Trädgård med markerad framtida rabatt nära växthus och fruktträd, plan för att utrota ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en 1x1.5m plätt med stora gröna blad från en invasiv växt i en trädgård intill en planerad rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur utrotar man den smidigast/smartast utan att förpesta jorden totalt för framtida plantering? (+ inte påverkad de fruktträd som finns bredvid)

Är kanske en plätt på 1×1.5m och den är en bit av en framtida planerad rabatt.

I somras grävde vi bort så mycket vi bara kunde manuellt och tänkte kolla nu i vår vad mycket vi missat men vill vara stridsberedd såfort de börjar kika upp ur jorden.. Min plan är än så länge att gräva + mörklägga/kväva
 
Pepparot växer bra , har själv det vilt. Inte för att det är så effektivt , Skaffa Ruondap Gele och stryk på bladen när dom är ca 5 -10 cm uppe.
 
  • Ledsen
  • Arg
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det är förbjudet.
Klipp ner den upprepat. Det funkar på allt.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är förbjudet.
Klipp ner den upprepat. Det funkar på allt.
D Daniel 109 skrev:
Det är förbjudet.
Klipp ner den upprepat. Det funkar på allt.
Är ju rötterna som ska bort
 
  • Gilla
Wasssp
  • Laddar…
Att klippa bort bladen en säsong borde räcka fast det funkar antagligen lika bra att täcka över området (med marginal utåt) med en mörk plast eller ett par lager kartong. Det senare är en fördel när ni ska ha rabatt där senare.

En annan variant är att gräva så djupt ni orkar, ta bort alla rötter ni kommer åt och sedan täcka.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
De kan ju vara besvärliga att få bort... men nån timme med spade och sedan hålla efter eventuella rester som dyker upp borde väl lösa problemet.

Pepparrot har ju inte särskilt djupa rötter.


/ATW
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Plantera parkslide i anslutning till pepparroten?
 
  • Haha
  • Gilla
uuu och 17 till
  • Laddar…
Jag grävde bort så mycket rötter jag orkade (rätt noggrant ändå) och sådde sedan gräs som jag höll kort. Det kom upp skott, men de åkte bort med gräsklipparen. En säsong med gräsmatta och sedan var pepparroten historia.
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
Ät upp pepparroten det är ju den godaste kryddan till fisk. Jag får själv ransonera så den inte försvinner hos mig
 
  • Gilla
  • Älska
Fox Lane och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
De kan ju vara besvärliga att få bort... men nån timme med spade och sedan hålla efter eventuella rester som dyker upp borde väl lösa problemet.

Pepparrot har ju inte särskilt djupa rötter.


/ATW
Så gjorde jag och eftersom du ändå ska ha annat där sen så är det inte mycket extra jobb.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Sadelmakare skrev:
Ät upp pepparroten det är ju den godaste kryddan till fisk
Pepparrotsgädda :p:p:p:p:p:ok:
 
  • Gilla
uuu och 5 till
  • Laddar…
A
Tootiki Tootiki skrev:
Är ju rötterna som ska bort
Det är ju själva roten som är intressant..
synd att jag bor så långt bort annars hade jag gladeligen åkt dit och fyllt på lagren..

äter ganska mycket pepparrot.. har rejält med kanin och fårkött.. Så då blir det så..
 
  • Gilla
Smug och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hade jag gladeligen åkt dit och fyllt på lagren
Det finns postgång med eller bor du så att post utdelas 2 ggr om året :):)
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Det finns postgång med eller bor du så att post utdelas 2 ggr om året :):)
nädå klarar bara roten av resan så tar jag gärna emot (y)
 
Maskintok skrev:
nädå klarar bara roten av resan så tar jag gärna emot (y)
Ska se till våren vad jag har ståendes i gräsmattorna och återkommer , är det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.