Hej! Vid renoveringen av flickvännens lägenhet har entreprenören sänkt golvet under en bänk med tvättmaskin och tvättställ. På så sätt hamnar tvättstället på acceptabel höjd eftersom det delvis placeras över tvättmaskinen på bänken. En golvbrunn har placerad i den nedsänkta delen av golvet. Entreprenören avser att koppla ihop spillvatten från tvättmaskin och tvättställ gemensam ledning ovan golv som sedan dras till golvbrunnen. Min fråga är om detta är ok och om man kan ha flera vattenlås i serie. Man måste väl ändå ha ett vattenlås direkt under tvättstället respektive under tvättmaskinens spilltratt???
 
  • Rörsystem med flera vattenlås markerade med "VL" och anslutning till golvbrunn i ett renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
där är väl vattenlås i golbrunnen ? då behövs inte fler vattenlås
 
T tergo skrev:
där är väl vattenlås i golbrunnen ? då behövs inte fler vattenlås
Avloppet från tvättställ brukar behöva rensas då och då. Det är betydligt enklare att rensa ett pungvattenlås med hink under än att fiska upp hårrester ur en golvbrunn där man först måste flytta på spillvattenledningen som ska monteras tillbaka efter rensningen. Dessutom är det mer hygieniskt än med dryga metern ledning utan vattenlås till golvbrunnen med bakterietillväxt.

S Stenne2 skrev:
Hej! Vid renoveringen av flickvännens lägenhet har entreprenören sänkt golvet under en bänk med tvättmaskin och tvättställ. På så sätt hamnar tvättstället på acceptabel höjd eftersom det delvis placeras över tvättmaskinen på bänken. En golvbrunn har placerad i den nedsänkta delen av golvet. Entreprenören avser att koppla ihop spillvatten från tvättmaskin och tvättställ gemensam ledning ovan golv som sedan dras till golvbrunnen. Min fråga är om detta är ok och om man kan ha flera vattenlås i serie. Man måste väl ändå ha ett vattenlås direkt under tvättstället respektive under tvättmaskinens spilltratt???
 
S Stenne2 skrev:
Dessutom är det mer hygieniskt än med dryga metern ledning utan vattenlås till golvbrunnen med bakterietillväxt.
jag tror att det blir mer bakterier om man har två vattenlås än utan vattenlås
 
T tergo skrev:
jag tror att det blir mer bakterier om man har två vattenlås än utan vattenlås
jag tänker tvärtom att vattenlåset hindrar att bakterierna kommer i kontakt med luften i badrummet. Förutsätter att det gemensamma röret mynnar i golvbrunnens vattenlås. Tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.