Hej!

Vad tror ni om detta, kommer det att uppstå konflikt?
Skiss av köksdesign med ugn, kylskåp och frys staplade på varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi gör om en hörna i köket där jag önskar samla nästan alla vitvaror mm. En dröm skulle vara att placera ugnen ovanför den låga inbyggnadsfrysen. För att stretcha det ytterligare vore det fint att sätta in micron på toppen.
Så, stapla 2-3 värmealstrande varor ovanpå varandra i ett skåp, kommer det att vara en fungerande lösning med värme och ventilation?

Allt gott,
Niklas
 
A
U urball skrev:
Hej!

Vad tror ni om detta, kommer det att uppstå konflikt?
[bild]
Vi gör om en hörna i köket där jag önskar samla nästan alla vitvaror mm. En dröm skulle vara att placera ugnen ovanför den låga inbyggnadsfrysen. För att stretcha det ytterligare vore det fint att sätta in micron på toppen.
Så, stapla 2-3 värmealstrande varor ovanpå varandra i ett skåp, kommer det att vara en fungerande lösning med värme och ventilation?

Allt gott,
Niklas
Inga problem
 
  • Gilla
urball
  • Laddar…
BirgitS
U urball skrev:
För att stretcha det ytterligare vore det fint att sätta in micron på toppen.
Hamnar den då på en höjd där det är säkert att hantera heta föremål eller är det risk för att man skvimpar ut hett vatten, soppa etc.?
 
  • Gilla
urball
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hamnar den då på en höjd där det är säkert att hantera heta föremål eller är det risk för att man skvimpar ut hett vatten, soppa etc.?
Ska titta på det en gång extra, men bra poäng! Tack!
 
electroluxaren skrev:
Inga problem
Har du gjort liknande lösning kanske? Tack!
 
Vi ska göra precis så, bygger om köket, sätter en bänkfrys och sen Ugn och micro ovanför den.

Ritning av kökssektion med måttangivelser, inkluderande ugn, mikrovågsugn och bänkfrys inbyggda i skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
urball
  • Laddar…
BirgitS
X xLnT skrev:
Vi ska göra precis så, bygger om köket, sätter en bänkfrys och sen Ugn och micro ovanför den.

[bild]
På vilken höjd hamnar mikrons tallrik?
Man bör ju kunna se ytan på det man lyfter ut så att man ser om man råkar luta tallriken innan man får den varma maten över sig.
 
  • Gilla
urball
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På vilken höjd hamnar mikrons tallrik?
Man bör ju kunna se ytan på det man lyfter ut så att man ser om man råkar luta tallriken innan man får den varma maten över sig.
Båda är kombiugnar, så de långa använder den övre och de korta den undre.
 
  • Gilla
urball och 1 till
  • Laddar…
Är det inte en risk att frysen kommer att gå lite oftare. Då dess frys inte får optimalt med ventilation. Om man använder främst ugnen flitigt. Eller är dagens kompressorer betydligt bättre.
 
  • Gilla
urball
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Är det inte en risk att frysen kommer att gå lite oftare. Då dess frys inte får optimalt med ventilation. Om man använder främst ugnen flitigt. Eller är dagens kompressorer betydligt bättre.
Om det är en frys avsedd för installation under bänk ventilerar den genom sockeln.

/Höghus
 
  • Gilla
urball och 1 till
  • Laddar…
Precis, ventileras genom sockel.
Men det blir drag bakom och upp ut via sockeln mot taket för ugnarna/kylen.
 
  • Gilla
urball
  • Laddar…
A
U urball skrev:
Har du gjort liknande lösning kanske? Tack!
Nej
Jag tittar på funktion före utseende och mitt kök är 100kvm så jag har fler och större maskiner placerade på rätta ställena, bara degblandaren väger över 100kg.
Däremot arbetar jag med vitvaror så jag vet vad som fungerar och inte
 
  • Gilla
urball
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vi ska göra precis så, bygger om köket, sätter en bänkfrys och sen Ugn och micro ovanför den.

[bild]
Mycket fint! Jag förmodar att din köksleverantör hjälpt dig med skissen och därmed okej-at den lösningen? Fint ni kommer få det!
 
electroluxaren skrev:
Nej
Jag tittar på funktion före utseende och mitt kök är 100kvm så jag har fler och större maskiner placerade på rätta ställena, bara degblandaren väger över 100kg.
Däremot arbetar jag med vitvaror så jag vet vad som fungerar och inte
Tack för detta, är ju det man (jag) vill höra! :) Skönt att du har stort kök, då slipper man kompromissa! :)
 
A
U urball skrev:
Tack för detta, är ju det man (jag) vill höra! :) Skönt att du har stort kök, då slipper man kompromissa! :)
Ja
Om inte annat så är det bekvämt med golvbrunnar det blir mycket roligare att rengöra golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.