Hej!
Den stora mängden vinterregn denna vinter har gjort att vi måste byta tak på vårt fritidshus. En gammal del på ca 40 kvadrat med gammalt tegel och en nyare del på ungefär 20 kvadrat med plåt.
problemet är att när det regnar vintertid rinner det vatten bakvägen in mellan det nya och gamla taket.
Tanken är att byta allt när vi ändå håller på, och lägga plåt på alltihop. Mitt stora frågetecken hur man gör med det gamla taket där det nu ligger pärt under teglet? Ska man låta pärten ligga kvar? Ska man lägga på nån form av skivmaterial? Papp? Duk?
 
  • Rött fritidshus med tegeltak och plåtdetaljer samt solpanel under vinterhimlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat fritidshus sett utifrån med kombinerat tegel- och plåttak, ett byggprojekt med material synligt på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det nån som har erfarenhet/kunskap i detta som kan dela med sig lite?
 
Hej, vi har spåntaket (pärt) kvar. Det ligger oljehärdad masonit över. Men den lösningen bygger lite mer än originalet och på vårt hus gör det inget, eftersom proportionerna inte förvanskas men eftersom ert är så litet kanske det inte riktigt passar. Dessutom blir vår lösning svår för er då den tillbyggda delen har så liten lutning.

Tänker ni fortsätta med tegel och plåt?
 
Jiji Jiji skrev:
Hej, vi har spåntaket (pärt) kvar. Det ligger oljehärdad masonit över. Men den lösningen bygger lite mer än originalet och på vårt hus gör det inget, eftersom proportionerna inte förvanskas men eftersom ert är så litet kanske det inte riktigt passar. Dessutom blir vår lösning svår för er då den tillbyggda delen har så liten lutning.

Tänker ni fortsätta med tegel och plåt?
Hur mycket mer bygger det? Tanken är att lägga plåt på allt, för att minska ner underhållet så mycket som möjligt.
 
Tidigare hade vi spåntak och läkt och sedan pannor. Nu är det läkt på spåntaket, masonit och läkt igen och pannor så det bygger rätt mkt. Vårt hus är högre och det syns inte men ert hus är så litet att jag tror att det kommer att se ut som en mössa.
Men å andra sidan bygger ju inte plåt lika mycket som tegel. Det finns duk man kan lägga istället för masonit, det kanske bygger mindre?
 
Jiji Jiji skrev:
Tidigare hade vi spåntak och läkt och sedan pannor. Nu är det läkt på spåntaket, masonit och läkt igen och pannor så det bygger rätt mkt. Vårt hus är högre och det syns inte men ert hus är så litet att jag tror att det kommer att se ut som en mössa.
Men å andra sidan bygger ju inte plåt lika mycket som tegel. Det finns duk man kan lägga istället för masonit, det kanske bygger mindre?[/QUOTE
Jag tror det är ett mindre problem att det bygger mer/mindre. Tänker att duk kanske är enklare att lägga än skivor, men det känns kanske bättre rent bärighetsmässigt att lägga skivor…
 
En del ströläktar lägger masonit och läktar igen.

Jag har bytt ett antal tak med pärt under och har rivet det när det inte är alltför stora tak. Uthusbyggnaden om 8x60m ca fick det ligga kvar på.

Dels för att ofta behöver jag byta något trä under, dels tex ett tegeltak går ju inte att få rakt med pärten kvar.

Det blir enormt skräpigt under och utanför, jag tar en kofot och river mig ner och sen hovtång och drar spiken som blir kvar med. Sen har jag lagt masonit och läkt men det är väl en smaksak
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tigersågen är din vän.

Riv och sätt råspont/papp/plåt.

/ATW
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.