G GustafZ skrev:
Snarare det förstnämnda.
Exempel. Ett av sovrummen har måtten 4,3 x 3,5 meter. Från början är ett uttag utritat av firman. Jag föreslår 3. Får offert på 5000 kr. Besvarar att rummet enl svensk standard bör ha 3 uttag.
Fast kan man tänka så? Är det inte en tillgänglighetsregel typ att närmaste uttag inte ska vara längre bort än så? I ett rum som håller det måttet typ så har du ju ett uttag inom det måttet typ. Det är nog inte vägglängd mellan uttagen som avses.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast kan man tänka så? Är det inte en tillgänglighetsregel typ att närmaste uttag inte ska vara längre bort än så? I ett rum som håller det måttet typ så har du ju ett uttag inom det måttet typ. Det är nog inte vägglängd mellan uttagen som avses.
Möjligtvis. I standarden står det att de ska råda ett avstånd av 3,75 meter mellan varje uttag (fönster-dörrar inräknat). Tar man det "fågelvägen" i ovan nämnda rumsexempel borde rummet således ha två uttag. I stora öppna rum fallerar fågelprincipen då vi ändå inte kan sätta uttag mitt i luften utan måste utgå ifrån ytterväggarna.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast kan man tänka så? Är det inte en tillgänglighetsregel typ att närmaste uttag inte ska vara längre bort än så? I ett rum som håller det måttet typ så har du ju ett uttag inom det måttet typ. Det är nog inte vägglängd mellan uttagen som avses.
Nej. Detta är saxat ur standarden:
Antalet eluttag i samtliga utrymmen, där inte annat angivits, ska vara L/3,75 avrundat till närmast högre
heltal, där L är utrymmets sammanlagda vägglängd, inklusive öppningar, uttryckt i meter. Förenklat kan
man säga att uttagen ska installeras med ca 3,75 meters mellanrum. Väggar mellan dörröppningar, valv etc
ska förses med uttag.

Ett rum med måtten 4,3x3,5m skall således ha 4,16 uttag. Med uttag avses standard vägguttag med 2 brunnar. Hade det varit ett projekt jag ritat på hade jag ritat in 4 uttag i detta fall. Till detta kommer vanligtvis 1st 1-vägs uttag placerat direkt under strömställare samt kanske 1st uttag vid fönster placerat 800mm ÖFG:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H haglunddaniel skrev:
Nej. Detta är saxat ur standarden:
Antalet eluttag i samtliga utrymmen, där inte annat angivits, ska vara L/3,75 avrundat till närmast högre
heltal, där L är utrymmets sammanlagda vägglängd, inklusive öppningar, uttryckt i meter. Förenklat kan
man säga att uttagen ska installeras med ca 3,75 meters mellanrum. Väggar mellan dörröppningar, valv etc
ska förses med uttag.

Ett rum med måtten 4,3x3,5m skall således ha 4,16 uttag. Med uttag avses standard vägguttag med 2 brunnar. Hade det varit ett projekt jag ritat på hade jag ritat in 4 uttag i detta fall. Till detta kommer vanligtvis 1st 1-vägs uttag placerat direkt under strömställare samt kanske 1st uttag vid fönster placerat 800mm ÖFG:
Damn, önskar du satt hos denna hustillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.