Hur svårt kan det vara att som arkitekt rita av ett hus som byggdes redan 1940 av Ralph Erskine och göra det större! Det som skiljer är väll att sängen inte går att hissa upp i taket! Kan för övrigt rekommendera en promenad till orginalstugan som ligger på Lovön i Ekerö kommun sedan 1989!!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jag förstår inte vad alla har emot bourgogne-rött/burgundy/vinrött? Mycket bättre än de som toppar fasadkulörlistan för närvarande; vitt och svart (med greige och diverse järnvitriollösningar som bubblare).

Till skillnad från många andra hus med stora glaspartier, gav detta inte en känsla av akvarium med full insyn för allt och alla, eftersom glaspartierna var riktade mot den vackra sjöutsikten, den fick vara i fokus. Trots att det fanns grannhus nära inpå, upplevde jag att hytten gav möjlighet för ägarna att vara ifred.
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spaljén skymmer ytterst lite utsikt och dessutom från badrummet…
Nja. Från kök/vardagsrum hade man haft lite mer utsikt åt vänster än bara rakt fram om inte spaljén stått där.
 
Isakare Isakare skrev:
Nja. Från kök/vardagsrum hade man haft lite mer utsikt åt vänster än bara rakt fram om inte spaljén stått där.
Ja det har du rätt i men hyfsat öppet utsiktsfält ändå.
 
Redigerat:
Hus är system. Det är svårt att isolera kostnaden för en enskild komponent, t.ex. stommen. Jag tror inte man använder KL-trä för att spara pengar, i varje fall inte när det ligger svårtillgängligt för kranbilar. Men mijonprogrammets idé med plansprängning för att få rum för kranbanorna var heller inte särskilt lyckad. Fördelen med KL-trä är egenskaperna. En stomme som är tung och tät och som inte behöver ångspärr på insidan. Den kräver tilläggsisolering på utsidan för att klara energinormen. Sammantaget blir det ett mycket bra klimatskydd. Jag kan dock inte tänka mig att man lämnar de invändiga ytorna obehandlade. Fur gulnar ju extremt mycket så någon form av pigmentering är nödvändig.
 
  • Gilla
helhag0 och 1 till
  • Laddar…
Jag gillade huset även om jag själv kanske inte valt den kulören. Underbar omgivning.

Gillar också den minimalistiska och enkla inredningen samt att det valt att hålla stugan liten. Många "stugor" idag har en ytan på en bra bit över 100m2 och blir egentligen bara ett andra hus, med allt vad det innebär.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad har dom för värme, bara kamin?
 
Keiller Keiller skrev:
Inte min sorts husdröm. Huset paret bodde i medan de snickrade ihop lådorna var dock i min smak, även om man inte fick se så mycket av det.
Det huset har de ju kvar, den nya stugan är till barn och barnbarn.
 
krillek krillek skrev:
Dom rev ju ett äldre hus, är inte strandskyddet redan upphävt då eller hur fungerar det?
Under förutsättning att man söker om rivningslov och bygglov samtidigt är det normalt sett inget problem. Och förhoppningen är väl att strandskyddet ska lätta så att inte varenda liten bäck har 100 meter strandskydd i framtiden. Vi har brutalt mycket sjöar och vattendrag i Värmland.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Hade passat fint med en Tesla Cybertruck
Eftersom de är norrmän är det säkert elbilar de kommer att parkera där.
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inne i husen är det som 2 skottgluggar, det stora har även en spaljé mitt i som sinkar utsikten ännu mera.
Jag skulle byggt nått med panoramautsikt, typ 180 grader.
Förstår inte hur du menar, hela framsidan är ju i glas, utom badrummet och där vill man väl ha lite "privacy"? Spaljén är ju bara framför badrummet och skymmer inget väsentligt. Det är ju inte som att man kommer att sitta där när det är vackert väder, det är ju en sommarstuga.
 
  • Gilla
Poiuytr
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha, nä just det. Så vad är fördelen med att bygga i massivt trä? Är det mycket dyrare också?
KLträ brukar man använda vid flerbostadshus i trä. Det tål väldigt mycket last vilket inte regelstommar gör på samma sätt. Det är sällan man kör det i enfamiljshus. Massivträhus har en fördel mot regelstommar och det är att man kan kallställa det utan att riskera att få fuktproblem i konstruktionen. Sen har just KLträ egenskapen att ytskikten på iaf insidan är klara direkt. Hade jag byggt i massivträ hade jag kollat på isotimber. Jag tror att det har bättre isolerande egenskaper än KLträ.
 
J justusandersson skrev:
Hus är system. Det är svårt att isolera kostnaden för en enskild komponent, t.ex. stommen. Jag tror inte man använder KL-trä för att spara pengar, i varje fall inte när det ligger svårtillgängligt för kranbilar. Men mijonprogrammets idé med plansprängning för att få rum för kranbanorna var heller inte särskilt lyckad. Fördelen med KL-trä är egenskaperna. En stomme som är tung och tät och som inte behöver ångspärr på insidan. Den kräver tilläggsisolering på utsidan för att klara energinormen. Sammantaget blir det ett mycket bra klimatskydd. Jag kan dock inte tänka mig att man lämnar de invändiga ytorna obehandlade. Fur gulnar ju extremt mycket så någon form av pigmentering är nödvändig.
Jag tyckte det såg ut som att innerväggarna hade någon sorts vitpigmentering.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Rikard_Sa skrev:
Jag tyckte det såg ut som att innerväggarna hade någon sorts vitpigmentering.
Den kommer bli gulbrun om några år iaf, och lika hatad som all panel som klädde väggar o tak på 70 talet.
 
HOBBY ARCHITECT
Kanske hade arkitekten nåt sånt här som vision när det gäller färgen.
Modern röd trästuga med stora fönster och uteplats, belägen i skogsmiljö vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmjo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.