Har vattenburen värme med utegivare och en rumsgivare, och alla element har slottsvred. Så alla element är mer eller mindre öppna.

Ett av mina element är dock helt kallt, även om röret fram till elementet är varmt.
Närbild på ett gammalt slottsvred på ett värmeelement, med fokus på vredet och muttern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så min fråga är, hur justerar man ett slottsvred? Det verkar gå att flytta på både vredet och muttern under, men har läst på nätet att en del äldre slottsvred har en tendens att läcka om man pillar för mycket.

Så, någon som har tips?
 
A
J jramen skrev:
Har vattenburen värme med utegivare och en rumsgivare, och alla element har slottsvred. Så alla element är mer eller mindre öppna.

Ett av mina element är dock helt kallt, även om röret fram till elementet är varmt.
[bild]

Så min fråga är, hur justerar man ett slottsvred? Det verkar gå att flytta på både vredet och muttern under, men har läst på nätet att en del äldre slottsvred har en tendens att läcka om man pillar för mycket.

Så, någon som har tips?
Du har luftat förmodar jag?
Jag har såna vred på flertalet element.
Men är elementet kallt och röret varmt brukar det vara luft som spökar...
 
Ja, jag har luftat och vatten sipprar ur, så då borde det väl inte behövas luftas mer?
 
A
J jramen skrev:
Ja, jag har luftat och vatten sipprar ur, så då borde det väl inte behövas luftas mer?
Nä.
 
På axeln som går in mot ett säte sitter det en packning och den kan ha lossnat från sin plats och sitter kvar och tätar, i dom flesta fall så behöver allt tas isär och ordnas. Kanske du kan öppna fullt på vredet , stänga alla andra element ( för att tryck på just det elementet ) och knacka med en hammare på röret, inget med bomull mellan ,utan kraftigt ( det tål det ) direkt under ventilen och hoppas på att packningen flyttar på sig. Ingen garanti men ett försök. får du igång det så låt ventilen vara så , fram till sommaren och renovera då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Låter... avancerat. Kanske bättre att kontakta en rörmokare eller något då...
 
J jramen skrev:
Låter... avancerat. Kanske bättre att kontakta en rörmokare eller något då...
Inte så avancerat, men troligtvis måste det tappas ur en del vatten ur systemet och fel tid på året för det. Är du helt beroende av det elementet eller kan du vänta tills det blir varmare, är att rekommendera. Du kan ta kontakt med en röris som tittar på det, om det går att renovera eller byta, det kan finnas ersättare för insatsen eller byta hela ventilen. Oavsett så blir det nog att tömma.
 
Nä jag kan vänta. Men egentligen är det alltså vredet man vrider på för att öppna/stänga?
 
A
J jramen skrev:
Nä jag kan vänta. Men egentligen är det alltså vredet man vrider på för att öppna/stänga?
japp
 
  • Gilla
jramen
  • Laddar…
Maskintok skrev:
japp
Kan ju börja med att se om det går att vrida på dem och se vad som händer. Hoppas det inte börjar läcka bara...
 
A
J jramen skrev:
Kan ju börja med att se om det går att vrida på dem och se vad som händer. Hoppas det inte börjar läcka bara...
Ja det är ju en risk..
Men läcker kranen så är det bättre att strunta i det nu och ringa en rörmokare imorgon.. Och byta det som är trasigt..
 
  • Gilla
jramen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.