För att vara en låda (eller två) så tycker jag det var oväntat lyckat. Har inte så mycket emot färgen heller, mycket trevligare än vit/grå/svart som alla andra lådhus brukar vara.

Men jag föredrar ändå rejäla takutsprång och tydligt lutande tak.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Kanske hade arkitekten nåt sånt här som vision när det gäller färgen.
[bild]
Ja faluröd eller allra helst ljus faluröd är väldigt fin.
Men den färgen de nu valde är vanlig i Norge. De har ett annat färgspektra på sina hus, grannhuset här har t.ex samma färg som i programmet.
 
O Oaken skrev:
Hur svårt kan det vara att som arkitekt rita av ett hus som byggdes redan 1940 av Ralph Erskine och göra det större! Det som skiljer är väll att sängen inte går att hissa upp i taket! Kan för övrigt rekommendera en promenad till orginalstugan som ligger på Lovön i Ekerö kommun sedan 1989!!
Ungefär lika svårt som att ta en copy-paste på alla förskräckliga arkitektritade "hollywood"-kåkar som smälls upp till höger och vänster nu.
Vem har sagt att det måste vara svårt?
Enkelhet var ju kärnan i förebilden som Erskine ritade.
Erkine var något bra på spåren med lådan och jag tycker att det är superkul att någon vill ta upp den stafettpinnen
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
1 1881 skrev:
Det är väldigt ofta arkitekter som gillar vad andra arkitekter bygger. Och så en arkitekt som programledare. Lite sektvarning på det - vi andra njuter av klassiskt vackra hus.
Detta var ett vackert, ändamålsanpassat, enkelt hus!
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
1 1881 skrev:
Det är väldigt ofta arkitekter som gillar vad andra arkitekter bygger. Och så en arkitekt som programledare. Lite sektvarning på det - vi andra njuter av klassiskt vackra hus.
Kanske för att de är utbildade i att anpassa och tillvarata möjligheterna på platsen och för beställarens önskemål.
 
  • Gilla
Welker och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inne i husen är det som 2 skottgluggar, det stora har även en spaljé mitt i som sinkar utsikten ännu mera.
Jag skulle byggt nått med panoramautsikt, typ 180 grader.
Om man hade haft panoramautsikt ja. Arkiteter leker ofta med att hitta bra utsikter och rama in dem med gluggarna.
I inledningen var det ju filmat som att huset låg lite ensligt vid en sjö. Sen i slutet när man fick se det lite mer utzoomat så såg man ju att de hade grannar väldigt nära på båda sidor.
Jag tycker det känns helrätt att sluta till sidorna och få det lite mer privat och gemytligt. Sitter man där i sofffan eller i köket så är grannarna helt avskärmade och man kan lätt skapa känslan av att man är helt själv vid den där sjön.

Fin utsikt ja, men långt ifrån någon privat udde med 180 utsikt.
 
  • Gilla
helhag0 och 7 till
  • Laddar…
janwide
R Rödby skrev:
Fast det hade de inte gjort. Det är ytan av KL-stommen.
Ouppmärksamt av mej. Jag är dock inte förtjust i trärent överhuvudtaget.
 
Jag har svårt att förstå Gerts översvallande bedömning. Att artikulera husen som lådor är så oerhört trist, den där ramen som har samma mått runt om... återkommer även på baksidan där entrén underordnas ramen. Ralph Erskines låda vinner knappast på ramen, varför då plocka upp den detaljen. Husen balanserar, kragar ut och är artikulerade som ditställda. Istället för ett elegant svävande gör lådbilden att det ser stumt ut. Att tornet har samma mått som huset är heller ingen fördel. En tom intellektuell lek, inte spänst som Gert sa. Platta tak och rektangulärt hus behöver inte betyda låda på detta övertydliga sätt.

Torn kontra liggande fungerar dock väl även om proportionerna och detaljerna underminerar tornet något. Det bildas en bra portik mellan fram och baksida. Klassiskt drag men funkar oftast. Ogillar enkelriktade hus där allt glas sitter på ena sidan. Ram/låda hus faller ofta in den fällan (massa spanska arkitekter gör tyvärr så). Men här känns faktiskt interiören trevlig. Det är ju ett litet fritidshus så kraven blir lite annorlunda. Gillar att de inte byggde 300kvm altan och utformade marken som naturtomt. Sportstuge stilen!

Färgen ser på skärm helt ok ut. Huset skulle inte vinna något på att vara falurött. Falurött skulle igen bara vara ett intellektuellt spel där husets utförande i övrigt underminerar all tradition.
 
  • Gilla
Anne1515 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag förstår inte vad alla har emot bourgogne-rött/burgundy/vinrött? Mycket bättre än de som toppar fasadkulörlistan för närvarande; vitt och svart...
Håller med.
Satt och var livrädd för att dom skulle förstöra fasaden med svart.
Den vinröda är så rätt! :love:
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Håller med.
Satt och var livrädd för att dom skulle förstöra fasaden med svart.
Den vinröda är så rätt! :love:
Jag tror Falu-svart hade fungerat bra. Jag tycker om den matta ytan som slamfärg ger. Framkom det vad det blev för färgtyp nu?
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Den kommer bli gulbrun om några år iaf, och lika hatad som all panel som klädde väggar o tak på 70 talet.
Inte om den är vitlaserad.
 
  • Gilla
Welker och 1 till
  • Laddar…
Otroligt fint! Just precis ett sånt hus som man skulle vilja bo i. Lugnet, materialen, utsikten, frihetskänslan när ytorna är rena och bortom allt plotter, möblerna med fina linjer som kompletterar rummet och förstärker formsäkerheten, underbart.
Vill ha!
 
  • Gilla
Poiuytr och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Vad kostade tomten? Vad var det för vädersträck mot vattnet?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad kostade tomten? Vad var det för vädersträck mot vattnet?
Om jag förstått det rätt ägde de den redan, de har ju redan det gamla huset som syns i programmet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Inte om den är vitlaserad.
Nytillverkad dörr som vitlaserades för 4 år sen, då uppfattades dörren som vit. Döm själv om den är vit nu ?? Dörren sitter i husets norra del och nås inte av solen, alltså ingen påverkan av den. Träfärgad nytillverkad dörr, tidigare vitlaserad, i ett hus med en rosa pall och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.