Ja, går det att sätta in pelletsbrännare i Vedex 3000 (vedpanna med underförbränning och sugande rökgasfläkt)
 
Hej,

Det borde gå eftersom andra tillverkare med samma princip på sina pannor klarar detta.

Men allra enklast är nog att ringa Nibe och höra (vet inte om de har pelletslucka eller så till pannan).
 
Pratade med Nibe idag och dom sa att man måste ta bort fläkten då man kör med pellets, det värkar bökigt inget man byter varje dag direkt. får nli någon annan panna.
 
Nja, tyvärr är detta nog problemet med att växla mellan ved och pellets.

Jag kan inte svara för alla tillverkare, men iaf Baxi och Camlar-pannan kräver att man kastar ut keramiken OCH fläkten innan man kör igång med pelletsen.

Hade man tänkt att växla väldigt frekvent blir detta omständigt, annars borde det gå.
Alternativen som kvarstår är de pannor med två brännkammare avskiljda, en för brännaren och en för vedeldning, men dessa vet jag inte om de går att få med keramik och fläkt, något som verkar vara "standard" för att få "schwung" på vedeldningen.
 
Dessutom blir dessa pannor väldigt klumpiga och utrymmeskrävande med två förbränningsrum , det fínns ju roligare saker att ha i huset än en stor vedpanna.
 
Så farligt stor är väl inte Vedex3000? Bottenytan är ju 49x85 cm och för Baxi Bonus 54x94 cm. En gammal dubbelpanna för el, ved och olja är ju betydligt större. Fast det beror ju på vad man jämför med också.
 
Ja det va det jag menade att Vedex 3000 är liten och smidig men ska jag ha en kombinerad med två eldstäder så blir den så stor tycker jag , är ute efter en liten och smidig panna -typ Vedex 3000 eller Vedolux 37
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.