B
Andwin1 Andwin1 skrev:
Jag vet detta. Men om man lägger in alla parametrar, såsom att jag själv ska ta min tid med att sitta vid datorn eller i telefon för att jaga bästa pris så blir det ändå billigt då jag kan göra annat.
Förstår vad du menar. Men jag brukar sätta av lite tid en gång per år där man ser över bolån, elhandel, mobiltelefonoperatör samt vissa försäkringar. Tjänstepension lite mer sällan, kanske vart 3:e år. Rätt tråkig tid, men ganska lönsamt.

Men kundkraft är ganska bra, bättre än att vara en trogen kund och betala ordinarie pris hos sin elhandlare.
 
Ja, nu är det lite utanför tråden, men jag är också mycket aktiv när det gäller att jaga priser, bolån och försäkringar till exempel. Då elen är en liten del för oss så kan jag unna mig att slippa den.
 
Elskling har iallafall ett val för Schysst Elhandel där de där tantföretagarna och några andra är bortrensade.
 
B BSOD skrev:
Men kundkraft är ganska bra, bättre än att vara en trogen kund och betala ordinarie pris hos sin elhandlare.
Nja, även där kan man förhandla men inte alltid med första nivån i kundtjänst, så blir du vidarekopplad så uppstår andra förutsättningar. Men jag gör likadant, kollar lite men inte varje år och beroende av om jag låst på x år.
Men jagar inte lägsta pris utan vad jag anser acceptabelt.
 
Jag har nu fått fakturan för januari månad och min 12-månaders rabatt var, som jag visste, förbrukad. Så jag är, utan förvarning, flyttad till en annan pristabell verkar det som. Jag har flyttats ifrån "Rörligt pris Miljöavtal" till "Rörligt pris" utan att bli informerad.

På förra fakturan, för december, hade jag följande siffror:
DITT ELAVTAL EXKL MOMS
Typ: Rörligt pris Miljöavtal Elpris:
198,34 öre/kWh
El, påslag: 16,80 öre/kWh
El-certifikat: 1,90 öre/kWh
Rabatt: -37,00 öre
Ditt kWh-pris blir: 180,04 öre/kWh
Månadsavgift inkl moms: 0,00 kr
Elursprung inkl moms: 0,00 kr

På januari-fakturan ser det ut så här:
DITT ELAVTAL EXKL MOMS
Typ: Rörligt pris Elpris:
229,02 öre/kWh
El, påslag: 0,00 öre/kWh
El-certifikat: 9,90 öre/kWh
Ditt kWh-pris blir: 238,92 öre/kWh
Månadsavgift inkl moms: 69,00 kr

Detta gäller SE4. Det hade varit intressant att få siffror från andra med rörligt avtal. Har ni också gått ifrån 198,34 öre i December till 229,02 öre i Januari?
 
Attitudeswe
B bjoma skrev:
Jag har nu fått fakturan för januari månad och min 12-månaders rabatt var, som jag visste, förbrukad. Så jag är, utan förvarning, flyttad till en annan pristabell verkar det som. Jag har flyttats ifrån "Rörligt pris Miljöavtal" till "Rörligt pris" utan att bli informerad.

På förra fakturan, för december, hade jag följande siffror:
DITT ELAVTAL EXKL MOMS
Typ: Rörligt pris Miljöavtal Elpris:
198,34 öre/kWh
El, påslag: 16,80 öre/kWh
El-certifikat: 1,90 öre/kWh
Rabatt: -37,00 öre
Ditt kWh-pris blir: 180,04 öre/kWh
Månadsavgift inkl moms: 0,00 kr
Elursprung inkl moms: 0,00 kr

På januari-fakturan ser det ut så här:
DITT ELAVTAL EXKL MOMS
Typ: Rörligt pris Elpris:
229,02 öre/kWh
El, påslag: 0,00 öre/kWh
El-certifikat: 9,90 öre/kWh
Ditt kWh-pris blir: 238,92 öre/kWh
Månadsavgift inkl moms: 69,00 kr

Detta gäller SE4. Det hade varit intressant att få siffror från andra med rörligt avtal. Har ni också gått ifrån 198,34 öre i December till 229,02 öre i Januari?
Undra om inte detta avtal passerar gränsen för ocker - eller har dom laggt sig precis under +50% från vad som är brukligt för att kunna hävda att det ej är ocker?
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Undra om inte detta avtal passerar gränsen för ocker - eller har dom laggt sig precis under +50% från vad som är brukligt för att kunna hävda att det ej är ocker?
Härligt med 500% dyrare elcert - där måste dom gjort bort sig - eller köper dom certet av sig själva så dom kan driva upp priset!?
 
@Mattias_Jönsson och @Wharfedale. Ni och jag hade samma spotpris, påslag och cert på December-räkningen. Det hade varit intressant att se era siffror för Januari.
 
B bjoma skrev:
@Mattias_Jönsson och @Wharfedale. Ni och jag hade samma spotpris, påslag och cert på December-räkningen. Det hade varit intressant att se era siffror för Januari.
Hej! Tråkigt att bli av med rabatten och få nytt "el-pris"... Du är väl nu i kategorin "Anvisat pris"? Nu är jag inte så duktig på elfakturor, men som Attitudeswe skriver är det nog inte rätt att de kan ta ut 9,90öre för El-cert, så det är nog värt att kolla upp det närmare och lära sig hur det fungerar. Skriv gärna här om du hittar något intressant =)

Min faktura från Svelandselbolag ser ut så här för januari 2022 (SE4):
DITT ELAVTAL EXKL MOMS
Typ: Rörligt pris
Elpris: 141,02 öre/kWh
El, påslag: 16,80 öre/kWh
El-certifikat: 1,90 öre/kWh
Rabatt: -27,60 öre
Ditt kWh-pris blir: 132,12 öre/kWh
Månadsavgift inkl moms: 10,00 kr

Jag har faktiskt mailat Svelandselbolag igår gällande denna faktura då jag reagerade på att "Ditt kWh-pris blir: 132,12öre/kWh" för januari 2022 helt plötsligt stigit med c:a 24 öre jämfört med Vattenfall, och c:a 25 öre jämfört med Eon. För samtliga sju föregående månader har jag alltid legat 10,07-10,61 öre billigare än Vattenfall, nu är det 13,64 öre dyrare i januari helt plötsligt. Motsvarande siffror för Eon är 17,31-18,98 öre billigare de tidigare sju månaderna, medans januari är 7,10 öre dyrare. Återkommer när de svarat!
 
  • Gilla
bjoma och 1 till
  • Laddar…
Någon som har rörligt pris hos Svealands och bor i elområde 3? Skulle behöva veta vad ni har haft för kWh-pris mellan sept-21 till och med januari-2022.
Har anmält Svealands till ARN och krävt att de ska fakturera mig för rörligt pris istället för anvisat pris som de nu gjort. Men jag vet ju inte vad det rörliga priset har varit.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
Har inte koll på ”elskling” men på Elpriskollen.se har de på första sidan (dvs innan du väljer) en knapp som heter ”kolla klagomålslistan innan du väljer”

Rekomenderar den! Drivs av Energimarknadsinspektionen.

jag hade tur och såg den knappen där de mest anmälda (inkl Svealand) står angivna, innan jag band 5 år i höstas.
 
  • Gilla
stigarn och 1 till
  • Laddar…
W Wharfedale skrev:
Hej! Tråkigt att bli av med rabatten och få nytt "el-pris"... Du är väl nu i kategorin "Anvisat pris"? Nu är jag inte så duktig på elfakturor, men som Attitudeswe skriver är det nog inte rätt att de kan ta ut 9,90öre för El-cert, så det är nog värt att kolla upp det närmare och lära sig hur det fungerar. Skriv gärna här om du hittar något intressant =)

Min faktura från Svelandselbolag ser ut så här för januari 2022 (SE4):
DITT ELAVTAL EXKL MOMS
Typ: Rörligt pris
Elpris: 141,02 öre/kWh
El, påslag: 16,80 öre/kWh
El-certifikat: 1,90 öre/kWh
Rabatt: -27,60 öre
Ditt kWh-pris blir: 132,12 öre/kWh
Månadsavgift inkl moms: 10,00 kr

Jag har faktiskt mailat Svelandselbolag igår gällande denna faktura då jag reagerade på att "Ditt kWh-pris blir: 132,12öre/kWh" för januari 2022 helt plötsligt stigit med c:a 24 öre jämfört med Vattenfall, och c:a 25 öre jämfört med Eon. För samtliga sju föregående månader har jag alltid legat 10,07-10,61 öre billigare än Vattenfall, nu är det 13,64 öre dyrare i januari helt plötsligt. Motsvarande siffror för Eon är 17,31-18,98 öre billigare de tidigare sju månaderna, medans januari är 7,10 öre dyrare. Återkommer när de svarat!
Svealandselbolag har nu svarat mig "Du har tyvärr fått ett felaktigt rörligt pris", och att detta kommer återbetalas.
Det kanske är fler än jag som drabbats av detta, så kan vara värt att kontrollera räkningen för januari extra noga.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
W Wharfedale skrev:
g "Du har tyvärr fått ett felaktigt rörligt pris",
Jo, detta är ju standard svar 1A.
Sen har vi de andra x- antal tusen som inte kollar lika noga som du, inte tänker Sveland göra nån egen internkoll för dessa.
 
C camelspin skrev:
Ja det är ju en mindre summa och ingen katastrof. Det är bara metoden som jag ifrågasätter.

Jag har tur som förbrukar så lite el. Det kunde lika gärna vara 890 respektive 6620 kr om jag haft en eluppvärmd villa. En prisökning på 743%, utan kontakt med mig som kund.

Det borde finnas en branschstandard för avtalen så att det inte kan bli så här.

Det är ju fånigt att sitta med "Elskling" för att spara några kronor när man i slutänden blir blåst, allt under reklamlikanade budskap som " vi fixar allt åt dig", "du behöver bara trycka på en knapp", och löjlig radioreklam. Plattformen utnyttjas ju av skojare. Tycker även det är synd att alla seriösa bolag som bryr sig om sina kunder och har schyssta avtal måste konkurrera med skiten.
Man behöver inte en sajt som Elskling. Bra tips får man genom att sondera terrängen själv. Lyssna med andra vänner och folk!
 
W Wharfedale skrev:
Svealandselbolag har nu svarat mig "Du har tyvärr fått ett felaktigt rörligt pris", och att detta kommer återbetalas.
Det kanske är fler än jag som drabbats av detta, så kan vara värt att kontrollera räkningen för januari extra noga.
Intressant - säger de något om vad som är fel, och vad felet beror på? Har du hamnat på anvisat pris eller avtal om rörligt pris?

Själv har jag legat på anvisat pris hos Stockholms Elbolag i hela januari på en liten lägenhet, och några få dagar i slutet av månaden på villan (lågt fastpris fram tills dess). Och jag har förstått att det är samma ägare och ofta samma priser hos de 2 bolagen. Har inte kollat räkningen för januari än, men får göra det nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.