Belmlu
Hej alla,

Är ute efter lite tips och råd kring hur jag går vidare. Det är inget jag kommer pilla med själv utan frågan är vem man kontaktar och i vilken ordning.

Har en köksfläkt från Cylinda (Nova Trend Ö IH 9101 I) som installerades av förra husägarna under 2014. Sedan inflytt 2020 har den fungerar lite bristfälligt och för någon månad sedan började den surra precis som när en elektrisk motor blir blockerad men ändå försöker arbeta. Vi har inte använt den sedan dess då vi skulle ha sotare som rensade ventilationskanalerna i huset och då se så att det inte är något skräp som blockerar motorn.

Sedan dess har vi dock lyckats komma åt fläkten vilket gjorde att den smällde en 10A-säkring. Hade väldigt svårt att tro att det skulle vara för hög belastning men kollade ändå detta genom att koppla in ett portabelt element på 1500W på samma säkring. Som jag trodde så hände inget med berörd säkring. Dock när elementet kopplats bort och fläkten sattes igång igen så smällde säkringen på direkten. Efter detta har sotarna varit och rensat i huset men dock inte denna kanalen då man inte kom åt.

Jag ser tre alternativ kring hur jag går tillväga:
1) Kontakta elektriker som tittar på varför en säkring går.
2) Kontaktar Cylinda för serviceärende (som jag nog får betala då garantin förmodligen gått ut). Kan vara att Cylinda konstaterar att man inte kan göra något utan får köpa ny. Kommer då betala för två besök; service och nyinstallation.
3) Skippar service och köper en ny fläktmotor och får den installerad.
4) Annat alternativ?

Tips och råd?
 
Sannolikt varit blockerad eller med kass startkondensator om sådan finns,jag är inte expert men billigast torde väl vara beställa ny motor men kolla kostnad gentemot helt ny fläkt res delar kan vara dyra..
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Om du själv kan felsöka och byta motor eller vad som behövs. Så kan det vara lönt. Men om du måste låta en serviceförvaltningen göra det så är det tveksamt om det inte är bättre att köpa nytt.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
A
Motorn trögar och bränt lindningen.
Motor byte är rekommenderat eller byt hela fläkten så minskar brandrisken med gammalt fett
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för svaren allihopa! Då lutar det åt att byta i det sura äpplet och satsa på byte direkt samt då köra på electroluxarens förslag att byta allt. Ny motor kostar cirka 3.500 kr vilket inte är så långt ifrån kostnaden av en helt ny.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.