Vi har en pool på 8 * 4,4 meter som ligger ovan jord. Då vi är badkrukor och inte intresserade av att bada i kallt vatten har vi bestämt oss för att bygga över den så att vi får en terass. Min fråga är hur man lättast kan bygga över den så att den håller för ca 10 pers inkl utemöbler etc...

Det finns möjligheter att lägga reglarna på poolkanten som omgärdar hela poolen, poolkanten är ca 30 cm bred.
 
Jag fattar inte riktigt vad du vill göra..
Skall du bygga ett tak över, eller ett trädäck runt, eller bygga in den helt?

För poolens badtemperatur, så kanske det är bättre att kika åt uppvärmning..?
Vattnets temperatur ökar ju inte bara för att du bygger ett tak över..
 
Du ska alltså skita i att bada och bygga dansbana istället.

Jag skulle mura upp 6 stolpar i poolen av leca i samma höjd som poolkanten med cc 2 m och lägga 45x195 bärlinor på dessa och på kanten så att jag delar upp de 4,4m i tre med cc ca 150, fyra bärlinor. På dessa kan du sen lägga 45x 120 med cc 60 som du sen lägger 28x120 trall på. Du kan även ha överhäng på en halvmeter utanför poolkanten om du så vill. Det blir en fin dansbana på 50 kvm.
 
P-J skrev:
Du ska alltså skita i att bada och bygga dansbana istället.

Jag skulle mura upp 6 stolpar i poolen av leca i samma höjd som poolkanten med cc 2 m och lägga 45x195 bärlinor på dessa och på kanten så att jag delar upp de 4,4m i tre med cc ca 150, fyra bärlinor. På dessa kan du sen lägga 45x 120 med cc 60 som du sen lägger 28x120 trall på. Du kan även ha överhäng på en halvmeter utanför poolkanten om du så vill. Det blir en fin dansbana på 50 kvm.
Ja, fast om jag förstår situationen rätt behöver man väl också en trappa upp till "dansbanan"? Kan bli ett lagom udda inslag i trädgården.....
 
  • Gilla
DanneM1
  • Laddar…
Don_Tom skrev:
Ja, fast om jag förstår situationen rätt behöver man väl också en trappa upp till "dansbanan"? Kan bli ett lagom udda inslag i trädgården.....
Äsch, inte då, du kommer bara upp 315 från dagens höjd på poolkanten. Blir ju inte mer än två steg om nu inte poolkanten ligger högt ovan marknivå.

Jag skulle bara tycka det är skönt att komma upp lite ovanför marken.

Men alternativet är väl att göra samma lösning med stolpar i poolen och bärlinor som bara når upp till poolkantens nivå och sen lägga 45x120 på dessa och på poolkanten, eller om man vill ner ännu lägre, bygg ramverket precis i nivå med poolkanten och lägg trallen så att den ligger på kanten.
 
P-J skrev:
Du ska alltså skita i att bada och bygga dansbana istället.

Jag skulle mura upp 6 stolpar i poolen av leca i samma höjd som poolkanten med cc 2 m och lägga 45x195 bärlinor på dessa och på kanten så att jag delar upp de 4,4m i tre med cc ca 150, fyra bärlinor. På dessa kan du sen lägga 45x 120 med cc 60 som du sen lägger 28x120 trall på. Du kan även ha överhäng på en halvmeter utanför poolkanten om du så vill. Det blir en fin dansbana på 50 kvm.

Hur blir det ventilationen i själva poolen??

Jag är inne på samma tankar (köpte huset med en gjuten pool 6x3x2.5djup som ej är klädd eller ngt).

Jag tänkte bygga altan över hela polen som ett "dansgolv".. Men frågan är hur blir det med ventilationen osv?? massa skräp som faller ner, förmultnar osv...??

Tacksam för snabbt svar!!

Håller på att lägga in semestern...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.