J jonaserik skrev:
Så att komma med något om Canbus är helt fel och fungerar inte i det här fallet. Möjligtvis för dom VP som görs i dag.
Du menar alltså att den effektvakt IVT säljer som tillbehör till värmepumpen inte fungerar? Har du berättat det för Bosch/IVT?


IVT Geo 500 är en värmepump som görs idag...
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 2 till
  • Laddar…
L Lilleplutt skrev:
Tack kikar i manualen.
Har pratat med de som installerade VP. Han ska stämma av vad VP har för möjligheter.

När den elektriker som hjälper mig lite annat nämnde att många på grund av El priser mm satt in effektvakter så nämnde han just detta som du skriver med säkringen.
Trist att inte kunna tekniken själv men man lär sig !
Tack
Det går men är inte ekonomiskt fösvarbart att koppla in. Det blir då en låda på väggen och kanske 3 -5 kablar mellan VP ock låda. och det kommer att ta tid att göra det .Men ändock bara en begränsning för att huvudsäkringarna inte ska lösa ut.
 
Som alltid med frågor så får man ju svar utifrån kvalitet på frågan
Svar får jag oxå utifrån varierat kunnande, men tack för engagemang.
ska stämma av med leverantör IVT och teknikkunnande vän person
 
useless useless skrev:
Du menar alltså att den effektvakt IVT säljer som tillbehör till värmepumpen inte fungerar? Har du berättat det för Bosch/IVT?


IVT Geo 500 är en värmepump som görs idag...
Hur många relän
useless useless skrev:
Du menar alltså att den effektvakt IVT säljer som tillbehör till värmepumpen inte fungerar? Har du berättat det för Bosch/IVT?


IVT Geo 500 är en värmepump som görs idag...
Bara läsa manualen på sidan 64 samt att gå igenom EL-schemat så ser att det inte går, så att komma med något syrligt om """ ATT DET GÅR VISST "" och påstå att jag har fel. Ska du kommentera så gör det fakta. och nu är det ingen VP av idag som TS har.
 
Installerad 2019
 
J jonaserik skrev:
Jepp , Elschemat säger det som jag skrivit. Se sidan 64 och sidan 57 nere till höger K1 och K 2
Manual här för 500 [länk]

Men förklara tydligt så jag förstår varför IVT's canbusanslutna effektvakt inte fungerar?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men förklara tydligt så jag förstår varför IVT's canbusanslutna effektvakt inte fungerar?
Endast 2 kontaktorer och frågan var att dra ner en del effekt och inte för att skydda huvudsäkringarna direkt. och för att få lägre effekt så måste det kopplas om på plinten. Kan bli så att om det görs, så räcker inte effekten till för att värma huset, inget bra. Ska man labba med effekten så ska det vara som ( Usch Nibes fall ) har nio steg för patronen och varierar effekten med utgående temp om VP inte orkar.. Kopplar in 1,5 kW för varje steg.
 
Ok, just den värmepumpen har lite får steg på tillskottet. Men du har fortfarande inte svarat varför inte effektvakten skulle funka oavsett hur många tillskottssteg det finns att bryta?
 
Bara en kommentar till ni kunniga grabbar - ja korrekt jag har säkring så det räcker
Vad har tillskottet med det hela att göra, ok det kan ju inträffa vid Max värdefall och samtidigt behov av varmvatten dvs alla duschar används så varmvattnet inte räcker….

nä måste ringa min n vän istället! tack
 
Tillskottet är normalt sett det som drar mest ström i ett hus, så det är det man brukar styra med en effektvakt. Visst kan man koppla in en effektvakt på spisen istället, men det riskerar att ge fler sura miner än lite kallt varmvatten en stund.
 
Visst är det så!
Ska kolla min avläsningar hur det ser ut med dess förbrukning - kan säkert vara så att den gått in och då kommer en peak.
Kan inte El tillskottet oavsett steg blockeras eller fördröjas innan den går in. Den går ju antingen på värme eller tappvatten. Dvs inte spis etc ???
 
Jo tillskottet kan både blockeras helt och fördröjas olika mycket i styrdatorn. Om ni klarar er utan tillskott så har ni inte så stor nytta av en effektvakt. Sen kanske ni har andra stora förbrukare, typ bastuaggregat eller elbilsladdare som har nytta av effektvakt.
 
useless useless skrev:
Ok, just den värmepumpen har lite får steg på tillskottet. Men du har fortfarande inte svarat varför inte effektvakten skulle funka oavsett hur många tillskottssteg det finns att bryta?
Det börjar bli i absurdum detta, det var inte totaleffekten som TS var ute efter utan flera mindre steg , så läs manualen rätt om du kan läsa ett EL-schema. TS har fått svar på sin fråga nu och det anser TS att han fått. Och går vidare med .sin elektriker om det som kan eller kan inte göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.