Hej!

När jag la klinker i anslutning till träparkett råkade dessvärre snittet inte bli så bra som jag önskat. Närmst träet ligger en tunn kakellist i plåt. Frågan är vad jag kan använda för att fylla i utrymmet mellan?

Har funderat på någon färgad mjukfog men frågan är om det verkligen är det bästa alternativet?
 
  • Ojämnt snitt där klinkergolv möter en träparkett med synlig plåtlist och mellanrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gränsen mellan klinkergolv och träparkett med synlig tunn kakellist i plåt och gap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt snitt mellan klinkergolv och träparkett med en tunn plåtlist som övergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt snitt mellan klinkergolv och träparkett med en tunn plåtlist emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade täckt det med en list, kanske i aluminium.
 
Ah. Vill verkligen slippa alla former av lister. Hela tanken var att ha en övergång utan fula lister eftersom golven är i nivå.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Eftersom trä rör sig hade jag nog inte försökt få det helt dikt an. Möjligen, om jag är säker på trät inte rör sig mycket hade jag gjort ett nytt snitt med sänksågen så springan är lika bred och rak (säg 8mm eller vad det ser ut att vara) och sedan fyllt denna med en mjukfog som tål slitaget.

Annars hade jag ändå sågat en rak linje så det är lagom glapp och täckt med en snygg list. Lite beroende på vad man har i resten av rummet kan det vara trä, rostfritt, alumiunium eller något annat. Alu hade jag nog tagit i sista hand, tänker att den inte ser snygg ut när dammsugare och annat passerat några hundra gånger?
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
PeterFalun
svart Sikaflex som man använder på båtar

bara se till att ha något under så att det inte blir "bottenlöst"
 
M Mickex skrev:
Ah. Vill verkligen slippa alla former av lister. Hela tanken var att ha en övergång utan fula lister eftersom golven är i nivå.
M Mickex skrev:
Ah. Vill verkligen slippa alla former av lister. Hela tanken var att ha en övergång utan fula lister eftersom golven är i nivå.
Jag förstår. Bara det att alternativen är mycket drygare. Då blir det nog bäst av att kombinera de två ovanstående :)
 
Googla ekfärgad mjukfog. Tror inte kan någonsin tänker på att det är lite snett om man fogar.
 
Helt rätt att köra utan list tycker jag. Mitt tipps är att sikta på att matcha keramiken i färg och inte trä. Jag körde silikon av bättre kvalitet. Har funderat klockrent i 2 år.

Dock måste du nog fram med sänksågen och snygga till avslutet på parketten. Sikta på 8 mm jämn glipa.
 
  • Övergång mellan fiskbensmönstrat parkettgolv och stengrå klinkers utan lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju fixa ett rakt snitt med en sänksåg, sen mjukfoga.
Trä sväller inte så mycket på kortändorna, så man kan gå väldigt nära (till nästa gång, för ny är det ju lagt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.