engs
Har fått nått ryck att jag börjar lessna på gammalt hus och tittar på nybyggt, kanske går över...
Inte varit särskilt intresserad tidigare så dålig koll på hustillverkarna.

Hur skulle ni klassificera de utefter slutlig kvalité? Om man tänker sig det som en total- eller generalentreprenad.
Förstår mycket väl att det beror till stor del på just de som bygger och så, men någon grov skiss kanske man kan få fram. Även vilken säljare som finns lokalt verkar påverka när jag läst här.

Prislappen påverkas naturligtvis, samt flexibiliteten att ändra, men om man struntar i priset men ändå nöjer sig med att titta på de kanske 15 största tillverkarna av färdiga hus. Så bör man sortera bort de mest exklusiva och dyraste med automatik? Samt undviker småskuttar som kanske har mer osäker ekonomi om det händer nått i omvärlden, så man hamnar i nån tråkig sits av det.

Att anlita arkitekt och bygga lösvirke är säkert optimalt men ser inte hur vi ska ha tid till det, så strunta i sådana kommentarer just här.

När jag läst katalogerna så har jag fått känslan att typ Älvsbyhus och Movehome är i det lägre skiktet?

Trivselhus och Götenehus har jag fått intryck skulle ligga högre delen. Eksjöhus kanske där också?

Tror ingen kan klassa alla eller göra nån exakt lista 1-15, alla prioriterar kvalité annorlunda, men några kanske kan bidra med den erfarenhet de har av nått eller några hus så man får nån samlad bild.

Knappar in de 15 största i bokstavsordning här, från byggahus utmärkta lista: https://www.byggahus.se/hustillverkare/lista/storst
A-Hus
Anebyhusgruppen
Eksjöhus
Fiskarhedenvillan
Götenehus
Hjältevadshus
Hudikhus
LB-Hus
Myresjöhus
Movehome
Smålandsvillan
Trivselhus
Vårgårdahus
VästkustStugan
Älvsbyhus
 
  • Gilla
Maser
  • Laddar…
Vad menar du med kvalitet? Prisvärdhet?
 
engs
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad menar du med kvalitet? Prisvärdhet?
Jag tror det är allt för svårt att klassa så, därför jag tänkte att om man tar de 15 största så undviker man de mest exklusiva dyra husen, utan får mer medelsvensson-hus. Så ren kvalité utan att tänka för mycket på priset, men utan att gå till ytterligheterna genom det begränsade urvalet.
Typ, OSB bakom alla väggar som standard ger plus. Innerdörrar som inte är i kärna av kartong som standard är plus. Generellt väl ihopsatt i fabrik är ett plus. Sköter en totalentreprenad hela vägen i mål ink. åtgärdar ev. missar är ett stort ett plus. osv.

Men det är öppet för tolkning, förstår att det är en knepig subjektiv fråga där två som byggt med samma kan ha vitt skilda uppfattningar. Bara man skriver hur man klassar det så är allt välkommet. Tänkte om man får tillräckligt många svar så brukar det framkomma nån röd tråd som hjälper alla som är i dessa tankar och vill grovsortera innan man går på djupet med några.

Bästa vore väl några hantverkare som jobbat mot flera olika husleverantörer ger sin åsikt.
 
Redigerat:
Jag antar att du har tittat igenom vår jämförelse av hustillverkare? Där ser du både svaret på din fråga om OSB och totalentreprenad, bl a. https://www.byggahus.se/hustillverkare/jamfor/alla

De i din lista som inriktar sig på att vara billiga - Älvsbyhus, Hjältevadshus, Movehome, Smålandsvillan - lär ha lägre standard rakt igenom. Sedan är Hudikhus och VästkustStugan fritidshustillverkare, som borde gå bort också.

I övrigt så brukar det gå att bygga billigare eller dyrare med vilken tillverkare du än väljer. Vissa husmodeller med vinklar och vrår är dyrare att bygga helt enkelt, medan det är billigare att bygga en enkel avlång huskropp utan krusiduller.
 
engs
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag antar att du har tittat igenom vår jämförelse av hustillverkare? Där ser du både svaret på din fråga om OSB och totalentreprenad, bl a. [länk]

De i din lista som inriktar sig på att vara billiga - Älvsbyhus, Hjältevadshus, Movehome, Smålandsvillan - lär ha lägre standard rakt igenom. Sedan är Hudikhus och VästkustStugan fritidshustillverkare, som borde gå bort också.

I övrigt så brukar det gå att bygga billigare eller dyrare med vilken tillverkare du än väljer. Vissa husmodeller med vinklar och vrår är dyrare att bygga helt enkelt, medan det är billigare att bygga en enkel avlång huskropp utan krusiduller.
Alltså, jag har varit in på listan ett otal gånger senaste veckorna men aldrig klickat på "Jämför hustillverkare"... skämskudde. Antog det var de kategorierna men såg där direkt bara men det var ju massor av parametrar Tackar! Nu blir det enklare sortera bort vissa direkt som saknar sådant man absolut vill ha.

Svar från de som byggt rent praktiskt eller köpt hus uppskattas ändå. Dvs hur de tycker hela processen skötts, särskilt om hur de har tagit hand om direkta brister.
 
Precis som @Marlen skriver så är de flesta tillverkare som är kvar på denna listan "bra".

Vi byggde med Myresjöhus och vi valde ett kataloghus men valde istället för att ändra mycket i utseendet men även bytte deras standard mot våra egna val. Det gick hur smidigt som helst och vi kunde verkligen anpassa det hur vi ville. Så klart så påverkar detta även slutpriset men det är något man räknar med. Att i jämförelsen står att tillverkaren inte har t.ex. OSB skivor betyder inte att man inte kan lägga till de som tillval etc.

Som jag berättade så valde vi Myresjöhus och vi är otroligt nöjda med de. Det som blev bra där är :
  • Vi fick välja hur vi ville anpassa vårt hus
  • Vi fick bra kontakt med säljaren både innan kontraktsskrivning och efter. Han fanns där under hela tiden och var tillgänglig oavsett vad det handlade om under hela projektets gång
  • Byggare som satte ihop huset och allt annat (snickare) var en av de bästa vi kunde få. Vi hade nästan daglig kontakt med honom och kunde komma och titta i huset när som. Vi kunde följa hela byggprocessen

Man brukar säga att oavsett vilken tillverkare man väljer att två saker är viktiga kontakt med säljaren och hur pass bra de som bygger utför sitt arbete
 
S Somewhere_in_Sweden skrev:
Precis som @Marlen skriver så är de flesta tillverkare som är kvar på denna listan "bra".

Vi byggde med Myresjöhus och vi valde ett kataloghus men valde istället för att ändra mycket i utseendet men även bytte deras standard mot våra egna val. Det gick hur smidigt som helst och vi kunde verkligen anpassa det hur vi ville. Så klart så påverkar detta även slutpriset men det är något man räknar med. Att i jämförelsen står att tillverkaren inte har t.ex. OSB skivor betyder inte att man inte kan lägga till de som tillval etc.

Som jag berättade så valde vi Myresjöhus och vi är otroligt nöjda med de. Det som blev bra där är :
  • Vi fick välja hur vi ville anpassa vårt hus
  • Vi fick bra kontakt med säljaren både innan kontraktsskrivning och efter. Han fanns där under hela tiden och var tillgänglig oavsett vad det handlade om under hela projektets gång
  • Byggare som satte ihop huset och allt annat (snickare) var en av de bästa vi kunde få. Vi hade nästan daglig kontakt med honom och kunde komma och titta i huset när som. Vi kunde följa hela byggprocessen

Man brukar säga att oavsett vilken tillverkare man väljer att två saker är viktiga kontakt med säljaren och hur pass bra de som bygger utför sitt arbete
Vad var det för anpassningar ni gjorde och hur mycket extra fick ni betala för dem?

När vi förhandlade med en hustillverkare (för länge sedan) så ville vi ha massivt trägolv, men det hade blivit så dyrt att vi inte hade råd med det. De sa också att allt går att ordna, men när det sedan kom till kritan så var ändringar som inte ingick i deras standardutbud helt abnormt dyra.
 
engs engs skrev:
Alltså, jag har varit in på listan ett otal gånger senaste veckorna men aldrig klickat på "Jämför hustillverkare"... skämskudde. Antog det var de kategorierna men såg där direkt bara men det var ju massor av parametrar Tackar! Nu blir det enklare sortera bort vissa direkt som saknar sådant man absolut vill ha.

Svar från de som byggt rent praktiskt eller köpt hus uppskattas ändå. Dvs hur de tycker hela processen skötts, särskilt om hur de har tagit hand om direkta brister.
Jag byggde med Vårgårdahus. Alla ändringar med planlösning fönster osv var helt kostnadsfritt så länge material kostnader blev samma samt att man inte ökade kaklad yta (fullt förståeligt då kalkning är dyrt).

Vi tog ett katalog hus som fick ritas om en hel del då vi skulle ha ett sammankopplat garage till på 60kvm. Fick mycket bra pris på garaget enligt mig, valde trots allt att bygga garaget med samma isolering och platta som huset så rent tekniskt kan garaget inredas.

Vi lade till oss bakom gips i samtliga innerväggar, en kostnad på 28000, detta ångrar jag inte! Sen såklart lite mer allmänna tillval i badrum och kök osv. Vill du ha mer info kan jag gärna posta lite mer uppgifter osv.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad var det för anpassningar ni gjorde och hur mycket extra fick ni betala för dem?

När vi förhandlade med en hustillverkare (för länge sedan) så ville vi ha massivt trägolv, men det hade blivit så dyrt att vi inte hade råd med det. De sa också att allt går att ordna, men när det sedan kom till kritan så var ändringar som inte ingick i deras standardutbud helt abnormt dyra.

Vi gjorde följande:
  • Spegelvände huset
  • tog bort/flyttade några dörrar och väggar så att det passade bättre oss
  • flyttade ytterdörrar/balkongdörrar till andra sidan av huset samt satte fönster där de var från början
gjorde flera tillval som påverkade priset
  • bytte samtliga vitvaror i köket och tvättstugan mot bättre - endast påslag för själva maskinen och inte för något annat(fick riktigt bra priser)
  • spottar i köket, badrum och toaletten (dyrt med både spottar och arbete + 15 % påslag från Myresjöhus)
  • val av kakel och klinker enligt våra önskemål (dyrt med dessa + 15 % påslag från Myresjö) endast kakel och klinker 84 000
  • annat golv än standard - endast prishöjning för golvet och inte för att lägga det
  • samtlig utrustning i toaletten/badrummet är utbytt med högre standard( relativt bra pris för det)
  • plejd styrning i nästan alla rum
  • ryggås tak i vardagsrummet, köket och entrén med slät gipstak
  • köket- tillägg från HTH utöver det som ingår i standardkök samt bänkskivor från JETSTONE
  • OSB-skivor i hela huset (24 000 extra)
  • fönsterbänkar i natursten
  • etc...
sammanlagt så blev det ca 750 000 extra där vi fick betala 15 % påslag på ca 250000 och resten var "pris från butiken"
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.