Har en jordkällare från 50-60-talet med ingång från väst, det inre stora rummet är kärnfriskt, förutom på ett fuktproblem i grusgolvet. (står på berg i sydlig riktning)



Det stora problemet som vi nu ska försöka åtgärda är dom väldigt stora sprickorna i taket på förrummet.

Jorden har vi börjat gräva bort, och alla jädra buskar som växte över förrummet röjs bort.

(möjligen är det rötterna från dessa buskar som gjort att frostsprängningen fått fäste)



Frågorna:

Kan man rädda förrummet, och hur går man i så fall till väga?

Stötta upp taket inifrån, spola ur sprickorna och sedan fylla med betong?

Kan man lägga gummimatta på betongen, den behöver inte andas?
Stora sprickor i betongtaket på en jordkällare med synligt grus och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora sprickor i betongtaket på ett förrum till en jordkällare, med synlig armering och tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor spricka i taket på ett förrum till jordkällare med tejp och isolering som visar försök till täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongtak med stora sprickor i en jordkällare, delvis täckt av blå presenning, med bräder och tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordkällare med synliga stora sprickor i betongtaket och bortgrävd jord runt konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag sitter och funderar på nästan samma fråga som du hade, med en jordkällare som har nästan samma förutsättningar.
Har du löst ditt problem än? Vad gjorde ni i sådana fall?
 
Ja det blir intressant och se hur TS löst det hela.
Jag hade armerat massor på utsidan och format och fyll på med mer betong.
Sen hade jag putsat och slammat insidan.
Ett fulmeck helt enkelt ;-)
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Har också en som börjar närma sig farlig, har ingen aning om hur det ska gå till med reparation eller om nybyggnation krävs.
 
Det är olöst fortfarande, tätat utifrån med presenning för vintern bara
 
Satt och sökte på lite ord jag plockat upp från min begränsade erfarenhet nära betongbranschen: expanderbetong och injekteringscement.
Kanske kan båda dessa produkter användas för att gjuta igen sprickorna på ett tillförlitligt sätt.
 
Rasrisken finns väl där även om du gjuter igen sprickan….. ?
Bäst är nog att gjuta nytt ”tak” och riva det gamla, borde gå att nyttja det gamla som botten i gjutformen…..
 
Funderar på att borra in gängstång från yttre väggen till den inre som håller ihop allt, sen najja fast armeringsjärn tvärs över dom och sedan gjutform underst och prova fylla på med betong
 
T Taxture skrev:
Rasrisken finns väl där även om du gjuter igen sprickan….. ?
Bäst är nog att gjuta nytt ”tak” och riva det gamla, borde gå att nyttja det gamla som botten i gjutformen…..
Det är väl valvformat, så om sprickorna inte finns, så finns inget utrymme för valvet att falla inåt tänker jag. Grundprincipen för en valvkonstruktion.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.