Hej
Håller på med renovering av ett hus på ca 350m2 fördelat på 2 plan där det ska bli 4 st lägenheter 2st på varje plan

Har planerat ritat och tänkt på det mesta men jag pratade med 2 vent killar idag som fick mig på lite nya tankar.

Hade tänkt köra med paxfläktar i badrum och vanliga köksfläktar i köken som skulle gå ut genom närmaste vägg.... MEN nu lutar det åt en takfläkt med rör ner till varje bad och kök ev även vent till sovrum

Mina frågor är nu:

1 Till nedervåningen: kan jag dra ett grovt spirorör som jag delar upp till 4? 100 rör till 2bad och 2 kök? eller ska jag dra 4st 100 rör ?

2 Skulle helst bygga in röret/rören i en vägg (lägenhetsavskilljande) men vad är det då för brandkrav? varje lägenhet är en brandcell, kan man göra ett schakt med dubbla eller 3 lager gips?

3 Vad kostar en takfläkt ? som tar alla 4 lägenheterna? max längd på rör blir ca 15m


Har ingen bra koll på det här med ventilation så hjälp mig ni som kan

NiNo
 
Köksfläktar bör du göra med separata imkanaler upp ovan tak, brandisolerade i hela sin längd.
Visst kan du klä in kanalerna med gips istället för isolering, men hur mycket och var bör du nästan ta en "konsult" eller dylikt till hjälp coh få allt uååritat.

Godkänner din kommun verkligen att du kör bara frånluftsventilation, kräver inte dem att du skall ha värmeåtervinning i någon form?
 
Kommunen sa inget när jag pratade med dem innan jag sökte bygglov
Då sa ja att det endast skulle vara självdrag med mekanisk vent i badrum och det var oki förvisso är huset i kommunens fjärrvärme nät så de är väl bara glada...

Skulle det funka att dra upp 8st rör (4bad 4kök) på samma ställe i taket och dölja med en lite större huv? är det risk att matos går ner i någon annan lägenhet?
Jag menar med vanliga paxfläktar och vanliga köksfläktar

Jag tror det finns 2 st takfläktar från ett bageri på taket nu, om det är risk att matos går mellan lägenheterna så borde jag väl kunna ta en av fläktarna och använda för att suga undan os och fuktig luft från de 8 rören? sammtidigt får jag ju lite drag hela tiden
 
Drar du ihopa alla kanaler i samma huv kommer du få problem.

PAX-fläktar orkar inte med några längre kanaler, bättre med riktiga fläktar på taket då.
Jag skulle dra 4 imkanaler från köksfläktar och upp (vanliga köksfläktar i varje kök).
Sedan antingen en fläkt till 4 badrum eller en fläkt till varje badrum (möjlighet till "egen styrning").
Tänk på att kanalerna skall brandisoleras för att undvika rök/brandspridning mellan lägenheter.

Och har du tänkt att ha fastigheten ett par år skulle jag satsa på nya fläktar, ljuddämpare m.m.
Kostar en slant nu, men sedan behöver du inte bry dig på många år.

Så mycket som du skall bygga om här skulle jag kontakta en vent-firma/konsult som kunde hjälpa dig.
Sedan bara för att din kommun inte sa något när du fick bygglov så måste du vid ombyggnad ändå uppfylla nu gällande normer för ventilation m.m.
Bl.a. måste du ha grundventilation även i köket, räcker inte med bara badrum.
 
Vad tror du om min ide med vanliga fläktar och en takfläkt som suger undan det som kommer ut, då bör det väl inte bli problem?

Självklart skulle jag vilja anlita en ventkonsult och ha ett riktigt bra värmeåtervinningssystem men som alltid är det ekonomin som styr

Jag gör allt jobb själv, utom inkoppling av el i dosor och centraler, men snickring
, målning, plattsättnig, mattläggning, VA och framdragning av el gör jag själv, efter mitt vanliga hantverksjobb...

Ska naturligtvis eftersträva att följa gällande lagar och förordningar eftersom jag har tänkt ha kvar fastigheten i många år
 
nino skrev:
Självklart skulle jag vilja anlita en ventkonsult och ha ett riktigt bra värmeåtervinningssystem men som alltid är det ekonomin som styr
Tror att du snarare skulle tjäna pengar i längden på att ta in en konsult eller en som kan rita till dig.
Du blir ändå tvungen att få allt uppritat och besiktigat när det är klart, annars får du inte bygget godkänt.
Små kanalfläktar och takflöäktar är inte mycket dyrare än en PAX och håller mycket längre (vid kontinuerlig drift).

Fläkt på fläkt (alltså pax/köksfläkt + en fläkt till på taket) blir lite onödigt tycker jag.. bättre att sätta en större takfläkt som tar allmänvent och seperata köksfläktar.
Men är mycket mer att tänk på när det gäller lägenheter än en villa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.