Hej Forumet.

Är i slutfasen av förplaneringen för nybyggnation. huset är ett prefab timmerhus (ej samma bygglovsärende som nämts i mina tidigare trådar tyvärr).

Nu när vi börjar gå in på detaljer med den tekniska handläggaren och givetvis börjar priserna skena iväg på tillägg. i denna tråd tänker jag dock enbart hålla mig till elinstallationen i huset.

Händelseflöde.

15 januari - planlösning slås fast.
25 januari - lista på fasta elkomponenter i tas emot. eluttag,strömbrytare,takuttag, enstaka bastu och spisuttag.
27 januari - besvarar listan med tillägg och placering på uttag/strömbrytare som anses vara nödvändiga i huset.
29 januari . mottar tilläggskostnad på 92 tkr för våra elinstallationstillägg.

Jag finner prissättningen på de extra elinstallationerna som rimliga.
jag finner inte att listan på elkomponenter - mottagen 25 jan - från hustillverkaren är verklighetsanpassad mot svensk standard.

Har läst på om svensk elstandard - SS 437 01 02 - det jag hittat är tex att eluttag ska placeras så att 3,75 m råder mellan vardera uttag, oavsett dörrar,fönster. uttagen kan flytttas samman. räknar man utifrån det på vårt bygge är vår lista skickad 27 januari helt rimlig och borde således inte vara föreål för kostnadstillägg.

Nu - är det ens någon ide att börja ogga om svensk elstandard eller har ni något annat verktyg för att avdömma att originallistan på uttag varit orimlig?.

Tack för era tankar och på återhörande.
 
Har ni skrivit kontrakt? Vad står det i så fall där?

92000 kr är en j*kla massa pengar för extra elinstallation, förmodligen mer än vad de budgeterat för ursprungligen.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Har ni skrivit kontrakt? Vad står det i så fall där?

92000 kr är en j*kla massa pengar för extra elinstallation, förmodligen mer än vad de budgeterat för ursprungligen.
Hej zarkov.
Ja kontrakt på huset är skrivet - under kapitel elinstallation framgår det att pris baseras på huset originalplan för elinstallation.

Asså egentligen är 92 tkr rimligt med tanke på elektrikernas timlöner samt material för de extra uttag/brytare/spotlights som vi lagt in efter kontrakt.
Men - som du säger, de lär budgeterat för lågt från början på detta område.
 
G GustafZ skrev:
Hej zarkov.
Ja kontrakt på huset är skrivet - under kapitel elinstallation framgår det att pris baseras på huset originalplan för elinstallation.

Asså egentligen är 92 tkr rimligt med tanke på elektrikernas timlöner samt material för de extra uttag/brytare/spotlights som vi lagt in efter kontrakt.
Men - som du säger, de lär budgeterat för lågt från början på detta område.
Hur stort är huset och har ni valt väldigt exklusiva spottar osv? Man brukar ju räkna typ 1000-1500/m2 för elinstallationer i ett nybygge. Så att det skulle kosta 92000:- i tillägg låter mycket. Då du dessutom pratar om att originalet inte följer svensk standard så kan man väl anta att du beställer från ett land som inte har svenska lönekostnader vilket gör de 92000 ännu mer förvånande.
 
D dennis_f skrev:
Hur stort är huset och har ni valt väldigt exklusiva spottar osv? Man brukar ju räkna typ 1000-1500/m2 för elinstallationer i ett nybygge. Så att det skulle kosta 92000:- i tillägg låter mycket. Då du dessutom pratar om att originalet inte följer svensk standard så kan man väl anta att du beställer från ett land som inte har svenska lönekostnader vilket gör de 92000 ännu mer förvånande.
Tack för svar Dennis. Huset är på 140 kvm med sovrummen 11,10 och 7 kvm. Ett stort badrum, 2 toaletter. Ett allrum samt ett loft som täcker halva boytan.

Man kan grovt säga att vi dubblerat elkomponenterna i huset då tex ett uttag per sovrum kändes undermåttigt.

Huset tillverkas i Finland fast av svensk firma.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Bygger man enligt svensk standard så brukar priset i alla fall hamna på runt 1500:- per kvadratmeter. Totalt. Så runt 200000:-. Det måste ha varit supersnålt tilltaget om de bara hade budgeterat för 100000.
 
G GustafZ skrev:
Tack för svar Dennis. Huset är på 140 kvm med sovrummen 11,10 och 7 kvm. Ett stort badrum, 2 toaletter. Ett allrum samt ett loft som täcker halva boytan.

Man kan grovt säga att vi dubblerat elkomponenterna i huset då tex ett uttag per sovrum kändes undermåttigt.

Huset tillverkas i Finland fast av svensk firma.
Har du ifrågasatt originalplanen eller fick du den först efter kontraktet var påskrivet? Kan väl vara värt att kolla vad Finsk standard säger då då jag har svårt att se att något lands befolkning tycker det är så kul att möblera efter ett uttag.
 
G GustafZ skrev:
tex ett uttag per sovrum kändes undermåttigt.

Huset tillverkas i Finland fast av svensk firma.
Om en svensk firma riktar sig mot svenska kunder för byggnation i Sverige så hade ju jag ifrågasatt varför de inte följer svensk standard. Åas är ju inte standarden tvingande i alla delar, så länge de inte gör avsteg på säkerhetsrelaterade saker så kommer ju ingen anmärka på det i slutändan.

Jag tycker det låter som ett klassiskt fall av budgeteringsminimalism, dvs man tar med så lite det bara går i grundutförandet för att hålla nere instegspriset och sen tar man saftigt betalt för alla tilläggsarbeten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har du ifrågasatt originalplanen eller fick du den först efter kontraktet var påskrivet? Kan väl vara värt att kolla vad Finsk standard säger då då jag har svårt att se att något lands befolkning tycker det är så kul att möblera efter ett uttag.
Tack för prisnivåer per kvm. Kommer ifrågasätta originalplanen kommande vecka, ville dock gärna besvara dem med att jag befarar att huset byggs efter svensk standard från början, och att det vore märkligt att få ta emot pristillägg för installationer som är ren standard där huset byggs. Vore tex fånigt att behöva betala extra för att ett tak ska ha 18° lutning om de vid kontrakt haft planen att bygga taket med 15°.

Men fint att ha lite på benen gällande svensk standard.

Gällande spottarna har inget fabrikat valts utan enbart att badrummet ska ha 7 spottar istället för ett taklampsuttag som var originalplanen, för detta moment begär tillverkaren 15000 papp extra.

Kan betona att hustillverkaren varit till stor belåtenhet hitills och att de gjort ett toppen jobb med ritningskorrigeringar etc, dock är.det första gången jag kommer behöva ifrågasätta deras prissättning och tom begära att de står för kostnaden själva.
 
men står det någonstans att de följer Svensk Standard? SS 437 01 02.
Tittar man på t.ex. Eksjöhus så nämner de inte svenska standard för elanläggning vare sig i "PM till Offert" eller i katalog "Standard och tillval" och inte heller under respektive husmodell på hemsidan.
 
H haglunddaniel skrev:
men står det någonstans att de följer Svensk Standard? SS 437 01 02.
Tittar man på t.ex. Eksjöhus så nämner de inte svenska standard för elanläggning vare sig i "PM till Offert" eller i katalog "Standard och tillval" och inte heller under respektive husmodell på hemsidan.
tack för svar daniel - nej , det nämns ingenstans i vår offert,kontrakt. liksom typ allt vad gäller husbyggnationens specifikationer i övrigt. så jag har inget att peka på gällande det jag skrivit på, utan jag kan endast försöka påvisa att deras grundide är väl långt utanför det "normala" när det kommer till installationen av el.

har svårt att tänka mig att de hade ritat en taklutning på 5 grader om de visste att huset skulle byggas i ett land där snö förekommer. lite långsynt parallel men principen är iaf att även om jag beställer ett hus av en utländsk aktör med filial i sverige så borde de vara beredda och utgå ifrån att det landets standarder kommer efterfrågas.

inväntar svar från tillvekrare gällande elen sen i fredags.
 
G GustafZ skrev:
tack för svar daniel - nej , det nämns ingenstans i vår offert,kontrakt. liksom typ allt vad gäller husbyggnationens specifikationer i övrigt. så jag har inget att peka på gällande det jag skrivit på, utan jag kan endast försöka påvisa att deras grundide är väl långt utanför det "normala" när det kommer till installationen av el.

har svårt att tänka mig att de hade ritat en taklutning på 5 grader om de visste att huset skulle byggas i ett land där snö förekommer. lite långsynt parallel men principen är iaf att även om jag beställer ett hus av en utländsk aktör med filial i sverige så borde de vara beredda och utgå ifrån att det landets standarder kommer efterfrågas.

inväntar svar från tillvekrare gällande elen sen i fredags.
surt, hoppas det löser sig. (3,75m cc gäller även kommunikationsuttag)
 
hustillverkaren kargör att all el och vvs installation utförs i enighet med svensk standard - kan bli skonsam protest mot deras originalplan eller ett härrans liv om definitioner . to bee continue
 
Fast vad är grundproblemet? Är det bara ett uttag per rum eller är det 4m mellan vissa uttag?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är grundproblemet? Är det bara ett uttag per rum eller är det 4m mellan vissa uttag?
Snarare det förstnämnda.
Exempel. Ett av sovrummen har måtten 4,3 x 3,5 meter. Från början är ett uttag utritat av firman. Jag föreslår 3. Får offert på 5000 kr. Besvarar att rummet enl svensk standard bör ha 3 uttag.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.