Hejsan, jag håller på och bygger en friggebod. Väggarna har jag isolering på 90 mm och taket 170 mm. Har tänkt ha värme året runt alternativt mestadels på året. men funderar lite på om jag skall ha byggplast eller inte då jag läser att en grundregel för att använda mig av plast är att isoleringen ska vara 200mm o tjockare. En tanke jag hade va att enbart plasta in taket. Har någon något förslag så hade de varit tacksamt.
Mvh
 
Skall det vara varmt året runt så skall du plasta. Se till att du ha ha en bra Vindpapp.
 
Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.

Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.

Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen.
Nya hus är oftast isolerade med 3–500 mm isolering (till exempel mineralull), och det är avgörande för valet av ångspärr. Som tumregel säger man att du ska ha en ångspärr i ditt hus om du har tjockare isolering än 200 mm i väggarna och taket.
 
A Ahassu skrev:
Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.

Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.

Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen.
Nya hus är oftast isolerade med 3–500 mm isolering (till exempel mineralull), och det är avgörande för valet av ångspärr. Som tumregel säger man att du ska ha en ångspärr i ditt hus om du har tjockare isolering än 200 mm i väggarna och taket.
Varför svarar du dig själv? Och hur kan du veta att daggpunkten alltid hamnar 200 mm in i väggen?

Var daggpunkten hamnar beror minst på den relativa luftfuktigheten, temperaturen inne och ute. När du vet de tre kan du räkna på var daggpunkten hamnar.
 
A andersmc skrev:
Varför svarar du dig själv? Och hur kan du veta att daggpunkten alltid hamnar 200 mm in i väggen?

Var daggpunkten hamnar beror minst på den relativa luftfuktigheten, temperaturen inne och ute. När du vet de tre kan du räkna på var daggpunkten hamnar.[/
Anledningen är att jag läser så olika och tänkte kopierade en text från denna artikeln https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren i hopp om att kanske få
En förklaring till varför det rekommenderas att inte använda sig att plast vid isolering smalare än 200 mm oavsett om man ska ja de uppvärmt året runt. Och hur dom vet det exakt kan ja inte svara på.
 
Tomture61
Ska Friggeboden ha mekanisk ventilation (undertryck)
Om inte , skippa diffplast i väggar .
Uppvärmning bör finnas när du ska isolera , kan annars bli kallare än utanför med risk för hög luftfuktighet i byggnaden .
 
A Ahassu skrev:
Anledningen är att jag läser så olika och tänkte kopierade en text från denna artikeln [länk] i hopp om att kanske få
En förklaring till varför det rekommenderas att inte använda sig att plast vid isolering smalare än 200 mm oavsett om man ska ja de uppvärmt året runt. Och hur dom vet det exakt kan ja inte svara på.
Jag hittade den där texten, så jag förstod att du kopierat därifrån. Men det blir lite förvirrat när du skriver som om du svarade dig själv och inte visade att det var ett citat.

Jag misstänker starkt att de skribenter som skriver i tidningen Gör Det Själv inte har riktig koll på vad de skriver, utan de skriver lite som de tror att det ligger till.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska Friggeboden ha mekanisk ventilation (undertryck)
Om inte , skippa diffplast i väggar .
Uppvärmning bör finnas när du ska isolera , kan annars bli kallare än utanför med risk för hög luftfuktighet i byggnaden .
Man har två alternativ:
  • Bygg utan isolering eller med någon isolering som inte påverkas av fukt.
  • Bygg med isolering som är känslig för fukt (dvs vanlig glas- eller stenull), använd diffspärr och se till att stugan alltid är uppvärmd.
Att bygga med isolering som är känslig för fukt men utesluta diffspärren är aldrig ett bra alternativ.
 
Tomture61
A andersmc skrev:
Man har två alternativ:
  • Bygg utan isolering eller med någon isolering som inte påverkas av fukt.
  • Bygg med isolering som är känslig för fukt (dvs vanlig glas- eller stenull), använd diffspärr och se till att stugan alltid är uppvärmd.
Att bygga med isolering som är känslig för fukt men utesluta diffspärren är aldrig ett bra alternativ.
Ditt svar låter delvis som bostadshus ska se ut i klimatskalet .

En friggebod med 90 cm isolering i ytterväggar + inget badrum / matlagning / tvätt .
Troligtvis ingen mekanisk ventilation .
Då räcker det med diffusionsöppet vindskydd på den varma sidan .
Finns även för den som är extra orolig "Variabel ångbroms" extra dyr också .

Mineralull är ej känslig för fukt , däremot absorberar dom ej fukt / vatten .
Cellulosa isolering däremot kan absorbera fukt (till en viss gräns) och släppa ifrån sig fukt när omgivningen så tillåter .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ditt svar låter delvis som bostadshus ska se ut i klimatskalet .

En friggebod med 90 cm isolering i ytterväggar + inget badrum / matlagning / tvätt .
Troligtvis ingen mekanisk ventilation .
Då räcker det med diffusionsöppet vindskydd på den varma sidan .
Finns även för den som är extra orolig "Variabel ångbroms" extra dyr också .

Mineralull är ej känslig för fukt , däremot absorberar dom ej fukt / vatten .
Cellulosa isolering däremot kan absorbera fukt (till en viss gräns) och släppa ifrån sig fukt när omgivningen så tillåter .
90 mm menar du nog.

Ja, friggeboden som TS bygger är ett litet bostadshus. Det får hanteras som ett sådant. Det är en helt annan situation om han bygger ett trädgårdsskjul eller liknande.

Hur vet du att det räcker med diffusionsöppet vindskydd?

Mineralullen i sig är inte känslig för vatten. Men det börjar växa mögel i den om den blir blöt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ditt svar låter delvis som bostadshus ska se ut i klimatskalet .

En friggebod med 90 cm isolering i ytterväggar + inget badrum / matlagning / tvätt .
Troligtvis ingen mekanisk ventilation .
Då räcker det med diffusionsöppet vindskydd på den varma sidan .
Finns även för den som är extra orolig "Variabel ångbroms" extra dyr också .

Mineralull är ej känslig för fukt , däremot absorberar dom ej fukt / vatten .
Cellulosa isolering däremot kan absorbera fukt (till en viss gräns) och släppa ifrån sig fukt när omgivningen så tillåter .
Vindskydd även på den varma sidan ? Om ja hoppar detta och enbart kör panel läkt vindskydd isolering o sen osb o gips. Tror du det kan räcka på väggen ?
 
Tomture61
A Ahassu skrev:
Vindskydd även på den varma sidan ? Om ja hoppar detta och enbart kör panel läkt vindskydd isolering o sen osb o gips. Tror du det kan räcka på väggen ?
Från utsidan : Panel - luftspalt - vindduk (för utsidan) - isolering - ångbroms - byggskivor .
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.