vet. Fokus ligger på reningsverket, myndigheterna håller koll så inga orenade utsläpp sker. Men hur är det med ledningarna till r-verk, de bör väl också regelbundet ses över, min fundering?

Har det skett några förändringar?
# Nytt R-verk
Har det grävt någonstans?
# Ja, fastigheten snett emot nedanför
Har någon granne dränerat om huset etc?
# Ja, snett nedanför

Byggt om eller renoverat i egna fastigheten? # Tillbyggnad snett emot. Samma fastighet som grävt om avlopp + platon runt huset.
 
F frause skrev:
Det här tycker jag låter värt att kolla upp. Du säger att det sugs luft ur golvbrunnen och att det luktar avlopp i källaren. Sugs vattenlåset torrt eller bubblar det upp luft ur golvbrunnen ibland?
Golvbrunnen går aldrig tom numer, äldre modell gick torr. Vatten i golvbrunn byts ut ( från mörkblått till ljusblått efter ett par dagar och blått Toa-rent tillsatt). Tror det är i samband med vattenbytet som luktstötarna uppkommer. Det är undertryck i avloppet. Det gungar i vattenlåsen på toa uppe ibland.
 
F frause skrev:
Det här tycker jag låter värt att kolla upp. Du säger att det sugs luft ur golvbrunnen och att det luktar avlopp i källaren. Sugs vattenlåset torrt eller bubblar det upp luft ur golvbrunnen ibland?
Det är rena blåsbälgen periodvis i vattenlåsen i golvbrunn.
Nu är där tätslutande lock på så vatten inte rinner upp. Finns en brunn till under badkar som ej är igensatt, där spolas rent minst en gång/dygn. Möjligt att vattnet gungar i den brunnen då istället.
 
F frause skrev:
Du måste få ner bakterierna i lungorna för att det ska bli farligt. Det är inget problem att plaska med fötterna i vattnet, eller ens att dricka vatten med legionellabakterier. Fast jag skulle avråda från att dricka från golvbrunnen.
:crysmile:
 
  • Gilla
A. E
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men det jag menar är att om man får in en massa vatten bakvägen via avloppet så är iallafall inte min första tanke att skicka det på bakterieanalys. Det är lika oönskat vare sig det innehåller legionella eller inte, så högsta prio måste vara att lösa problemet?
Jag kan hälsa den teknikern som utförde bakterieanalysen det.

Men jag antar att han utförde analysen som en del i att försöka finna en lösning problemet.

Vi tänker alla olika.
 
L Linnéa49 skrev:
Jag kan hälsa den teknikern som utförde bakterieanalysen det.

Men jag antar att han utförde analysen som en del i att försöka finna en lösning problemet.

Vi tänker alla olika.
Jo men den här teknikern verkar ha missat en del....
Det finns betydligt värre organismer i ett avlopp som kolibakterier samt som nu en massa omikron-virus. (Covid-19)
Ett avlopp ska bara funka och beställ en spolbil inkl kamera och åtgärda problemet, bums!
 
  • Wow
Linnéa49
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.