I
Hej

vi ska totalrenovera vår badrum och har valt en entreprenör att utföra jobbet nu är det bara avtals skrivning kvar. jag hade tänkt mig betala när arbetet var utfört samt hade krav på vite för försening men ingen vite på sånt som hantverkaren inte kunde råda över.

nu har jag fått detta avtal från entreprenören vad tycker ni?
 
  • Dokument med textavsnitt om ändringar, tilläggsarbeten och betalning för entreprenadarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du betala 60 procent vid uppstart, alltså samma dag som de dyker upp i arbetskläder. Låter inte som ett bra upplägg för dig.

För det fall ROT-avdrag inte medges pga omständighet som kan hänföras till DIG annars ska du betala pris minus ROT.

Reseersättningen 250 kr per dag. Vad innebär det om de kommer för att skruva upp något (10 min) som de glömde dagen innan. Kan springa och väg och snabbt bli oskäligt belopp. En bättre skrivning är arr de har rätt till resersättning var 8h timme med 250 kr. Många har flera badrum på g samtidigt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ska du betala 60 procent vid uppstart, alltså samma dag som de dyker upp i arbetskläder. Låter inte som ett bra upplägg för dig.

För det fall ROT-avdrag inte medges pga omständighet som kan hänföras till DIG annars ska du betala pris minus ROT.

Reseersättningen 250 kr per dag. Vad innebär det om de kommer för att skruva upp något (10 min) som de glömde dagen innan. Kan springa och väg och snabbt bli oskäligt belopp. En bättre skrivning är arr de har rätt till resersättning var 8h timme med 250 kr. Många har flera badrum på g samtidigt.
Det kan vara bra att specificera att arbetet ska utföras i enlighet med GVK, BKR, Söker vatten eller vilka organisationer som nu blir aktuellt.
 
I Lea2020 skrev:
nej tycker int jag heller jag sa det han bara nej men du har 10 dagar på dig att betala så har vi kommit igång sen kan vi sänka till 50 procent men det känns fortfarande inte rätt

VARNING!!!!

var har du hittat hantverkarna?

I början av en renovering av badrum är relativt sett små, det är i slutet saker börjar kosta, tätskikt, klinker, kommod etc.
 
Om det kommer bli mycket tilläggsarbeten är ju svårt att sia om utifrån den avtalstexten du presenterat.

Jag antar att ni kommit fram till ett fast pris och då är det ju viktigt att det framgår av avtalet vad som ska ingå.

Men betala 60 procent av en badrumsrenovering till en hantverkare du hittat på nätet. Gör det inte.

Du vet att man kan skriva sina egna omdömen på nätet, tex reco.

Det minsta du kan göra är att kolla referenser.
 
  • Gilla
Ida2022
  • Laddar…
Finns mängder av trådar där ledsna medlemmar betalat allt från 50-90 procent i förskott. Hantverkarna har inte dykt upp efter den inledande rivningen av befintligt badrum.

Varför ska de ha 60 procent innan, är de rädda att du ska dra med ditt badrum till okänd ort?
 
Men du överväger alltså att betala 60 procent av det fasta beloppet samma vecka som de dyker upp i arbetskläder?

Har du tagit referenser?
 
Har du kollat upp företaget, företagsledaren?

Finns F-skatt?

Hur ser boksluten ut?

ARN?

Lexbase?

mm.
 
Jag tycker verkligen att du ska ta referenser. Hur jobbigt det än är att vara en ”jobbig” kund så handlar det om mycket pengar och då är det viktigt att vara noggrann.

Jag förstår inte ens vad de där försäkringarna innebär som det står om i avtalet. Vad är en ”fuktsensor”? Hur ser försäkringsvillkoren ut?

Är firman ansluten till Säker vatten, BKR?
 

Alltså alla företag är nya någon gång men startat 2019 och begär 60 procent i förskott, hmm känns inte bra. Det skaver lite.

Vilka bolag fanns det före 2019, är de satta i KK?

Börjar det gå utför, andra kunder som begär betalning……
 
Det är ett helvete att få tag på BRA hantverkare. De bra är uppbokade i minst 6 månader framåt i tiden. Ett bra sätt att få tag på en hantverkare är att fråga kompisar, kompisars kompisar, kollegor osv.

Söka på nätet inkl diverse hemsidor (brabyggare mfl.) brukar inte bli så bra även om man kan ha tur.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
INGEN seriös firma begär 60% vid uppstart. Välj en annan hantverkare!
 
  • Gilla
Ida2022 och 2 till
  • Laddar…
Skulle aldrig betala någonting vid uppstart , heller inte efter en betalningsplan som hantverkaren sätter upp. När arbetet är slutfört och godkänt betalas fakturan , de tilläggsarbeten som uppstår diskuteras löpande och bakas in slutfakturan.

klarar inte en hantverkare av det är jag som kund inte intresserad. Trots det aldrig stött på någon som tänkt annorlunda vid mina badrumsrenoveringar
 
  • Gilla
Ida2022
  • Laddar…
T
Som sagt, betala inte några pengar i förskott. Jobbar själv som plattsättare och har aldrig begärt några pengar i förskott inte ens när jag var nystartad utan kunden betalar när jobbet är klart. Dessutom skriver jag aldrig några avtal, har inte behövts.
 
  • Gilla
Ida2022
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.