Har en golvlampa som började "glappa med ljuset", bytte först glödlampa då jag trodde att det var problemet, men icke. Sedan märkte jag att när vi flyttade på dimmern så började lampan att lysa - till och från.

Har därför öppnat dimmern och klippt kablarna, gjort anslutningarna bättre men utan resultat. lampan i dimmern lyser men inte själva lampan alls.

Modell:
https://royaldesign.se/ic-lights-f2-golvlampa

Tips på lösning - är det att köpa en ny dimmer som gäller eller går det att laga?

Bifogar bilder på hur jag kopplat (kanske kopplat fel?).
 
  • Öppnad golvlampas dimmer med synliga kablanslutningar och komponenter, omdimmningsproblem beskrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dimmerenhet med klippta kablar och synliga anslutningar, inne i en golvlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit bort filmerna och ersatt med Trådfri lampa och brytare från IKEA...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade tagit bort filmerna och ersatt med Trådfri lampa och brytare från IKEA...
Filmerna?

problemet är att glödlampan behöver vara lång och smal…hittar inget sådant hos IKEA
 
J Jackeee skrev:
Filmerna?

problemet är att glödlampan behöver vara lång och smal…hittar inget sådant hos IKEA
Dimmer och autocorrect.....

Då förstår jag. Ja, skall man ha dimbara speciallampor så är det svårare.

Svårt att hjälpa till med dimmer då man inte varit med hela vägen...
 
Skjutpotentiometern kan vara sliten. Ev. kan elektroniksprej åtgärda felet.
Har du kollat att säkringen ligger korrekt och stabilt i hållaren?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skjutpotentiometern kan vara sliten. Ev. kan elektroniksprej åtgärda felet.
Har du kollat att säkringen ligger korrekt och stabilt i hållaren?
säkringen ligger stabilt. Tag ut och lagt tillbaka utan framgång. Har jag kopplat sladdarna korrekt?
 
J Jackeee skrev:
säkringen ligger stabilt. Tag ut och lagt tillbaka utan framgång. Har jag kopplat sladdarna korrekt?
Ser inget uppenbart fel med inkopplingen.

Har du provat att rycka lite i trådarna, kontrollera at tde sitter ordentligt och ger kontakt. Jag tycker möjligen att dte ser ut som skruvarna på vänstra plinten sitter väldigt djupt. Och det skulel möjligen kunna betyda att tråden inte är ordentligt instucken i kopplingen. Men i så fall borde den vara lös.

Säkringen, har du provat att byta den? Eller om du kan mäta upp den (resistansmäta). Men om felet beter sig som en glappkontakt, att dte fungerar iblen, så är det troligen inte säkringen som har löst ut.

Ett ställe där det ofta kan bli glappkontakt är i själva lamphållaren, bottenkontakten i den kan bli lite inböjd.

Annars återstår väl att granska lödningarna på undersidan av kretskortet. OM det är glapp på kretskortet, så brukar man kunna prova att knacka på kortet med plastskaftet på en skruvmejsel, glappkontakten kan då ofta ringas in.
 
H hempularen skrev:
Ett ställe där det ofta kan bli glappkontakt är i själva lamphållaren, bottenkontakten i den kan bli lite inböjd.
Misstänker att det handlar om halogenrör i detta fall, de brukar ha lite mer "tryck" i sina hållare, men visst kan även de glappa.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för alla svar, blev dock att beställa en ny dimmer från nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.