Jag funderar på att riva murstocken i stugan som jag håller på att renovera då den tar upp för mycket plats helt enkelt. Tar tacksamt emot tips på hur jag bör gå tillväga och fällor att undvika.
Murstocken är rätt stadig och inget fuskbygge direkt.

Delvis riven murstock i en stuga med synligt tegel och gammal tapet, bredvid trävägg och golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Du får nog berätta varför du vill riva en gammal murstock?
Spontant tycker jag det verkar onödigt och dumt, men det är jag det :)
Tveksamt om du behöver något rivningslov, men kolla innan du frågar om du förstår vad jag menar.
Hade det varit i närheten hade jag rivit den åt dig om jag fick tegelstenarna, men du ska kanske göra något kul med dom :)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Du får nog berätta varför du vill riva en gammal murstock?
Spontant tycker jag det verkar onödigt och dumt, men det är jag det :)
Tveksamt om du behöver något rivningslov, men kolla innan du frågar om du förstår vad jag menar.
Hade det varit i närheten hade jag rivit den åt dig om jag fick tegelstenarna, men du ska kanske göra något kul med dom :)
Ang rivningslov så hörde jag av mig till kommunen och fick till svar att det bara var att riva, inga papper behövdes skickas in vilket är skönt.
Anledningen till att jag vill riva murstocken är för att den är stor och den står rätt centralt i min 28 kvm stora stuga. Den tar helt enkelt upp för mycket plats och tanken är att en luftvärmepump ska sköta uppvärmningen i framtiden.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Du skall räkna med att då det går under -20 ute blir det minusgrader inne så se till att inte ha något indraget vatten som kan frysa. Luftvärmepumpar tappar effekten i kallväder.

Behåll murstocken så kan du hålla värmen också i kallväder.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du skall räkna med att då det går under -20 ute blir det minusgrader inne så se till att inte ha något indraget vatten som kan frysa. Luftvärmepumpar tappar effekten i kallväder.

Behåll murstocken så kan du hålla värmen också i kallväder.
Varför skulle det bli minusgrader inomhus bara för att du tar ner en skorsten som tydligen inte används och sätter dit en luftvärmepump??
 
Var i landet står stugan?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Var i landet står stugan?
Västmanland
 
B
Bila med en rejäl bilmaskin från sidan så går det fort. Slägga kan gå med, beror på skick och hur stark/envis man är. Jag hade tagit bilmaskin.

Kolla så inte murstocken bär upp bjälklag eller liknande.
 
  • Gilla
Bergslagskaminen och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, kontrollera noga att den inte fyller fler funktioner än bara en (y)
 
Sten för sten uppifrån, konstigare än så är det inte. Har du tur kan du plocka stenarna för hand, annars knackar du loss dessa med hammare bara.

som sagts ovan, kontrollera att man byggt bjälklag runt skorstenen och att detta inte sitter förankrat i skorstenen.

stenarna du tar ner kan du sälja för 5-10kr styck gissar jag.
 
H heimlaga skrev:
Behåll murstocken så kan du hålla värmen också i kallväder.
han måste alltså permanentbosätta sig i sin sommarstuga för att den plötsligt inte ska frysa sönder?
 
En luftvärmepump värmer alldeles utmärkt även vid minus 20 men den använder då el för att värma så det blir dyrare.
 
A Argastesnickaren skrev:
Varför skulle det bli minusgrader inomhus bara för att du tar ner en skorsten som tydligen inte används och sätter dit en luftvärmepump??
Vi får ingen vidare värme ur luftvärmepumpen då det är kallt. Ju kallare det är destu mindre värme kommer ur den. Den värmer genom att kyla ned utomhusluften och när utomhusluften nästan inte går att kula mer kommer ingen värme att tala om.
Det går bra om man kallställer sommarstugan på vintern och inte är där överhuvudtaget. Vill man ha värme inomhus på vintern krävs andra värmekällor.
 
Om ni inte har en väldigt speciell LVP så tror jag nog att problemet är dess kapacitet snarare än att den inte ger någon värme. Om den kan leverera värme motsvarande (hittar på något nu bara) 1500W så räcker ju inte det om huset läcker motsvarande 2000W om det är -20 ute. Vid -5 så kanske huset bara läcker motsvarande 1000W / någon tidsenhet.
 
H heimlaga skrev:
Vi får ingen vidare värme ur luftvärmepumpen då det är kallt. Ju kallare det är destu mindre värme kommer ur den. Den värmer genom att kyla ned utomhusluften och när utomhusluften nästan inte går att kula mer kommer ingen värme att tala om.
Det går bra om man kallställer sommarstugan på vintern och inte är där överhuvudtaget. Vill man ha värme inomhus på vintern krävs andra värmekällor.
Vi snackar ett pyttehus på 28 kvm.
En vanlig luftvärmepump värmer hela hus på 100-200 kvm med öppen planlösning utan att du får minus grader invändigt.
Liten pump till litet hus och lite större pump till stort hus.
Allt annat så är där fel på pumpen.

Denna kostar ca 15000 kr och klarar riktigt stora hus.

Toshiba Daiseikai 9 Supreme 35 är speciellt utvecklad för att leverera mycket värme i vårt påfrestande nordiska klimat. Med en garanterad värmedrift ned till -30° får du en luft-luftvärmepump som värmer ditt hem oavsett om du bor längst upp i norr eller i söder
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.