Sittställning
Hej

Jag tänker att jag ska installera FTX själv.

Alla blå prickar är tillluft .
lila frånluft.
Gulprick är köksfläkt.

Vi har ändrat planlösning något så det finns ingen vägg där det röda sträckan är. Tvättstugan har också dusch och är tänkt bli typ spa, kanske bastu senare. Matkällaren är nu mer en toalett så en frånluft känns som en bra idé. Gillestugan har öppen spis och det finns ventil i väggen så det löser väl sig bra vid eldning men bör jag tänka frånluft där inne ? Eldar sällan.


Tänker mig ett sånt här:
https://www.ventilationsshopen.se/s...M25bsbXr_99xXEuZ1ln2eJYpvgTZy67kaAjrAEALw_wcB

Eller något mindre

https://soliduct.se/ostberg-heru-10...lvOPFBPU3jaoeV5AKiFuto_xDLEDk0nAaAq94EALw_wcB

Tanken är att det ska stå på vinden men det finns en möjlighet att jag ställer den i garaget då det sitter ihop med huset och det finns bra ingång till vinden / källaren. Men annars blir placering på vinden tror jag.

Jag har börjat sätta in 125mm don vilket jag tänker sätta överallt. I källaren tänkte jag dock sätta 4kant plaströr för det ser bäst ut tror jag, men det kan förändras när jag väl börjar.


Detta är min grova idé, rör dragningar kommer gå via garaget eller garderob ner i källaren. Har en kanal ledig i skorstenen som jag funderar på att använda som från luft, då borde det hjälpa dig när jag väl eldar, men får man det ens ?..

Jaja, typ såhär, va tycks ?
 
Sittställning
Glömde visst bilden
 
  • Ritning av en husplan med markerade punkter i olika färger och handritade pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ett av dom nyare aggregaten Heru 100/160/200/300 S EC dom med svarta hörn.
En vidareutveckling på de äldre med en del uppdateringar och lättare att serva och trådlös manöverpanel.
 
Sittställning
R Runnis skrev:
Ta ett av dom nyare aggregaten Heru 100/160/200/300 S EC dom med svarta hörn.
En vidareutveckling på de äldre med en del uppdateringar och lättare att serva och trådlös manöverpanel.

Det va bra du sa det, tänkte inte alls på att det skiljde! Vill ha så modernt som möjligt
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Frånluft tas från ”dåliga” rum som tex, kök, toa, tvättstuga, förråd.
Tilluft till ”bra” vistelserum som tex, sovrum, gillestuga, vardagsrum.

Försök att få till så att luften passerar diagonalt genom rummen.
Har placerat om några don samt bytt ut två.

Köket ska ha grundventilation plus imkanalen (köksfläkten).
Imkanalen bör gå rakt ut, ju färre böjar ju bättre. Imkanalen ska brandisoleras så fort den lämnar köket.

Ritning av husplan med ventilationssystem, färgmarkeringar för don och luftflödesvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av hem med ventilationssymboler: kryss för frånluft och färgade markeringar för tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Frånluften i badrummet bör tas ovanför dusch/badkar, där det är mest ångbildning.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
@Forlowt, har du räknat på luftflödet (0,35 l/s per m²) ?

125 mm till samtliga luftdon är bra. Ett tips är att använda ljuddämpare (flexdämpare) till samtliga luftdon. En bra intrimmad anläggningen är normalt helt tyst men om man är överdrivet känslig finns det speciella tysta luftdon till sovrum. Det finns även dämpsatser av skumgummi man kan stoppa in i vanliga luftdon.
 
Sittställning
Demmpa Demmpa skrev:
Frånluft tas från ”dåliga” rum som tex, kök, toa, tvättstuga, förråd.
Tilluft till ”bra” vistelserum som tex, sovrum, gillestuga, vardagsrum.

Försök att få till så att luften passerar diagonalt genom rummen.
Har placerat om några don samt bytt ut två.

Köket ska ha grundventilation plus imkanalen (köksfläkten).
Imkanalen bör gå rakt ut, ju färre böjar ju bättre. Imkanalen ska brandisoleras så fort den lämnar köket.

[bild]
[bild]

Edit: Frånluften i badrummet bör tas ovanför dusch/badkar, där det är mest ångbildning.

Vissa av dessa sitter redan där idag. Badrummet som nu är ett stort på bottenplan har duschen upp till vänster på bilden så att säga, så från luften kommer få sitta på samma ställe där.

Jag tänkte nästan skippa att ha frånluft i köket för att det är öppen planlösning men kanske ska tänka om där då.

Skippar nog gärna den extra tilluften som jag satte i vardagsrummet också då, tänkte kanske det behövdes två på grund av storleken på rummet.

Imkanalen sitter där idag och är kopplat på skorstenen, vill dock göra en genomföring rakt upp genom taket men det skrämmer mig att göra hål i taket.. plåtning osv..

Anledningen till vissa ikke diagonala placeringar är för jag tänkte inte göra så mycket synliga dragning i källaren. Tänkte även göra dessa i 4kant plaströr från typ Biltema om flöden räcker till. Jag tänker att kanske använda ett mer riktat flöde i gille och på så sätt få runt luften ändå men det kanske är en dum idé.


Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
@Forlowt, har du räknat på luftflödet (0,35 l/s per m²) ?

125 mm till samtliga luftdon är bra. Ett tips är att använda ljuddämpare (flexdämpare) till samtliga luftdon. En bra intrimmad anläggningen är normalt helt tyst men om man är överdrivet känslig finns det speciella tysta luftdon till sovrum. Det finns även dämpsatser av skumgummi man kan stoppa in i vanliga luftdon.
200m2 = 70ls ? Vilket borde bli 10ls på varje don, jag tänker med någon böj och så dra ner flödet i det rum som inte ska ha så mycket och eller sätta ett större i vardagsrummet, där sitter idag ett 125mm.

Kommer sätta ljuddämpare vid samtliga tillluft don på ovanvåningen, oklart hur jag kommer göra i källaren.


Tänkte en stam på 160 och stick 125 ner i varje rum.
Sen är jag osäker på om jag ska dra mer 160 i källaren och sen gå ner i storlek efter stick men... Vill ändå ha det lagom osynligt där nere men jag vill gärna ha flöde nog för ett behagligt klimat. Blir väl massa tryckfall i 90° böjar så får se hur jag går ner i källaren.
Kikar lite på ritningar för att lära mig.



Källaren är förövrigt väldigt torr trots översvämmad dränering nyligen, ca 40 r lf.



Halva nöjet är att lära sig nya saker så det får gärna ta tid detta :geek:


Edit: glömde en från luft i köket ! Där ska vara en där tänker jag nu
 
  • Planritning av ett hem markerat med ventilationssystemets komponenter i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
70 l/s är nominellt luftflöde för hela huset som man baserar inköpet av FTX-aggregat på.

Sedan räknar man ut separat flöde för respektive rum. Vårt hus är på 220 m² där stamkanalen från aggregat är 200mm med avstick på 160 mellan våningarna och sedan 125 till respektive luftdon. Men man behöver räkna på distribution av luftflödet och ev tryckfall för hela kanalsystem fram till varenda luftdon.

90-böjar på 125 mm har inga problem med tryckfall om luftflödet är normalt. Om du är orolig för ev 90-böj nära ett luftdon kan man om möjligt köra 2 st 45°.

För att inte störa grannarna har vi flexdämpare kopplade till ett multidon som sitter monterad på gavelspetsen och två stora dämpare från FTX-aggregat in mot kanalsystemet.

Nät det gäller köket har vi två st frånluftdon då rummet är rätt stort och har två ingångar.

fyrkant-kanaler är något dyrare men perfekt när det är snålt med utrymme.

Ska FTX-aggregatet installeras på kallvind ska samtliga kanaler kondensisolering med tex kondensstrumpa och förses med värmeisolering på minst 200mm (totalt ink kondensstrumpa).

Om du ska göra jobbet själv skulle jag helt klar köpa färdig-isolerade kanaler. De är mycket dyrare men för min del var ett helvetes jobb att att lägga på värmeisolering uppe på vår vind pga trånga utrymmen. Som alternativ skulle jag förbereda kanalerna med isolering i färdiga sektioner innan man tar upp dem till vinden.

Tänk på att luftflöde ska fungera även när dörrarna är stängda antingen med hjälp av speciella dörr- eller väggventiler eller helt enkelt kapa av en bit av dörren ner mot golvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag tänkte nästan skippa att ha frånluft i köket för att det är öppen planlösning men kanske ska tänka om där då.

Skippar nog gärna den extra tilluften som jag satte i vardagsrummet också då, tänkte kanske det behövdes två på grund av storleken på rummet.
Frånluften i köket bör placeras 2m från imkanalen, för att minska risken för fett i frånluften.

Tilluften i vardagsrummet kan utökas med ett don ungefär vid altandörren.


Sittställning Forlowt skrev:
Tänkte även göra dessa i 4kant plaströr från typ Biltema om flöden räcker till. Jag tänker att kanske använda ett mer riktat flöde i gille och på så sätt få runt luften ändå men det kanske är en dum idé.
Nackdelen med rektangulära kanaler är att dessa är svårare att rengöra.
Frånluftskanalerna blir ganska dammiga.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Frånluftskanalerna blir ganska dammiga.
Bra att du tog upp det. Vi fick tipset att köra med "konfilter/filterstrut" på alla frånlufts-donen vilket gjort att vi slipper byta/rengöra filter så ofta i FTX-aggregat. För övrigt blir det nästa damfritt inomhus när man väl kört igång FTX-ventilation. Vi har HEPA-filter i FTX-aggregat som gör att vi knappt känner av pollen när det är som värst på våren.

Vit filterstrut använd för ventilationssystem för att minska damm och underlätta underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kom ihåg att montera renslucka(or) för rengöring på strategisk ställen.
Filterstrut monterad på ett ventilationsrör för att minska underhåll av FTX-aggregat och damm inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Herus stora påsfilter är annars rätt bra. Men det är klart det håller frånliftsrören hyggligt rena.
Kanske skulle köpa 4st och justera flödena igen. Eller låta sotaren rengöra var 10:e år.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Jag har köpt viskor och vajer, så att jag rensar kanalerna själv.
Lägger någon timme per gång, varje eller varannat år, precis innan filterbyte.
Filterna i aggregatet byter jag årligen, sedan har jag ”förfilter” som jag dammsuger varannan månad.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Jag rekomenderar gärna en tur på ventin.se han var reko och skickade fort...
(Frågade "dumma" frågor med för att försäkra sig om att det jag skulle ha var rätt...Inte alls dumt)..
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.