Vi försöker få till en pool med ett väldigt minimalistiskt utseende, och försöker hitta sätt att dölja teknik etc så bra som möjligt.

För poolskyddet har vi hittat bra system som man kan dölja under vattnet, men ett problem vi inte lyckat förstå hur vi ska lösa är lock till skimmer/bräddavlopp (Vi vill inte ha vattenytan i nivå med marken, annars finns det fina minimalistiska lösninger för overflow-pooler har jag sett). Vi kommer att ha stenplattor runt hela poolen. Hittills har jag inte lyckats hitta något tillfredsställande, mest halvbra system som ändå ger en tydlig kant etc (se bifogad bild)

Transparent pool skimmer lid on tiled pool deck for a minimalist design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hittat en antal referensbilder där jag inte ser några synliga skimmer-lock öht, men tyvärr inga detaljer kring vilken typ av system de använder eller hur de kan ha löst det.

Någon som har gjort något liknande eller har råd kring vad man kan göra här? Poolen är 18*6 meter, djupet inte bestämt, men troligtvis mellan 1.5-2.5 meter.

Minimalistisk pool med stenplattor runt om, intill en välansad häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minimalistisk pool med stenplattor och dolt poolskydd omgiven av vita väggar och ett ensamt träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minimalistisk utomhuspool med stenplattor runt och en modern vit byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Skulle tro att lösningarna på de pooler du postat referensbilder på har en overflowlösning som på badhus etc. Första bilden ger en liten föraning om en kant längst bort. Alltså man har en liten kant över vilken vatten skvalpar ut. Den absolut bästa skimmerlösningen - infinitypooler får ju denna gratis.

Synd att du inte gillar overflow ala infinity för det brukar bli väldigt snyggt.
 
Hm, jag får kanske kolla vidare på overflow/infinity-lösningar då! Vi vill ha en utstickande poolkant och att vattenytan är några cm nedanför dess underkant, men det är ju kanske möjligt att vi kan göra nån sorts overflow/infinity-lösning ändå, men utan att ha vattennivån i nivå med marken.

Det enda jag har kommit på annars är antingen dessa med front-åtkomst: Webp.net-gifmaker-4.gif

Eller att man gör ett alternativ där man linjera stenläggningen med poolens skimmers, och på så sätt kan ha samma sorts sten och dimensioner som i resten av stenläggningen, förslagsvis med ett handtag infällt/utfräst
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Skulle tro att lösningarna på de pooler du postat referensbilder på har en overflowlösning som på badhus etc. Första bilden ger en liten föraning om en kant längst bort. Alltså man har en liten kant över vilken vatten skvalpar ut. Den absolut bästa skimmerlösningen - infinitypooler får ju denna gratis.

Synd att du inte gillar overflow ala infinity för det brukar bli väldigt snyggt.
Jag kollade lite på overflow-lösningar och hittade den här principen:

5MXfuDM.jpg

Funderade på om det inte vore ett alternativ att använda knife edge-principen, fast med uttrycket jag vill ha. Typ något sånt här (min edit av diagrammet). Förutsatt att stenen är av en tillräcklig tjocklek/inte sticker ut för mycket så att den inte spricker, annars kanske man kan sätta en stålplatta eller dylikt under.

R4vOMvv.jpg
 
Redigerat:
K
Tycker du inte
M Massito skrev:
Funderade på om det inte vore ett alternativ att använda knife edge-principen, fast med uttrycket jag vill ha. Typ något sånt här (min edit av diagrammet). Förutsatt att stenen är av en tillräcklig tjocklek/inte sticker ut för mycket så att den inte spricker, annars kanske man kan sätta en stålplatta eller dylikt under.
Tycker du inte att det är väldigt viktigt att vattennivån är i marknivå, som du skrev i första inlägget kan du ju med fördel ha kanten lite längre ner så att du kan bygga stabilt ända ut till kanten. Det är ju dessutom inte av vikt att kanten är vass, tittar du på hur det ser ut på badhus (byggda på 70-talet) så sitter ju ofta kanten väl rundad två dm under "markytan" bredvid.

Jag har inte kommit så långt i mina poolplaner eftersom vi fortfarande har spädbarn, men jag tänker mig ha en riktig overflow/infinity kant på bortsidan av poolen och sedan någon form av knifeedge/badhuskant mot trädäcket. Eftersom vi inte kommer att se denna del mer än när vi badar tänker jag att den kan ha stödben längs kanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.