Hej.

Helt ny här men har precis köpt ett radhus från 1969 och kommer således vara här en hel del framöver

Jag har ett sovrum som saknar element men med kopplingsdosa framdragen. Jag försöker förgäves lista ut om det ska vara ett 230V eller 400V element som ska kopplas in.

I elcentralen har jag 2 säkringar på en grupp som är märkta med radiator. På kopplingsdosan har jag mätt upp följande:

L1-L2 400V
L1-Jord(?) 230V
L2-Jord(?) 230V
Öppen kopplingsdosa med kablar och etiketter för installation av radiator i radhus från 1969.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde jag visste hur detta hängde ihop men jag fattar fan inte. Har dock goda förhoppningar om att någon här inne kan hjälpa mig.

Tack på förhand
 
R RadhusPappa skrev:
Hej.

Helt ny här men har precis köpt ett radhus från 1969 och kommer således vara här en hel del framöver

Jag har ett sovrum som saknar element men med kopplingsdosa framdragen. Jag försöker förgäves lista ut om det ska vara ett 230V eller 400V element som ska kopplas in.

I elcentralen har jag 2 säkringar på en grupp som är märkta med radiator. På kopplingsdosan har jag mätt upp följande:

L1-L2 400V
L1-Jord(?) 230V
L2-Jord(?) 230V
[bild]
Jag trodde jag visste hur detta hängde ihop men jag fattar fan inte. Har dock goda förhoppningar om att någon här inne kan hjälpa mig.

Tack på förhand
Elementet på bild är 400V.
 
  • Gilla
RadhusPappa
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Elementet på bild är 400V.
Ok. Men borde jag inte ha 400V mellan alla trådarna?
 
nej
 
  • Gilla
RadhusPappa
  • Laddar…
R RadhusPappa skrev:
Ok. Men borde jag inte ha 400V mellan alla trådarna?
Nej. Du förstår uppenbarligen inte alls hur trefas-system fungerar, ring nån som gör det!

/M
 
  • Ledsen
RadhusPappa
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Nej. Du förstår uppenbarligen inte alls hur trefas-system fungerar, ring nån som gör det!

/M
Tack för den raka kritiken. Inte för att jag påstått mig veta eller så...
 
R RadhusPappa skrev:
Jag trodde jag visste hur detta hängde ihop …”
 
  • Haha
RadhusPappa
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet. Lite tråkigt svar du fick på ditt första inlägg men hoppas inte det avskräcker dig från att hänga här - det finns väldigt mycket bra att hämta i det här forumet särskilt om du står inför renoveringar i ditt nya hus.
Din mätning (och bild) tyder ju på att röd ledare är jord, det är ju 230v mellan fasledare och jord. Och det är två faser framdragna till elementet.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Radiatorer för 400V är ofta kopplade med 2 faser + jord. Är 400V-radiatorn dubbelisolerad så kopplas den enbart med 2 faser. En sån radiator har jag på landet i badrummet. Det kan tyckas lite udda med inkopplingen men det är så det blir.
 
  • Gilla
RadhusPappa
  • Laddar…
Om jorden ska kopplas in på elementet beror på om rummet har jordade uttag. Är uttagen ojordade ska även elementet vara ojordat.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
I kopplingsschemat ovan står det att neutralledare ska in på 4an. Hur kommer det sig att den här radiatorn inte har någon?
 
H hattkatt skrev:
I kopplingsschemat ovan står det att neutralledare ska in på 4an. Hur kommer det sig att den här radiatorn inte har någon?
N används för att aktivera temp.sänkning via klocka. Används inte detta så kopplas inget på plint 4.
 
  • Gilla
hattkatt
  • Laddar…
  • Gilla
RadhusPappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.