Ok, nu när jag planerar ett bygga en rejäl träbyggnad så är första steget att få till en arbetsbänk. Huvudsyftet är att husera en gersåg modell större och en bordssåg, men även att kunn ana ända till annat snickeri. I början komemr den användas utomhus, efter att ladan/verkstaden är färdig flyttar den in där. Men även då kommer jag för det mesta flytta ut den utomhus när den ska användas, så mobilitet är viktigt.

Effter ganska mycket youtube och några timmar i sketchup är planerna så här:

3D-skiss av mobil arbetsbänk i trä med utrymme för gersåg och bordssåg, på hjul för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av huvudsakligen 45x95 reglar, med en arbetsyta i 18mm K-plywood. Den är menad att husera en DeWalt DWE7485 (dock finns det plats för en DWE7492 om jag skulle hitta ett bra pris), en Bosch GCM 12 GDL, samt eventuellt en Makita planhyvel i framtiden.

3D-modell av en mobil arbetsbänk designad för gersåg och bordssåg i trämaterial och med hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gersågen kan fällas ner, för att ge plats åt klyvning och annat arbte.

3D-modell av en mobil arbetsbänk med inbyggda gersåg och bordssåg samt hjul för förflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjulen är rejäla (100mm diameter) för att klara av utomhusbruk, och sticker ner ca 40mm när de är nedfällda.

Några kommentarer eller råd?
 
  • Gilla
  • Haha
Trissan och 5 till
  • Laddar…
Jag tror att jag hade tyckt att det är alldeles för mkt jobb att fälla ner gersågen för att använda klyvsågen.
 
Jo, det hade jag gärna sluppit, men vet inte om jag har några bra alternativ. Jag tänker att den för det mesta är nedfälld.
 
Jag hade nog skaffat en egen bänk/ställning till gersågen. Ofta vill man ju även ha långa stöd ut åt sidorna för den.
 
I gamla verkstaden så hade jag 2 stålrör som var samma dimension/avstånd som sågbänken på höjd så att såg och övrig bänk låg i liv (motsvarande din i uppfällt läge). Under hade jag en hylla som jag ställde sågen på när den inte var i bruk och så hade jag en skiva som satt fast på ett extra snabbfäste. När man tog bort sågen så klicka man dit skivan
 
Hoppas du kommer visa det färdiga resultatet. Skall också bygga liknande men inte än på ett tag.
Jag kommer bygga in fräs och bordssåg men inte gersåg.

Min tanke kring gersåg är att jag kommer ha MFT-hål i bänkskivan och sätter gersågen på en skiva med motsvarande hål så jag kan ställa upp den på valfri plats på bänken men ändå säkrat i någon mening. Kommer sedan göra en separat stop som jag kan spänna fast i bänken beroende på läng på material som skall kapas. Stoppet är inspirerat av
.

Nackdelen är att sågen är tung att lyft upp och ned på bänken men har man ont om plats så har man.

Jag tycker mig ha sett vändanordningar av den typ du verkar vara ute efter där det är ett enkelt handgrep att vrida upp/ned gersågen så det är säkert ett bra alternativ.

Noterade att du inte har spår för gejdrarna på var sida bordssågen men antar det bara är en detalj som inte tagits med i ritningen. Är ju ett pris man får betala med DeWalten att man inte kan sätta sågen kant i kant med bänkskivan utan får en glipa.
 
Karrock
Arbetshöjden och riktning på hyveln är inte i linje med de båda övriga maskinerna. Tror du man får trevligare höjd och flöde om hyveln är på en fällbar hylla eller pivot den också? Även om du är ute så är det stor skillnad om uppställningen tar 2*10m i anspråk jämfört med 10*10 m (format som ett plustecken visserligen).
 
N Nizztos skrev:
Hoppas du kommer visa det färdiga resultatet. Skall också bygga liknande men inte än på ett tag.
Jag kommer bygga in fräs och bordssåg men inte gersåg.

Min tanke kring gersåg är att jag kommer ha MFT-hål i bänkskivan och sätter gersågen på en skiva med motsvarande hål så jag kan ställa upp den på valfri plats på bänken men ändå säkrat i någon mening. Kommer sedan göra en separat stop som jag kan spänna fast i bänken beroende på läng på material som skall kapas. Stoppet är inspirerat av [media].

Nackdelen är att sågen är tung att lyft upp och ned på bänken men har man ont om plats så har man.

Jag tycker mig ha sett vändanordningar av den typ du verkar vara ute efter där det är ett enkelt handgrep att vrida upp/ned gersågen så det är säkert ett bra alternativ.

Noterade att du inte har spår för gejdrarna på var sida bordssågen men antar det bara är en detalj som inte tagits med i ritningen. Är ju ett pris man får betala med DeWalten att man inte kan sätta sågen kant i kant med bänkskivan utan får en glipa.
Ja, användningsområdet för mig är mer utomhusprojekt och grövre timmer, så inte så mycket finlir. Är ganska mycket en nybörjare med snickeriet. Men man vill ju gärna ha möjligheter att expandera och bygga ut när behoven och intresset ändras/växer.

Bordssågen kommer definitivt att behöva detaljusteras. Den är inte inköpt ännu,
N Nizztos skrev:
Hoppas du kommer visa det färdiga resultatet. Skall också bygga liknande men inte än på ett tag.
Jag kommer bygga in fräs och bordssåg men inte gersåg.

Min tanke kring gersåg är att jag kommer ha MFT-hål i bänkskivan och sätter gersågen på en skiva med motsvarande hål så jag kan ställa upp den på valfri plats på bänken men ändå säkrat i någon mening. Kommer sedan göra en separat stop som jag kan spänna fast i bänken beroende på läng på material som skall kapas. Stoppet är inspirerat av [media].

Nackdelen är att sågen är tung att lyft upp och ned på bänken men har man ont om plats så har man.

Jag tycker mig ha sett vändanordningar av den typ du verkar vara ute efter där det är ett enkelt handgrep att vrida upp/ned gersågen så det är säkert ett bra alternativ.

Noterade att du inte har spår för gejdrarna på var sida bordssågen men antar det bara är en detalj som inte tagits med i ritningen. Är ju ett pris man får betala med DeWalten att man inte kan sätta sågen kant i kant med bänkskivan utan får en glipa.
Ja, jag fortsätter med bilder när jag kommer igång. Förhoppningsvis materialinköp i veckan, får se ifall jag kommer igång att bygga också. Användingsområdet är mer åt det grövre hållet - utomhuskonstruktioner, men utan byggbeslag. :) Däremot komemr säkert behoven och intresset att växa med tiden, så jag har fösökt få den hyggligt anpassningsbar även om det mest handlar om elmaskingerna nu.

Jag slipper gärna att behöva lyfta upp och ner gersågen, den är en tung bjässe, men har inte plats att ha den framme jämt. Så det känns som en bra lösning.

Vad gäller bordssågen så finns inte maskinen ännu och jag är inte ens säker på ifall det blir den lilla eller stora. Men jag tror att nuvarande utforming har flexibiliteten att anpassas efter båda. Blir glipan ett problem så får man kanske ha en list liggande man kan lägga i.

Jag tänker jag kommer behöva skaffa mig en överhandsfräs så småningom, men vet inte alls vad det innebär för behov och krav på bänken. Så det får kanske bli ett annat projekt den dagen. Lite hål att spänna fast saker i går ju alltid att lösa.
 
Karrock Karrock skrev:
Arbetshöjden och riktning på hyveln är inte i linje med de båda övriga maskinerna. Tror du man får trevligare höjd och flöde om hyveln är på en fällbar hylla eller pivot den också? Även om du är ute så är det stor skillnad om uppställningen tar 2*10m i anspråk jämfört med 10*10 m (format som ett plustecken visserligen).
Jag har ingen hyvel ännu, ville mest se till att jag hade någon plats att ställa den på ifall jag skaffar en. Den kan ju alltid lyftas upp på bordet när den används.
 
A arkTecko skrev:
[snip]

Vad gäller bordssågen så finns inte maskinen ännu och jag är inte ens säker på ifall det blir den lilla eller stora. Men jag tror att nuvarande utforming har flexibiliteten att anpassas efter båda. Blir glipan ett problem så får man kanske ha en list liggande man kan lägga i.

[snip]
Tror inte glipan är något problem alls. Finns massor av exempel på folk som gjort denna typ av bänk med en DeWalt. Var bara att jag noterade att det inte var med på ritningen :)
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Vad är det för underlag utomhus? Jag menar att 40 mm markfrigång på två-ish meter spännvidd är inte mycket ens inomhus... Dessutom är det fyra balkar som ska ligga stabilt mot underlaget för att inte vicka omkring? (för det är stabilt nog att inte vrida sig efter underlaget)

Har du funderat på att lägga en offerskiva ovanpå allt? Jag har en arbetsbänk (19x600x2400 mdf) som har en 6 eller 8 mm tjock skiva ovanpå som jag kan dra sänksågen i utan att gråta det minsta över. Och när det är lite för fult så kan jag vända på den och köra lite mer... Tanken är att någon gång göra lite MFT-hål i den dessutom. Någon gång. Vi vet ju hur det brukar bli med sånt...
 
VidarH VidarH skrev:
Vad är det för underlag utomhus? Jag menar att 40 mm markfrigång på två-ish meter spännvidd är inte mycket ens inomhus... Dessutom är det fyra balkar som ska ligga stabilt mot underlaget för att inte vicka omkring? (för det är stabilt nog att inte vrida sig efter underlaget)

Har du funderat på att lägga en offerskiva ovanpå allt? Jag har en arbetsbänk (19x600x2400 mdf) som har en 6 eller 8 mm tjock skiva ovanpå som jag kan dra sänksågen i utan att gråta det minsta över. Och när det är lite för fult så kan jag vända på den och köra lite mer... Tanken är att någon gång göra lite MFT-hål i den dessutom. Någon gång. Vi vet ju hur det brukar bli med sånt...
Ugh, bra poäng. Får fundera en extra runda på det. :thinking::oops:
 
Nu när jag har varit elak så får jag väl försöka vara lite konstruktiv också? Om du behåller din hjullösning för innebruk och lägger till ett par urtag i mittensektionen så borde det gå att få dit ett par välpumpade lufthjul. De har bättre bärighet ute och eftersom de är mer centerade så kan bänken vridas runt sin egen axel utan att det blir (allt för) krångligt att svänga utomhus. Jag ser en mastkärra framför mig om det hjälper att förklara?
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Elakt hade varit att vara tyst och låta mig svära även min dumhet när jag tog den på en första provtur! :crysmile: jag gillar idéen, det borde gå att få ihop.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Elakt hade varit att vara tyst och låta mig svära även min dumhet när jag tog den på en första provtur! :crysmile: jag gillar idéen, det borde gå att få ihop.
Ombyggd släpkärra till arbetsbänk för träkapning med synlig kapmaskin, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag hade en gammal släpkärra som jag gjorde en lättflyttad och stabil arbetsbänk på.

Tanken var att ha en bra bänk för kapning av stock till ved. Fällbar i bakändan för lättare lyft av stock.

Flyttar den själv för hand än så länge, behövs hjälp av bil eller atv så sitter handsken för dragkroken kvar.

”Sågbänken” har funkat över förväntan vid alla tänkbara projekt, arbetsytan rymmer det mesta för mina behov.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.