Hej!

Nu ska det planteras en 65 meter lång Thuja Brabant häck!

Jag har tänkt köpa 160-180 cm höga plantor.

Till det ska jag först gräva ett dike som är 80 bred och djup.

För att häcken verkligen ska känna sig hemma funderar jag på att ha dränering i botten. En kanske 5-10 cm med makadam?

På andra sidan häcken är inget märkvärdigt*, så den uppgrävda jorden ska ligga kvar som vall. Istället ska plantorna få helt ny jord till sig. Vad rekommenderar ni för jord? Planteringsjord bara, eller ska något mer torvigt i? Vilka kvantiteter kan det tänkas gå åt? Jag vet inte hur jag ska räkna. Rotklumpen är som jag förstår 40 gånger 40 cm.x

Min första impuls var att köpa ifrån Plantavia.se, men de är jämförelsevis väldigt dyra.

Thujaplantor.se är tre gånger så billiga! Vad gör att de kan vara så mycket billigare tror ni? Tjujor.se ligger någonstans mellan dem.

Tack på förhand för svar, all input är välkommet!

*det är en stor väg på andra sidan. Häcken kommer vara kring 7 meter ifrån den.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Att gräva 80 cm djup verkar lite överdrivet. Tujor är känsliga för uttorkning så extra dränering i botten verkar tveksamt. Planteringsjord ska bara användas som uppblandning av befintlig jord.

Vad för sorts jord är det där nu, sandjord, lerjord etc.?

Här är några bra sidor att läsa om plantering mm.:
https://www.plantagen.se/plantera-tuja-sa-gor-du.html
https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/hackvaxter/plantera-tujahack-sa-har/
https://www.thujor.se/blog/post/sa-planterar-de-enkelt-en-thuja
https://www.plantinavia.se/faq/tujor/nar-kan-man-plantera-en-thujahack/
 
  • Gilla
Leifi Pomeros
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Att gräva 80 cm djup verkar lite överdrivet. Tujor är känsliga för uttorkning så extra dränering i botten verkar tveksamt. Planteringsjord ska bara användas som uppblandning av befintlig jord.

Vad för sorts jord är det där nu, sandjord, lerjord etc.?

Här är några bra sidor att läsa om plantering mm.:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för välkomnandet.

Det är lerjord med mycket sten och rötter. Ja precis, planteringsjord ska blandas upp, det är därför jag tänker en mer torvig jord att blanda med kanske vore bra?
Ja, 80 cm kanske är väl djupt. Det är mest på bredden som det ska vara dubbelt rotklumpens diameter?

Tack så mycket för länkarna! De ska studeras ikväll.
 
BirgitS
Planteringsjord är ju mest torv så blanda den med ändå mer torv låter inte rätt utan den behöver nog blandas upp med mer humusämnen, som kompost, och t.ex. lerjord.

Har plantor som är kring 170 cm höga verkligen 40 cm stora rotklumpar?
Annars tror jag nog att bredden har mer att göra med hur stor växten kommer att bli.

Du frågade tidigare om varför priset kan variera så mycket och här är några saker som gör att det kostar olika mycket att ta fram en buske med en viss höjd.
Krukodlad eller växt i jorden så att den grävs upp vid försäljningen.
Bredden/antal grenar
Uppväxt i Sverige så att den är van vid svenskt klimat eller någonstans söderöver med billiga löner.
Hur mycket skötsel den har fått när det gäller näring och vattning, påverkar tillväxt och överlevnad första året.
Långa transporter ökar risken för att en växt dör eller blir allvarligt torkskadad under transporten.
 
  • Gilla
Leifi Pomeros och 1 till
  • Laddar…
Kolla vad de olika leverantörerna ger dig för pris inklusive frakten.
Jag har själv undrat samma sak som du om priserna men det förstår man varför när man kommer till "kassan" och det helt plötsligt läggs på en väl tilltagen fraktsumma hos vissa leverantörer.

Jag ska också sätta ca 70m thujahäck i höst så uppdatera gärna tråden med hur det går så kan vi byta erfarenheter.

De flesta thujaplantor från nätet odlas i Holland eller Polen

En annan sak att ha koll på är om "krukodlade" verkligen är krukodlade eller frilandsodlade som "krukats" efter upptagning = lika känsligt rotsystem som de friodlade.
 
  • Gilla
Leifi Pomeros
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Planteringsjord är ju mest torv så blanda den med ändå mer torv låter inte rätt utan den behöver nog blandas upp med mer humusämnen, som kompost, och t.ex. lerjord.

Har plantor som är kring 170 cm höga verkligen 40 cm stora rotklumpar?
Annars tror jag nog att bredden har mer att göra med hur stor växten kommer att bli.

Du frågade tidigare om varför priset kan variera så mycket och här är några saker som gör att det kostar olika mycket att ta fram en buske med en viss höjd.
Krukodlad eller växt i jorden så att den grävs upp vid försäljningen.
Bredden/antal grenar
Uppväxt i Sverige så att den är van vid svenskt klimat eller någonstans söderöver med billiga löner.
Hur mycket skötsel den har fått när det gäller näring och vattning, påverkar tillväxt och överlevnad första året.
Långa transporter ökar risken för att en växt dör eller blir allvarligt torkskadad under transporten.
BirgitS BirgitS skrev:
Planteringsjord är ju mest torv så blanda den med ändå mer torv låter inte rätt utan den behöver nog blandas upp med mer humusämnen, som kompost, och t.ex. lerjord.

Har plantor som är kring 170 cm höga verkligen 40 cm stora rotklumpar?
Annars tror jag nog att bredden har mer att göra med hur stor växten kommer att bli.

Du frågade tidigare om varför priset kan variera så mycket och här är några saker som gör att det kostar olika mycket att ta fram en buske med en viss höjd.
Krukodlad eller växt i jorden så att den grävs upp vid försäljningen.
Bredden/antal grenar
Uppväxt i Sverige så att den är van vid svenskt klimat eller någonstans söderöver med billiga löner.
Hur mycket skötsel den har fått när det gäller näring och vattning, påverkar tillväxt och överlevnad första året.
Långa transporter ökar risken för att en växt dör eller blir allvarligt torkskadad under transporten.
Okej, tack för tipset på jorden.

Det är via Plantavia's tabell jag har utläst att en ca 175 cm rotklumpsplanta är 40 cm i diameter. Det är på deras sida med jag har utrönt att diket ska vara 1,5 till 2 gånger rotklumpens diameter.

Angående dränering har jag läst på flera ställen att det är bra, men jag kan citera ifrån Blomsterlandet där det står; "Jorden bör vara mullrik och väldränerad. Plantorna behöver i och för sig mycket vatten, men tål inte att stå med rötterna blött under vintern."

Jag tror mig nu ha förstått att till hösten är krukodlade plantor att föredra? Jag läste följande på Thujor.se; "klipp av rötterna på undersidan, detta förhindrar att plantan får rotspinn". Tyvärr går de inte in närmre på hur man ska klippa rötterna på undersidan, ska det klippas inåt i botten eller, som jack uppåt liksom? IQ fiskmås fråga, men vore synd att göra fel.

Ja, men det är ändå en extrem skillnad i pris tycker jag. De tre sidor jag tittat på tar allihop hem ifrån Holland och Polen. Jag har mailat och frågat. Jag tycker alla tre verkar seriösa.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Kolla vad de olika leverantörerna ger dig för pris inklusive frakten.
Jag har själv undrat samma sak som du om priserna men det förstår man varför när man kommer till "kassan" och det helt plötsligt läggs på en väl tilltagen fraktsumma hos vissa leverantörer.

Jag ska också sätta ca 70m thujahäck i höst så uppdatera gärna tråden med hur det går så kan vi byta erfarenheter.

De flesta thujaplantor från nätet odlas i Holland eller Polen

En annan sak att ha koll på är om "krukodlade" verkligen är krukodlade eller frilandsodlade som "krukats" efter upptagning = lika känsligt rotsystem som de friodlade.
Okej, ska dubbelkolla med frakten.

Ja, jag kan återkomma med hur det går.

Trädlinjen som förut stod där är nu nertagen, i slutet av veckan nu ska diket grävas. Själva planteringen kommer ske i början av september.

Bra input om de krukodlade, tack.
 
Köpe från plantinavia, mycket nöjd.
De var 200cm och jag grävde 90x90 dike.
Lite snopet när rotlkumpen var ca 25cm :crysmile:
Nåja, det är bra för plantand rötter att kunna leta sig neråt i uppluckad jord.
Jag har fått förklarat för mig att litet dike, hård jord och ny planteringsjord utan uppblandning gör att rötterna inte letar sig utåt/neråt och stannar i den nya jorden = känslig för frost och tjältorka.
 
  • Gilla
Leifi Pomeros
  • Laddar…
Frakt till Luleå, 50 plantor: 3150:-
 
  • Gilla
Leifi Pomeros
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Köpe från plantinavia, mycket nöjd.
De var 200cm och jag grävde 90x90 dike.
Lite snopet när rotlkumpen var ca 25cm :crysmile:
Nåja, det är bra för plantand rötter att kunna leta sig neråt i uppluckad jord.
Jag har fått förklarat för mig att litet dike, hård jord och ny planteringsjord utan uppblandning gör att rötterna inte letar sig utåt/neråt och stannar i den nya jorden = känslig för frost och tjältorka.
Plantavia verkar ha mycket nöjda kunder! Men att vara tre gånger så dyra som sina konkurrenter gör mig fundersam.
Var det inte svårt att plantera så höga plantor?
Hur många plantor köpte du?
Blandade du planteringsjord med den tidigare jorden?
Ja, ju vidare dike, ju bättre tänker jag.
 
BirgitS
L Leifi Pomeros skrev:
Ja, ju vidare dike, ju bättre tänker jag.
Oftast har ju buskar och träd rötter som går rätt lite utanför själva busken resp. kronan. Det är ju där det finns regnvatten och längre bort blir det konkurrens med andra växter om vattnet.
 
Kalendern
Thujahäck.. Plantinavia visar i sin how-to-video att de lägger ner dräneringsrör. Kanske lika bra att köpa ett sånt och ha längst ner..
Hur har det gått för er här i tråden som planterat häck? Hade ni gjort annorlunda i efterhand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.