Tjenare
Har en kompressor som ska byggas om lite. Kompressorn är en Biab med 3 cylindrar å 11kw motor. Den har knappt nån tank så den går därför hela tiden å har nån sorts ventil i topplocken som kopplar bort cylindrar från tanken.
Nu hade jag tänkt koppla till en 500l tank å sätta en tryckbrytare på det. Men hur ska jag koppla?
Först behövs ju tryckavlastning när motorn startar å det hade jag tänkt lösa med en magnetventil som skickar in luft i cylindrarnas ventiler när motorn är i D-läge.
Men tryckbrytaren innehåller även en avlastningsventil å det finns en liten slangkoppling på den. Vart ska denna slangen kopplas? Tryckbrytaren är från Biltema
TR En Biab kompressor med tre cylindrar och en 11kw motor utan tank, placerad på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån som vet nåt? Vart kopplas den lilla slangen från tryckbrytaren?
 
Den kopplas in på röret mellan kompressorn och backventilen till tanken. Den öppnar när tryckströmbrytaren slår ifrån.
 
Jag kan inte se någon på bilden, den borde i så fall sitta på det vertikala röret som går ner till undre "tanken". Men eftersom du har någon ventil som kopplar bort cylindrarna så kanske det inte finns någon. Går det att koppla den så att den avluftar cylindrarna via den ventilen?
 
De ventilerna är inbyggda i topplocken. Men en avlasnningsventil borde väl blåsa rakt ut?
 
C
D Djävulssnickarn skrev:
Men en avlasnningsventil borde väl blåsa rakt ut?
Utloppet från avlastningsventilen går rakt ut, ja. Lämpligtvis via en ljuddämpare.
 
D Djävulssnickarn skrev:
De ventilerna är inbyggda i topplocken. Men en avlasnningsventil borde väl blåsa rakt ut?
Det är därför du ska sätta en backventil mellan kompressorn och din större nya tank precis som Strontus skriver. Om du ska dra nytta av den funktionen i tryckströmbrytaren får du ordna backventil och sen ansluta den avluftningen mellan kompressorn och backventilen. Du kan ju prova utan den delen precis som nu även med extra tank och styr du avlastningen med magnetventil mot kompressorns ventiler kan det gå lika bra. Sätter du in en backventil och styr med magnetventilen kan du säkert hoppa över delen från brytaren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Så då kopplar jag alltså inte nån slang alls i den lilla anslutningen på brytare?
 
D Djävulssnickarn skrev:
Så då kopplar jag alltså inte nån slang alls i den lilla anslutningen på brytare?
Nej börja så det bör funka bra om du som du skrev styr kompressorns direkta avlastning med magnetventil. Och steg två är i så fall bara en backventil mellan kompressor och nya tanken om du får problem.
 
Ja för avlastningdventilen i tryckbrytaren avlastar väl inte cylindrarna så motorn inte startar tungt?
 
C
D Djävulssnickarn skrev:
Ja för avlastningdventilen i tryckbrytaren avlastar väl inte cylindrarna så motorn inte startar tungt?
Jo, det är det den är till för. När tryckbrytaren bryter strömmen är det öppet mellan inlopp och avlastningshålet.
 
Men på stora kompressorer är det ju alltid nån magnetventil för avlastning?
 
C
D Djävulssnickarn skrev:
Men på stora kompressorer är det ju alltid nån magnetventil för avlastning?
Ja, jag antar att det krävs något mer sofistikerat när cylindervolymen blir större.
Vet inte säkert, men dels misstänker jag att avlastningsporten på tryckströmbrytaren stängs så fort den slår på strömmen och dels är flödet rätt begränsat.

Magnetventil vet jag dock inte, de jag sett är någon sorts tryckstyrd ventil som tvärtom har en brytare som ger signal för omkoppling av Y-D-starten. Finns olika konstruktioner antar jag. Men jag ser inget sådant på din kompressor(?)
 
Nä har inte hunnit bygga om den än. Magnetventil å tryckbrytaren är inte monterade. YD skåpet ska sitta på väggen bredvid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.