HOBBY ARCHITECT
Tycker huset var fint förutom den hemska vinröda färgen och den alltför enkla spaljén på altanen. Sen undrar jag hur småbarn ska kunna gå på altanen utan att trilla ner, det är ju bara en horisontell stolpe till räcke.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
M maria01 skrev:
hade dom dispens från strandskyddet?
Får man itne bygga nytt även om man river det som varit?
 
Strandskyddet var säkert upphävt genom detaljplanen.
 
HOBBY ARCHITECT
Vad är motsatsen till att bygga hus i massivt trä? Omassivt trä? Näe men, vad kallas det då och vad är skillnaden.

Jag tycker detta var fint på insidan. Men det kommer bli mörkare sen eller? Tycker om att det är så ljust, ser nästan vitlaserat ut.
 
Det finns flera sätt att bygga i massivt trä som var vanliga förr, t.ex. liggande timmer och stående plank. Regelstommar är inte massiva träkonstruktioner liksom alla murverk.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J justusandersson skrev:
Regelstommar är inte massiva träkonstruktioner
Jaha, nä just det. Så vad är fördelen med att bygga i massivt trä? Är det mycket dyrare också?
 
Hade passat fint med en Tesla Cybertruck
 
  • Haha
  • Gilla
Karrock och 1 till
  • Laddar…
Tycker det var en vacker låda utvändigt! Färgen var dock bedrövlig och invändigt behöver trät kläs in/målas.

Sovrummet kunde varit lite större och jag är inte helt övertygad om cirklarna de sågat överallt.
 
Ärligt talat fanns det inget intressant i detta avsnitt; möjligen se färgen torka...
 
  • Gilla
Bogeymannen och 4 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tydligare kan det knappast bli: Hus av arkitekter för andra arkitekter brukar inte uppskattas utanför den begränsade kretsen... Ser man bort från ytliga saker som ytskikt och färgval tycker jag man ändå kan plocka med sig något guldkorn. Ett är att så kallat KL-trä (KL=korslimmat) är ett suveränt byggnadsmaterial som tillåter smäckra stommar och ändå har bra termiska egenskaper. Två: Vilken betydelse ljusinsläppet genom dörren på kortsidan hade för den totala ljusupplevelsen. Tre: Halvväggen med det runda hålet i sovrummet som fungerade som sänggavel gjorde att ytan kunde utnyttjas bättre. Fyra: Det kan vara en bra idé att göra ett extra sovrum som en separat byggnad när man bygger ett fritidshus.
Spot on på den, det fanns saker jag verkligen gillade och som är riktigt bra, men provocerande fult! Det är en utmaning att få fint på utsidan OCH fin utsikt. Utsikten stal de med detta hus tyvärr........ Men ändå en eloge till arkitekten som inte tvekat och några riktigt fina lösningar och KLträ. Men som den ruinromantiker jag är så dyrkar jag förra avsnittet :)
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vad olika man kan tycka..

Jag tyckte det var ett väldigt vilsamt fritidshus där jag inte skulle ha något emot att spendera lediga stunder den dagen jag har tid för sådant..

Fasadfärgen var kanske lite väl norsk och jag hade nog velat måla stommen invändigt, men i övrigt tyckte jag det såg väldigt harmoniskt ut!
Inte pråligt, inte överdrivet. Trivsamt och enkelt.
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
Märklig att bygga 2 hus som tar bort utsikten, när man har så bra utsikt.
 
Isakare Isakare skrev:
Märklig att bygga 2 hus som tar bort utsikten, när man har så bra utsikt.
Hur menar du?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur menar du?
Inne i husen är det som 2 skottgluggar, det stora har även en spaljé mitt i som sinkar utsikten ännu mera.
Jag skulle byggt nått med panoramautsikt, typ 180 grader.
 
  • Gilla
Pankow
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inne i husen är det som 2 skottgluggar, det stora har även en spaljé mitt i som sinkar utsikten ännu mera.
Jag skulle byggt nått med panoramautsikt, typ 180 grader.
Spaljén skymmer ytterst lite utsikt och dessutom från badrummet…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.