Letar efter en riktigt rejäl lövsug. Har kommit fram till att den ska vara bensindriven. Stihl SH 86 C-E verkar bra men är ganska dyr. Mcculloch GBV 322 VX verkar oxo ok och är typ halva priset. Andra tips?
 
S sepani skrev:
Letar efter en riktigt rejäl lövsug. Har kommit fram till att den ska vara bensindriven. Stihl SH 86 C-E verkar bra men är ganska dyr. Mcculloch GBV 322 VX verkar oxo ok och är typ halva priset. Andra tips?
Det lutar hittills åt Stihl....men vore himla kul om någon har tips
 
galento
Har också funderat på nåt sånt men nån bärbar blir det inte tror jag pga mängden löv. Tidigare när vi hade klippartraktorn använde vi den att suga upp löv och det fungerade bra att fylla korgarna bak.
 
C
S sepani skrev:
Letar efter en riktigt rejäl lövsug.
Vad är det för förutsättningar?

Har väldigt svårt att se den praktiska nyttan av dessa små handburna lövsugar. Inte minst av den enkla anledningen att behållaren är löjligt liten (men det är väl å andra sidan vad som är rimligt att hänga över axeln).
Har du ett ordentligt lövtäcke fyller du den där väskan på sekunder snarare än minuter.

För finstädning är de säkert helt okej, men, tja, är de så mycket mer praktiska än en räfsa eller borste?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Äger den mindre Stihl 56 och blåset räcker till och blir över, man blir trött i armen efter ett tag.
Har till den rör för att blåsa hängrännor, smidigt, och även påse att suga upp löv i, mindre smidigt.
Nackdelen med påsen är att man fyller den snabbt, klumpigt att bära påse och det det dammar som tusan från påsen.
Så jag blåser för det mesta och ytterst sällan använder sugfunktionen, blir mest vid runt plattsättning och ljusbrunnar. Se den mest som en kraftig grovdammsugare som tar större föremål, med skillnad att den dammar.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
galento
Har tittat lite på Billy goat maskiner också men vete tusan om inte en trädgårdstraktor
vore bättre ändå , den Partnern vi hade tidigare köpte vi till ett "uppsugarkit" så den fick
2 knivar per axel . Så vi blåste/krattade fram löven och körde med klipparen sen.

 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
C
galento galento skrev:
Har tittat lite på Billy goat maskiner också men vete tusan om inte en trädgårdstraktor vore bättre ändå
Lite därför jag ställde frågan om förutsättningarna. Tror att bästa lösningen är väldigt beroende av uppgiften som skall lösas. Mängden löv, storlek på ytor, ytornas beskaffenhet, osv.

Vi har väldigt mycket löv att hantera och har funderat och experimenterat en hel del med olika sätt att optimera hanteringen, men inte riktigt hittat rätt. Det effektivaste är onekligen mulchning, men problemet är när volymerna är större än vad gräset "tål".
 
galento galento skrev:
Har tittat lite på Billy goat maskiner också men vete tusan om inte en trädgårdstraktor
vore bättre ändå , den Partnern vi hade tidigare köpte vi till ett "uppsugarkit" så den fick
2 knivar per axel . Så vi blåste/krattade fram löven och körde med klipparen sen.

[media]
Jag har ansvar för skötseln av tre tomter om vardera 1000 m2. Finns inte så mycket lövträd, men frun är pedant och kan inte gå och handplocka de som finns...därav en lövsug. Men påsen verkar vara akilleshälen. Kan man inte hänga på en sopsäck istället?
 
Jutesäck kanske, luften måste ju kunna passera.
 
Jag har en Black&Decker sladdriven. Sladd fungerar upp till 50-60 meter sen blir det tungt. Den här kan suga blåsa och samla löv i påsen. Jag kör alltid utan påsen med sug funktionen för att finfördela löven. Ibland blir det så fragmenterat att det kan ligga kvar. Jag hade önskat att B&D hade tänkt till, så att sug strålen(blir så när man tar bort påsen) kunde vändas in i häcken eller bland träd och buskar. Nu får jag vridlyfta för att få lövfragmenten dit jag vill. Efter att jag fin fördelat, så sätter jag på påsen och i finfördelat tillstånd så går det imponerande mycket i påsen(fast då väger det lite mer). Tömmes i kompost och tar väldigt lite plats i sitt finfördelade tillstånd.
Tomten jag har är 1650 kvm. Jag har två mycket stora kastanjeträd ett ännu större lönnträd och fyra mer normala lönnar+buskar mm. Det finns löv och blir över. Körde förr med den avlagda åkgräsklipparen, men de tar en d-a tid och har svårt att ta kastnjelöven. Nu får robotklipparna ta första stöten och sen kommer jag med blåset.
 
S sepani skrev:
Jag har ansvar för skötseln av tre tomter om vardera 1000 m2. Finns inte så mycket lövträd, men frun är pedant och kan inte gå och handplocka de som finns...därav en lövsug. Men påsen verkar vara akilleshälen. Kan man inte hänga på en sopsäck istället?
Fungerar inte och blir otroligt tungt att släpa runt en tygsäck.
Vad pratar du om för lövmängd som ska sugas upp är det 100L, 1 kbm, etc?
Hur ofta ska det städas enligt "pedantisk" fru, påverkar ju hur mycket det blir varje tillfälle?
Varför fungerar det inte att blåsa löven?
Men visst fungerar det att suga, blir bara att tömma fortlöpande och att det dammar lite. Det sitter ju en kniv i den Stihl du funderar på som delvis tuggar sönder löven.
Och du behöver inte gå på den större modellen utifrån din beskrivning, den mindre räcker.
 
galento
C cpalm skrev:
Lite därför jag ställde frågan om förutsättningarna. Tror att bästa lösningen är väldigt beroende av uppgiften som skall lösas. Mängden löv, storlek på ytor, ytornas beskaffenhet, osv.

Vi har väldigt mycket löv att hantera och har funderat och experimenterat en hel del med olika sätt att optimera hanteringen, men inte riktigt hittat rätt. Det effektivaste är onekligen mulchning, men problemet är när volymerna är större än vad gräset "tål".
Hmm ja för våran del har nog traktorklipparen funkat bäst än så länge , bara att sitta och köra och åka och tömma korgarna när de är fulla :D i höstas blåste jag fram löven i högar med lövblåsaren och krattade på presenning och släpat till skogskanten :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Kruxet är väl den stora mängden av löv som träden ger.
Men finns ju "knivar" på lövblåsaren som ska hacka upp löven när man använder sugfunktionen
och TS skriver att det inte finns så många lövträd så istället för att handplocka löv så skulle
det väl funka med den säck som är med maskinerna , det låter ju inte som det är några stora
mängder löv. Eller ta med en skottkärra och lägga säcken i när man ska tömma så man inte
behöver bära den ?
 
Ja det får nog bli en bärbar lövsug även om modellerna med "vagn" ser lockande ut. Om inte annat har jag ingen plats att förvara den...Stihl ligger fortsatt bäst till och erfarenhetsmässigt är det bättre att köpa mer kraftig än mindre kraftig...
 
C
S sepani skrev:
det får nog bli en bärbar lövsug även om modellerna med "vagn" ser lockande ut
Tror som sagt att du måste fundera igenom vad den skall användas till. Det ena alternativet är helt enkelt inte ett substitut för det andra. Blir bara frustration om du försöker använda maskinen till något den inte duger för. Antingen för att den har för dålig kapacitet eller att den är för otymplig.

Sen vad beträffar storlek håller jag på sätt och vis med, men efter att ha kört en HQ 325iB lövblås några säsonger är jag väldigt skeptisk till dessa lite tyngre handhållna maskiner. Ergonomin är helt enkelt riktigt dåligt och armarna värker rejält efter bara en halvtimme med maskinen.
 
S sepani skrev:
Ja det får nog bli en bärbar lövsug även om modellerna med "vagn" ser lockande ut. Om inte annat har jag ingen plats att förvara den...Stihl ligger fortsatt bäst till och erfarenhetsmässigt är det bättre att köpa mer kraftig än mindre kraftig...
För ditt syfte att suga fungerar den mindre lika bra det kan jag garantera och ska du blåsa får du bra armträning;) Du kommer inte att köra längre stunder med fullt pådrag det kan jag nog lova:cool:
Hade jag fått välja idag hade nog blivit en ryggburen.
Jag kör mina motor/röjsågar med Stihl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.